Spyshots: Porsche Cayenne faceliftDe populaire Cayenne gaat alweer enkele jaren mee, dit jaar nog zou Porsche nog een beperkte facelift aankondigen.

Gezien de weinige camouflagetape op onderstaande spierwitte testwagen lijkt het dat ze in Zuffenhausen bijna klaar zijn met hun huiswerk om de terreinwaardige premium SUV terug vooraan in het segment te brengen. Dit jaar verwachten we nog een officiële mededeling hoe goed hij wel niet zal zijn, een lancering volgt dan ergens kort erop op een internationale autobeurs. Kanshebbers van het betere kaliber zijn naar goede gewoonte Los Angeles (november), Detroit (januari) of Genève (maart).

Aan de buitenzijde blijven de wijzigingen eerder beperkt met enkele strakgetrokken onderdelen zoals de voorbumper, verlichting en achterzijde. Met de nieuwe Macan subtopper weten we alreeds welke weg Porsche is ingeslagen, de grotere Cayenne zal dus iets groter en ruimer uitvallen. Binnenin krijgen alle multimedia- en veiligheidsystemen ook terug een upgrade, qua afwerking wordt het moeilijk om hun huidige craftsmanship te overtreffen. De veeleisende klant zal ook bij de gefacelifte Cayenne beroep kunnen doen op diverse materialen zoals (gekleurd) leder, alcantara zetel- en interieurbekleding en chroom/koolstofvezelaccenten om de sportiviteit te benadrukken.

De grootste wijzigingen van deze facelift zullen ongetwijfeld plaatsvinden onder de grote motorkap. Zo volgt de Cayenne het voorbeeld van de Panamera om bij de S variant de atmosferische V8 in te wisselen voor een V6 met turbochargers. Deze nieuwe krachtbron levert nog steeds prima prestatiecijfers (420 pk & 520 Nm) al zakt het verbruik en de schadelijke uitstoot aanzienlijk wat het prijskaartje positief zal beïnvloeden. Zakelijke rijders kijken dan weer reikhalzend uit naar de Cayenne e-Hybrid die – net zoals de Panamera e-Hybrid – met zijn 416 aanwezige paarden bijzonder interessant op fiscaal vlak voor de dag zal komen!