Spyshots: Volvo XC90 2015De Volvo XC90 komt er binnenkort aan, de Zweden brengen ons alvast op de hoogte inzake de verschillende motorisaties. 

De nieuwe generatie Volvo XC90 ondergaat al enkele jaren een stevig ontwikkelingsproces. Toen op een bepaald punt de toekomst voor de grote SUV zeer onzeker was, bleven de Zweden er toch in geloven. Met een nieuw platform, innovatieve productiemethodes, een hightech interieur en zuinige doch krachtigere motoren, moet de XC90 het segment terug wakker schudden; iets dat hij al deed bij de voorstelling in 2002!

Volvo heeft het de laatste jaren een stevige voorliefde voor viercilinders, verwacht dan ook geen dikke V8 meer in de luxueuze terreinwagen. De D4 dieselmotor is de instapper met 190 pk en 400 Nm, een achttraps automaat neemt het schakelen voor zijn rekening, terwijl de kracht enkel naar de voorwielen vloeit. Het verbruik zou hier rond een 5 liter diesel per 100 km schommelen. Daarnaast is er ook een vierwielaangedreven D5 dieselmotor voorhanden met een dubbele turbo, goed voor 225 pk en 470 Nm. Met deze waardes kroont de komende XC90 zich tot sterkste viercilinder diesel in het segment! Benzineliefhebbers zijn aangewezen op een T5 krachtbron die in staat is om 254 pk en 350 Newtonmeter te genereren.

De interessantste viercilinder is de nieuwe T8 Twin Engine benzinemotor in combinatie met een elektromotor, samen goed voor maar liefst 400 pk en 640 Nm, terwijl de CO2 uitstoot beperkt blijft tot 60 g/km. Dankzij de ervaring die Volvo opdeed met de V60 D6 Plug-in Hybrid kan je de nieuwe XC90 ook gewoon thuis aan de stekker hangen. Met een volle batterij haal je een theoretische actieradius van 40 km in elektrische modus.

Een volledige onthulling van de Volvo XC90 staat dit jaar nog op de planning, we zijn alvast benieuwd!