Rijtest: BMW 520d Gran Turismo faceliftDe BMW 5-Reeks Gran Turismo is niet München’s mooiste, maar wist toch heel wat kopers te overtuigen. Een beperkte facelift moet continuïteit verzekeren. 

In het segment van de premium berlines kan je als Duitse autoconstructeur niet stilstaan, voor je het weet is de concurrentie daar met een grondige upgrade of beperkte facelift. Traditiegetrouw kiest men in Amerika vaker voor de vierdeurs, terwijl in Europa de (zakelijke) interesse voornamelijk richting de Touring gaat. In 2009 kregen we met de Gran Turismo een nieuwe telg in de BMW 5-Reeks familie, gezien zijn extra luxueuze status vind deze voornamelijk aftrek in het Oosten. Om het succesverhaal van de 5-Reeks (F10/F11) verder te zetten werden alle uitvoeringen voorzien van een facelift, al zit die voornamelijk in de verfijning van het totaalpakket dan indrukwekkende visuele wijzigingen. Zo bemerken we de komst van een nieuwe instapper aan dieselzijde, technologische upgrades voor de boordcomputer en een opfriskuur voor het interieur!

Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013

De styling van de BMW 5-Reeks Gran Turismo – of kortweg GT in de volksmond – was op z’n zachtst uitgedrukt controversieel en deed heel wat stof opwaaien. Net zoals de stoere X6 was je ofwel verkocht aan zijn unieke voorkomen ofwel vond je het hondslelijk, voornamelijk de autoliefhebbers behoorden tot die laatste groep en lieten hun ongenoegen weten. Onderhuids is de 5-Reeks GT technisch gebaseerd op de grotere 7-Reeks en dat biedt gelukkig heel wat voordelen zoals de royale binnenruimte en een grote(re) koffer. Aan de buitenzijde vinden we na lang zoeken toch een nieuwe voorbumper terug, de achterkant en de GT badges ondergingen ook enkele wijzigingen. Afhankelijk van de gekozen uitrustinglijn – Luxury of Modern – krijg je de keuze uit een resem velgdesigns, omlijstingen en details. Standaard krijg je bi-Xenon verlichting, de typische BMW LED verlichting vind je terug op de optielijst. Tijdens de testperiode wisten we dat de connaisseurs niet al te enthousiast gingen zijn omtrent onze 520d GT, maar de autoleken waren wél onder de indruk van de imposante Duitser. Een witte of zwarte koetswerkkleur krijg je gratis, voor iets meer kleurrijk zal je toch minstens 1.050 euro moeten neertellen.

Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013

Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013

Binnenin komt de ware aard van deze Bimmer naar buiten en dat is een bijzonder ruim en luxueus geheel. Waarom ze in München niet kozen voor een alternatieve benaming voor een 7-Reeks variant is niet geheel duidelijk, deze speciale BMW schenkt je op dit niveau toch alle luxe van de Zeven die je maar kan wensen. Dankzij de grote ramen en het optionele zonnedak heerst er een ruimtelijke sfeer en de beige lederen zetelbekleding draagt daar ook haar steentje tot bij. Die comfortabele zetels zijn in ontelbaar veel combinaties elektrisch te verplaatsen, te verwarmen of te verkoelen, terwijl de achterbank meer dan voldoende plaats biedt voor 2 inzittenden. De koffer slikt tot 500 liter bagage en kan geopend en gesloten worden met een zwaaibeweging onderaan, dankzij de Eurosong-deelname van Kate Ryan hoeft geen enkele BMW klant zich nog te schamen op de parking van de lokale supermarkt. De middentunnel en dashboard zijn weinig origineel vormgegeven voor wie al in aanraking kwam met een upperclass BMW, toch blijven ze zichzelf keer op keer bovenaan het segment settelen met een perfecte afwerkingskwaliteit. Technologisch werd ook alles terug 2014-waardig gemaakt met integratie van de populaire sociale media kanalen, een 4G internetbrowser, … dankzij een intuïtieve iDrive controller navigeer je na een korte aanpassingsperiode moeiteloos door de vele menu’s en toepassingen. Met een heads-up display krijg je alle noodzakelijke informatie in je gezichtsveld geprojecteerd, in het begin eerder een luxegadget maar na een tijdje ben je er sowieso gehecht aan!

Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013

Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013

De BMW 5-Reeks Gran Turismo komt in tegenstelling tot de Berline en Touring enkel met de krachtigere motoren, maar gelukkig voor onze markt is hij vanaf heden ook beschikbaar met de viercilinder diesel. Wij trokken op pad met die kersverse 520d GT en zagen dat het nog steeds goed vooruit gaat, al moet de GT sowieso wat scherpheid inboeten in vergelijking met zijn broers. Cijfermatig krijg je 183 pk en een imposante 380 Nm koppel die langs een feilloos werkende achttrapsautomaat richting de achterwielen vloeien, de CO2 uitstoot blijft beperkt tot 144 g/km. Daardoor ben je in staat om binnen 9 tellen naar 100 km/u te accelereren terwijl de pret voorbij is aan 215 km/u. Theoretisch zou je voldoende hebben met 5,4 liter diesel per 100 km, in praktijk loopt dat gecombineerd verbruik toch nog een stevige liter op al hoeft de bijna 2 ton zware Duitser zich daar niet over te schamen.

Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013

Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013

Hoger in de BMW 5-Reeks GT ladder vinden we ook nog een 530d en 535d die de befaamde drieliter zes-in-lijn meekregen met respectievelijk 260 en 313 pk. Beiden kunnen in tegenstelling tot de viercilinder uitgerust worden met de xDrive vierwielaandrijving. Een M Performance variant is hier nergens te vinden, voor powerrr moet je dus bij de benzine’s zijn. Daar heb je de 535i met 306 pk en de 550i topper die maar liefst 450 paarden ter beschikking heeft. Een sportieve M5 GT is ook nergens te vinden, het zal ondertussen wel duidelijk zal dat de prioriteit hier bij de luxe en comfort ligt.

Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013

Dankzij de facelift kreeg de 5-Reeks ook terug een hoopje nieuwe veiligheidssystemen en comfortverhogende gadgets, we denken dan aan een adaptieve cruise control, een intelligente navigatie met realtime updates, actieve stabiliteitscontrole (DSC), remcontrole (DBC) en dynamische tractiecontrole (DCT). Mocht het toch nog fout gaan, dan staat er een volledig leger airbags paraat om zich te ontfermen over alle inzittenden. Dankzij de (overijverige) verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing en de rijstrookassisent hoeft het hopelijk niet zo ver te komen. De zijspiegels draaien zich bovendien tijdens parkeermanoeuvres om zo de knappe 20″ jetsers te beschermen, met de 360° camera heb je ook een vriend in nood wanneer de zichtbaarheid beperkt is.

Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013

De BMW 5-Reeks GT komt dus met heel wat technologie, gadgets en een luxueuze aankleding, het zal je niet verwonderen dat het prijskaartje aan de stevige kant is. Met een basisprijs van net geen €48.000 voor de 520d GT lijkt het nog ietwat mee te vallen, maar als je wat te enthousiast door de optielijst gaat, kan je dat zonder al te veel problemen verdubbelen. In vergelijking met het afscheidnemende model scoor je gelukkig wel een voordeel, de basisuitrusting werd namelijk aangedikt met onder meer een elektrische achterklep, een start/stop systeem, Active Protection en Bluetooth/USB connectiviteit. Het zoeken van een rasechte concurrent voor deze GT is een onbegonnen zaak, BMW is dan ook heer en meester in het uitvinden van nieuwe niches en segmenten. Of de wereld écht nood heeft aan een unieke kruising tussen een limousine, een break en een crossover is een terechte vraag, het succes van de 5 GT zorgde alvast voor de komst van de 3-Reeks Gran Turismo!

Besluit

Desondanks een deugddoende opfrisbeurt zal deze generatie BMW 5-Reeks Gran Turismo het nu ook niet schoppen tot de populairste Vijf, toch is hij een miskend genie op het vlak van luxe, comfort en afwerking. Met zijn minder conventionele – en zware – koetswerkbouw moet hij toch wat aan sportiviteit inboeten, maar gelukkig krijg je daarvoor een zeer royale binnenruimte en grote koffer in de plaats. De verwelkoming van een viercilinder diesel lijkt zakelijk gezien alvast een goede zet, desondanks mag het altijd wat meer al zijn heb je zeker niets te kort. Het prijskaartje en optiebeleid van BMW is van nature aan de stevige kant, toch is het de gemakkelijkste – en goedkoopste – weg naar de weelderigheid van de majestueuze 7-Reeks!

Overzicht:

+ Prinsheerlijk interieur
+ Rustgevende gebruikerservaring
+ Technologie
+ Krachtbron & transmissie (verbruik, vermogen, souplesse)

+/- Unieke looks

– Prijs/optiebeleid

Rijtest: BMW 520d Gran Turismo facelift 2013

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem