Peugeot 308 - Rijtest GroenLicht
In Genève werd de Peugeot 308 verkozen tot Car of the Year, maar is hij die titel ook waardig?

Hoewel de vorige generatie 308 vrij goed verkocht, wist hij onze jeugdige zielen niet te bekoren. De oorzaak daarvan lag niet bij zijn rijeigenschappen noch bij de inrichting van de wagen. Zo rijdt die vorige generatie zeer comfortabel, geeft het stuur voldoende connectie met de voortrein en is hij praktische en ruimtelijk ingericht. Het exterieur daarentegen met z’n bolle vormen en dik achterste spraken ons minder aan. Echter heeft Peugeot het recentelijk over een volledig andere boeg gegooid. Bij de aanvang van 2010 heeft Peugeot niet enkel haar hertekend logo voorgesteld maar ook haar complete nieuwe huisstijl gaande van nieuwe tunes in audiovisuele reclameboodschappen tot het design van de wagens. Met dat design wil Peugeot tegen 2015 haar tiende plaatst op de wereldranglijst ingeruild hebben voor de zevende. Die nieuwe architectuur mochten we eerder al proeven in de 208 GTI en nu ook in de nieuwe 308.

Peugeot 308 1.6 HDi - Rijtest - 09

Peugeot heeft gekozen voor een iets neutraler voorkomen waarbij de lijnen een soberder geheel weergeven. De ronde vormen zijn verleden tijd en de dikke achterbumper heeft plaats gemaakt voor een strakker exemplaar. Er lijkt ook te zijn gekeken naar de segmentleider, de Volkswagen Golf, want net als de nagenoeg identieke buitenafmetingen lijkt de vorm zeer sterk op die van de segmentaanvoerder. Rondom de wagen steken er afhankelijk van de versie overal LED’s. De achterlichten en richtingaanwijzers in de buitenspiegels worden standaard uitgerust met LED-technologie, terwijl de koplampen pas vanaf het op één na duurste uitrustingsniveau ermee worden gevuld.

Peugeot 308 1.6 HDi - Rijtest - 06

Voor de i-Cockpit zijn we ook wel te vinden. Deze ziet er zeer clean uit en oogt toch niet te kaal. De belangrijkste eigenschappen zijn het speelse kleine stuurwiel, hoog geplaatste instrumentenbord en 9,7 inch infotainmentsysteem. De tellers ogen ook knap, enkel is de boordcomputer ertussen is vrij basic. Naast de snelheidsaanduiding, kilometerstand, schakelindicator en CC-informatie wordt er bijvoorbeeld geen routegeleiding op weergegeven. Verder ogen de gebruikte materialen kwalitatief en voelen ze bovendien ook goed aan. Zo is het dashboard volledig bekleed in schuimleder en wordt er knap gecombineerd met geborsteld aluminium en blinkende zwarte plastics. Ook de pook is uitgevoerd in geborsteld alu en ligt goed in de hand.

Peugeot 308 1.6 HDi - Rijtest - 01

Het 9,7 inch touchscreen kennen we reeds uit o.a. de Citroën C4 (Grand) Picasso en daarvoor gelden hier dezelfde opmerkingen. Tijdens het rijden is het bijna onmogelijk van radiopost te veranderen door de afwezigheid van sneltoetsen en werkt het GPS systeem niet altijd naar behoren. Zo kregen we ditmaal bij de POI’s (Point Of Intrest) in de subgroep “Trasport” enkel treinstations tot 22 km ver te zien. De nationale luchthaven stond niet in het lijstje terwijl er op het symbool van de subgroep wel een vliegtuig wordt afgebeeld. Wel super zijn de Connected Apps waarmee onder andere het voordeligste tankstation, nabije parkings of het weerbericht kan worden weergegeven. Bovendien is er ook gedacht aan de boete sprokkelaars, Coyote behoort immers tot de applicaties. Dit alles werkt via een verwijderbare 3G verbindingsstick zodat rijden in bijvoorbeeld het geboorteland van Peugeot geen boete oplevert.

Peugeot 308 1.6 HDi - Rijtest - 05

Peugeot lijkt enkel de goede eigenschappen te hebben overgenomen van zijn voorganger. De elektronische stuurbekrachtiging laat de bestuurder voldoende aanvoelen wat de voorwielen ondergaan terwijl de ophanging en zetels erin slagen de inzittenden zo min mogelijk te storen met de staat van het wegdek. De 1.6-liter dieselmotor met 115 pk komt goed uit de voeten en maakt bovendien geen overbodig kabaal. De manuele zesversnellingsbak schakelt niet boterzacht, maar het is zeker niet storend. De koffer is ruim genoeg voor enkele reiskoffers en op de achterbank is er voldoende plaats voor passagiers. De achterbank neerklappen resulteert niet in een vlakke laadvloer. Verder zijn de bergvakken in de deuren voldoende ruim voor grote flessen water.

Peugeot 308 1.6 HDi - Rijtest - 08

Indien je overtuigd bent is volgende info ook het lezen waard. Bij de dealer is er de keuze uit vier uitrustingsniveaus: Acces (€16.055), Active (€18.525), Allure (€22.113) en Feline (€24.744). Cruise Control, bandenspanningscontrole, airconditioning en een radio met Bluetooth zijn standaard op elke 308. Wij reden met de Active die o.a. beschikt over parkeersensoren achteraan, Hill Assist, automatische ruitenwissers en lichten, zelfdimmende binnenspiegel, klimaatcontrole met twee zone’s, lederen multifunctioneel stuurwiel en het 9,7 inch touchscreen. De 1.6- liter HDi motor doet de vanafprijs wel stijgen tot €21.897. Daarenboven is onze testwagen Rubi Rood (€530), staat hij op 17″ lichtmetalen Rubi velgen (€300), heeft hij Marston Mistral stoffen zetels (€450), zit er een navigatiesysteem (€590) in, steken er in de voorbumper zowel mistlampen als parkeersensoren (€400) en zijn de spiegels elektrisch bediend en inklapbaar (€180). Dat maakt de wagen al snel €5.000 duurder dan de aanvankelijke vanafprijs van €18.525.

Peugeot 308 1.6 HDi - Rijtest - 10

Conclusie
De introductie van de i-Cockpit geeft zeker een grote meerwaarde aan de 308. Clean doch niet kaal of afstandelijk. Ook het inwisselen van de ronde vormen van de vorige generatie met een neutraler design maakt de wagen aantrekkelijker voor een veel breder publiek. Verder zijn de positieve rijeigenschappen van de vorige generatie ook terug te vinden in deze. Het stuurgevoel is goed, de wagen is goed geïsoleerd en is zeer comfortabel. Toch neemt hij de kleinere bochten volwassen aan. Het start/stop-systeem werkt zeer vlot en over de aandrijving hebben we evenmin opmerkingen. Op vlak van elektronica zijn er wel nog enkele verbeteringen mogelijk. Als laatste is de basisuitrusting van de Active zeer royaal en zijn de prijzen zeer competitief. Om tot slot te antwoorden op de initiële vraag: ja, de nieuwe 308 is zijn prijs als Car of the Year volgens ons echt wel waard.

Overzicht

+ i-Cockpit
+ Design
+ Comfortabel
– Elektronica

Peugeot 308 1.6 HDi - Rijtest - 07

Tekst & Foto’s: Wim Van Cuyck