Rijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ GDe nieuwe Mazda3 Hatchback werd reeds positief onthaald, kan een Sedan uitvoering nog beter scoren?

De Japanners van Mazda wisten de laatste jaren heel wat goede punten te behalen. Niet enkel blijkt hun knappe KODO – Soul In Motion designtaal een schot in de roos te zijn, het is ook een aangename verwelkoming op onze wegen. We zagen het voor het eerst in 2012 bij de lancering van de populaire CX-5 en ook de hoger gepositioneerde Mazda6 kan ons visueel sterk bekoren sinds de verfrissende designkuur van vorig jaar. Gezien het essentiële belang van een C-segmenter in Europa werden ook kosten noch moeite gespaard tijdens de ontwikkeling van de Mazda3, die zowel als Hatchback als Sedan terug te vinden is in het dealernet. We verwachten binnenkort ook nog een kleinere Mazda2 en reikhalzend kijken we uit naar een nieuwe MX-5. Die zou ergens in 2015 het levenslicht moeten zien en ons vervolgens terug ongezien roadsterplezier aanbieden voor een zeer interessante prijs. Maar zo ver is het allemaal nog niet, daarom haalden we een beminnelijke Mazda3 in het Soul Red – lees: donkerrood – van stal om hem eens stevig aan de tand te voelen.

Rijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ G

Het was lang geleden dat we nog zoveel aandacht wisten te genereren in het straatbeeld met een compacte middenklasser. Het is overduidelijk dat de knappe lijn, agressieve grille en doorlopende lijnen een hoop omstanders wisten te bekoren. Dankzij de Sport-uitvoering wordt er nog eens subtiel gebruik gemaakt van chroom omlijsting om de contouren te benadrukken en dankzij lichtbundels met LED-technologie scoor je ook in donkere omgevingen voldoende aandacht. Om een unieke Mazda3 te configureren kan je kiezen uit 16″ of 18″ velgen (vanaf €760) met verschillende motieven en negen koetswerkkleuren (vanaf €450), gaande van de basiskleuren (zwart/wit/grijs) tot enkele aangename alternatieven zoals Titanium Flash, Deep Crystal Blue of Meteor Grey.

Rijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ GRijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ G

Rijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ G

Plaatsnemen in een Mazda3 zorgde dan weer voor een lichte teleurstelling. Dat ligt niet aan het sobere meterset, goed ondersteunende en comfortabele witlederen zetels of het functionele stuurwiel, na de hoge verwachtingen aan de buitenzijde waren we misschien gewoon net iets te enthousiast. Hier en daar stellen we ons wat vragen bij de plastieken materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit, het interieurteam van Mazda had duidelijk minder vrijheid en budget dan het designteam. De Japanners introduceren ook een nieuw navigatie- en multimediasysteem dat ze MZD doopten. Het bevat heel wat technologische features zoals een 7″ scherm van hoge kwaliteit, Twitter, Facebook en consorten, audiostreaming, intelligentie navigatie, een eigen App Store en doet dit allemaal vrij gebruiksvriendelijk eens je de dertig pagina’s tellende handleiding enkele keren grondig doorgenomen hebt. Voor de bediening hiervan kan je gebruik maken van je stem of je vingers, al werkt de controller nog het best. Het is duidelijk dat Mazda inspiratie heeft opgedaan bij de Duitse concurrentie, beter nu eenmaal goed kopiëren dan slecht bedenken! Dankzij een op maat gemaakt Bose audiosysteem met maar liefst 11 luidsprekers krijg je een prima geluidservaring, schlagerzanger Yves Segers kan het enkel maar beamen. Daarnaast heb je als bestuurder steevast de belangrijkste informatie in je zichtveld dankzij een head-up display, ongezien in dit segment. Hetzelfde verhaal voor de optionele WIFI router! In de koffer past er een gezonde 419 liter bagage, zoals bij elke berline met een voorliefde voor reistassen en een lichte afkeur voor grotere voorwerpen.

Rijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ G

Rijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ GRijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ G

Het motorenpalet is naast het bevallige design en technologisch innerlijk nog zo’n paradepaardje van Mazda. Terwijl alle autoconstructeurs kiezen voor turbo’s, exotische materialen en magische gewichtsbesparingen komen de Japanse ingenieurs met een eigen wondermiddel: de SKYACTIV motoren. De turbodiesels krijgen de toevoeging van een D in de naam terwijl er voor de benzinevarianten gekozen werd voor de G. De 2.2-liter is voorlopig de enige diesel in het gezelschap en biedt 150 pk en een interessante 380 Nm, maar binnenkort wordt ook de nieuwe 1.5 SKYACTIV-D in omloop genomen. Daarmee beantwoorden de Japanners de luide roep om een kleinere zelfontbrander die het Europese succesverhaal kracht kan bijzetten.

Rijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ GRijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ G

Benzinerijders hebben heel wat meer keuze uit de diverse SKYACTIV-G motoren. Beginnen doen we met de handgeschakelde 1.5-liter die de oude 1.6 doet vergeven met interessantere cijfers, namelijk 100 pk en 150 Nm met een normverbruik van 5 liter terwijl de CO2 uitstoot beperkt blijft tot 118 g/km. De tweeliter benzinemotor kan je indien gewenst krijgen met een automaat (+€1.500), qua vermogen kan je kiezen uit 120 pk of 165 pk. Ook hier spreekt Mazda van een normverbruik van ongeveer 5,5 liter benzine, al deden we met onze Mazda3 Sedan in Sportuitvoering toch wel enkele liters beter. De topsnelheid ligt ten noorden van 182 kilometer per uur, accelereren vanuit stilstand tot 100 km/u lukt met het nodige fingerspitzengefühl in ongeveer 8 seconden met de krachtigste variant, de traagste doet er minstens 11,2 seconden over. Met een brandstoftank van 51 liter haal je gemakkelijk een autonomie van 850 kilometer.

Rijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ G

Dankzij het gebruik van een stijver koetswerk werd de rijbelevenis van de nieuwe Mazda3 sterk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. De benzinemotor laat zich onder belasting horen met een leuke motorronk, wat de dynamische beleving enkel maar versterkt. De voortrein volgt mooi de stuurinrichtingen en de vlotschakelende versnellingsbak met zes verzetten laat zich ook goed verplaatsen. Naast de Oosterse designtaal geloven ze bij Mazda ook oprecht in de Jinba Ittai filosofie, vrij vertaald naar ruiter-en-het-paard-zijn-een. Heel wat testkilometers werden er afgelegd op het Europese vasteland om zo een strakke wegligging en rijgedrag te brengen, de ingenieurs mogen zeker fier zijn op het eindresultaat. Binnenkort zouden we terug een extra sportieve MPS mogen verwachten, al lijkt dat eerder iets voor de Hatchback variant dan voor een statige slee als de Sedan. Qua veiligheidsuitrusting krijg je naast de bekende aanwezigen ook nog noodremassistentie, actieve stabiliteitscontrole en het Smart City Brake Support systeem, optioneel kan je nog verder gaan dankzij het Safety Pack met een resem hightech veiligheidssystemen die intensief waken over je veiligheid.

Rijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ GRijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ G

In tegentelling tot de vierdeursvariant komt de Mazda3 Sedan niet met een Challenge uitrustingsniveau als instapper, je bent dus per direct aangewezen op de Active trim die start bij €20.490. Dan volgt er nog Sense en Sport met een respectievelijke meerprijs van ongeveer €2.000 en €3.000. Onze testwagen was goed voorzien van oren en poten en kreeg daardoor een prijskaartje van €26.540 aangemeten. Dankzij de beperkte en eenvoudige optielijst hoef je ook geen hartverscheurende keuzes te maken, kiezen hoeft dan toch niet altijd verliezen te betekenen.

Rijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ GRijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ G

Rijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ G

De Mazda3 bezit dus heel wat troeven om het te maken in dit segment, al wordt het sowieso een harde strijd gezien de stevige concurrentie. De Volkswagen Golf kan uitpakken met al zijn varianten, terwijl zijn bloedbroeders ook nog steeds vooraan meespelen. Daarnaast mogen we de Ford Focus, Opel Astra en Renault Mégane ook zeker niet vergeten, net zoals de verrassend geslaagde Peugeot 308 en het opkomend talent van Hyundai i30 / Kia Cee’d duo. Een sedanvariant komt in dit segment niet zoveel voor, toch vinden we de Opel Astra Sports Sedan (vanaf €17.250), Skoda Rapid (vanaf €15.120) en Renault Fluence (vanaf €18.250) terug. Hoger in de lijst vinden we de recent geteste Audi A3 Berline (vanaf €25.050).

Besluit

De nieuwe Mazda3 kan voluit pronken met zijn welgevormde voorkomen, hoogtechnologisch innerlijk en knappe motoren, de kleinere 1.5-liter diesel zal zijn kansen nog vergroten. Zijn wegligging is correct net als de aankoopprijs, al speelt de concurrentie het bikkelhard in dit populaire segment. Het staat buiten kijf dat de hatchback sterkere verkoopcijfers zal optekenen, al is wat variatie van een sedan in het straatbeeld altijd welkom…

Overzicht:

+ Knappe looks
+ Aangenaam rijgedrag (prestaties, verbruik, geluid)
+ Technologische gadgets (MZD, head-up display, …)

– Interieurafwerking

Rijtest: Mazda Mazda3 Sedan SKY Activ G

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem