Kort Getest: Fiat Panda CrossDe reguliere Fiat Panda 4×4 kan al uitpakken met opmerkelijke terreincapaciteiten, de gloednieuwe Panda Cross legt de avontuurlijke lat nog een heel stuk hoger!

Tijdens het laatste decennium groeide de interesse voor terreinwagens met rasse schreden, ook de minder terreinwaardige crossovers doen het beter dan we ooit hadden durven denken. De hoge zitpositie, het verhoogde veiligheidsgevoel en de technische capaciteiten om je heelhuids een (kleine) heuvel te krijgen zijn ongetwijfeld prima verkoopsargumenten, het minimale prijsverschil met een goed uitgeruste C-segmenter zal er ook wel voor iets tussenzitten. De meerderheid van de 4×4 en crossovers vinden we hoger – lees: duurder – in de markt, daarom dat de Fiat Panda een goedkoper alternatief biedt zonder te moeten inboeten op terreincapaciteiten. Deze laatste zijn effectief aanwezig bij de Panda 4×4 en zeker bij de recent gelanceerde Panda Cross, probeer je denigrerende lach dus even in te houden wanneer je buurman ermee naar de Ardennen trekt voor het betere avontuur. Het feit dat de nieuwe Fiat Panda 4×4 de prestigieuze titel van “SUV of the Year” wegkaapte in 2013 moet al voldoende zijn om je eerste vooroordelen weg te werken.

Kort Getest: Fiat Panda CrossKort Getest: Fiat Panda Cross

De Fiat Panda Cross boetseert visueel verder op het familiebeeld met het bekende – her en der zelfs gedefinieerd als schattige – voorkomen, squircle designvisie en compacte afmetingen, al krijg je een resem nieuwigheden. Zo nam de bodemvrijheid toe met minimaal 9 mm, krijg je stalen beschermplaat aan de voor- en achterzijde, specifieke Cross badges in de zijflanken en nieuwe shiny velgen voor de 15″ M+S All Season banden. Om de zichtbaarheid ten alle tijden te garanderen werden de mistlampen een stuk hoger gepositioneerd in de voorgrille, de nieuwe LED dagrijlichten doen ons dan weer teveel denken aan die “bepaalde” aftermarkethandelaars in Schaarbeek.. De vrij opzichtige geeltint zal gebruikt worden voor de wereldwijde promotie van de Fiat Panda Cross, gelukkig zijn er nog 8 andere mogelijkheden die iets meer subtiliteit bevatten.

Kort Getest: Fiat Panda CrossKort Getest: Fiat Panda Cross

Binnenin zijn de tastbare verschillen met een reguliere Panda 4×4 iets minder zichtbaar, om dat te maskeren krijg je hier en daar Cross logo’s verwerkt in het interieur. We verwelkomen wel een Terrain Control draaiknop die de avontuurlijke ingesteldheid van de Panda Cross weet te herdefiniëren, zo kan je kiezen voor Auto, Off-Road (tot 50 km/u) en HSC (Hill Descent Control). Bij deze laatste kan je tot een snelheid van 5 km/u stevige hellingen volautomatisch afrijden zodoende je als chauffeur enkel maar aandacht moet besteden aan de sturing. De zetels zitten zowel voor als achteraan opmerkelijk goed voor een compacte wagen, de herwerkte ophanging bewijst duidelijk zijn nut. Het dashboard komt in een koperachtige kleur en past op wonderbaarlijke wijze vrij goed met het opzichte geel van buitenaf, de fancy pianogelakte oppervlakken trekken op hun beurt nog steeds vingervlekken aan. Het stuurwiel kreeg een lederen overtrek en voelt goed in de hand aan, de functietoetsen dragen dan weer bij tot een gebruiksvriendelijke rijervaring. De kofferruimte bleef ook ongewijzigd en slikt 225 liter in normale configuratie!

Kort Getest: Fiat Panda CrossKort Getest: Fiat Panda Cross

Zowel de benzineliefhebber al de veelrijder kan terecht bij de Fiat Panda Cross. Aan de ene kant hebben we de gekende 0.9-liter TwinAir met 80 pk en 145 Nm met een normverbruik van 4,9 liter en een CO2 uitstoot van 114 g/km. De handbak met 6 verzetten werd speciaal afgesteld voor deze Panda Cross met een extra korte eerste versnelling, ideaal voor in ruwe omgevingen. De 1.3-liter MJet is niet meer van de jongste maar levert toch 90 pk en 190 Newtonmeters, goed voor 125 g/km CO2 en een verbruik van 4,7 liter. Deze diesel komt ook met een handbak maar krijgt hier slechts vijf verzetten.

Kort Getest: Fiat Panda CrossKort Getest: Fiat Panda Cross

Tijdens een offroadparcour konden we vaststellen dat de Fiat Panda Cross weldegelijk een avontuurlijke ziel bezit, met een beetje enthousiasme manoeuvreer je zonder al te veel problemen deze kleine Italiaan door diepe putten, door water, stijl naar boven of beneden, … Met de volwaardige 4×4 aandrijving en het bijhorende gelimiteerd slipdifferentieel moet je al heel hard je best doen om de wagen vast te rijden, al situeert het probleem bij zo’n situaties eerder tussen het stuurwiel en de stoel dan aan de technische rijkwaliteiten. Alle bekende veiligheidssystemen van de Fiat Panda zijn hier ook terug te vinden, het optionele City Brake Control – dat als vangnet functioneert bij een snelheid tussen 5 en 50 km/u – is hier nog steeds het paradepaardje. Tijdens een hoop testkilometers op mooi Italiaans asfalt gedraagde de gele Panda Cross zich als een voorwielaangedreven kilometervreter, tot 98% van het vermogen gaat dan ook naar vooraan als de omstandigheden het toelaten.

Kort Getest: Fiat Panda CrossKort Getest: Fiat Panda Cross

De Fiat Panda Cross is het summum van de familielijn en komt dus ook met het hoogste prijskaartje. De marktlancering zal plaatsvinden in het laatste kwartaal van 2014, de TwinAir start met een prijsindicatie van ongeveer €18.000 terwijl de dieselmotor een minimale basisinvestering van €19.000 vraagt. Gelukkig krijg je alreeds een buitengewone basisuitrusting met ondermeer 15″ velgen met terreinbanden, elektrische buitenspiegels, automatische airco, … Het zoeken naar een rasechte concurrent is bijna onbegonnen werk, de Fiat Panda Cross heeft het rijk voor zich alleen tot wanneer je rekening begint te houden met het prijskaartje. Dan komt de Dacia Duster en de bijhorende concurrentie ook ten tonele.

Conclusie

Echt spannend zal de Fiat Panda nooit worden, het blijft eerder een rationele keuze voor een betrouwbare wagen met een interessant prijskaartje. De Panda 4×4 was al mooie toevoeging voor diegene in minder toegankelijke omgevingen maar de Cross versie gaat nog verder. Die is een volwaardige terreinwagen met ondermeer zijn Terrain Control systeem, hogere bodemvrijheid, vierwielaandrijving en het vergrendelbare differentieel. Het prijskaartje is navenant met die terreincapaciteiten, al moet je al vrij afgelegen wonen om elke dag ten volle van de Panda Cross te kunnen genieten. In Vlaanderen zullen we deze gele Italiaan logischerwijs dus niet veel tegenkomen, in de diepe bossen over de taalgrens krijgt hij al heel wat meer bestaansrecht.

Overzicht:

+ Terreincapaciteiten
+ Funky looks
+ Opvallend comfortabel
+ Speelse TwinAir krachtbron

– Zinloos in het platte Vlaanderen
– Stevige prijs

Kort Getest: Fiat Panda Cross

Tekst: Benjamin Van Maldergem