Spyshots: BMW 1-Reeks (F20/F21) faceliftOver enkele jaren krijgen we een volledig nieuwe 1-Reeks, om de populaire BMW tot dan interessant te houden krijgen we binnenkort nog een laatste facelift.

De BMW 1-Reeks Hatch (vijfdeurs – F20) en Sportshatch (driedeurs – F21) gaan al mee sinds 2011 en blijven vandaag de dag nog steeds razend populair. De zakelijke rijders hebben hier uiteraard een groot aandeel in, toch zijn er ook een resem klanten die verlekkerd zijn op het speelse rijgedrag en het premium imago van deze Bimmer. Met de komst van de 2-Reeks Coupé en Cabrio is het clubje van de Einser al heel wat uitgedund, al blijf het bestaansrecht van deze C-segmenter uiteraard ten volle aanwezig. Ergens in 2016 zou de volledig nieuwe 1-Reeks onthuld worden die voor het eerst met voorwielaandrijving uitgerust zal worden, de bestaande architectuur van de 2-Reeks Active Tourer is daarvan alreeds de voorbode.

Om het liedje van de huidige 1-Reeks tot aan de ingrijpende machtswissel te laten uitzingen krijgt hij nog een laatste opfriskuur, al moet je geen wereldschokkende wijzigingen verwachten. Aan de buitenzijde zien we enkel camouflagetape rond de voor- en achterbumper en de lichtunits, daar zullen we dus wat nip/tuk aanpassingen krijgen. Voor het interieur rekenen we ook op een beperkte update met nieuwe materialen en een nog betere afwerking, qua technologie zou alles ook terug 2014-waardig moeten worden.

Onder de motorkap zou er wel een interessante wijziging plaatsvinden, zo maakt de 1.5-liter driecilinder van de nieuwe MINI zijn opwachting, zowel voor de benzine als dieselvarianten. De Duitsers zijn tuk op efficiëntie en dat is dan ook de reden om te downgraden naar de driecilinders, al profiteert de klant van een zachter verbruik en een zuinigere CO2 uitstoot. In termen van vermogen zou de 116d een 120-tal paarden in het vooronder krijgen terwijl de 116i iets meer pk’s zal toebedeeld krijgen.