Ferrari 458 ItaliaHommeles in autoland, zo zou de Ferrari 458 Italia volgend jaar een drukgevoede krachtbron meekrijgen!

Turbo’s & automerken, menig petrolhead is er nog steeds niet van overtuigd. Niets kan tippen aan een atmosferisch blok, al leven we tegenwoordig in een wereld waar de prestatie- en uitstootcijfers van essentieel belang zijn voor de prijsbepaling, anderzijds zijn er ook heel wat begeerlijke sportwagens met een turbo. Na de switch van Ferrari bij de atmosferische California naar de California T lijkt nu ook de 458 Italia eraan te moeten geloven.

Bij een comfortabele snelcruiser past dit nog net, bij een rasechte sportwagen ligt het wederom zeer moeilijk te geloven dat ze in Maranello kiezen voor een turbogat. In het verleden deed de legendarische F40 het al eens met een geblazen long waardoor ze het voordeel van twijfel hebben, toch is het uitkijken naar de prestatiedrang van deze nieuwe motoren. Niet enkel de CO2 uitstoot zal stevig zakken indien met kiest voor een gekietelde 3.8-liter V8 uit de Cali, ook het vermogen zou oplopen van 571 momenteel naar 670 pk.

Qua naamgeving zou men kunnen opteren voor 458M of 458T, al wachten we toch liever op officiële berichtgeving van Ferrari. De dakloze 458 Spider variant volgt ongetwijfeld zijn gesloten broer, voor de extra sportieve 458 Speciale verwachten we dat de atmosferische 4.5-liter achtcilinder nog even op post blijft. Of ook de grotere V12 modellen op een dag de overstap zullen maken naar drukvoeding is misschien wel de grootste uitdaging voor de Italianen. Sinds de Formule 1 gekozen heeft voor turbo’s lijkt er toch heel wat te verschuiven in autoland…

Krijgt de Ferrari 458 Italia facelift een V8 Turbo?