Alfa Romeo Giulietta 2014De Alfa Romeo Giulietta is al enkele jaren op de markt terwijl de concurrentie ook niet stilzit, een opfriskuur was dus aan de orde om zijn positie en aanzien in het segment te herstellen.

Eind 2009 haalde Alfa Romeo het doek van de langverwachte opvolger voor de 147, de Giulietta moest het terug gaan waarmaken voor het legendarische automerk uit Turijn. Met zijn knappe looks, resem veiligheidssysstemen, potente krachtbronnen en praktische vijfdeursinborst zat het alvast snor, met een breed arsenaal aan motoren, een correcte prijs en uitrustingsmogelijkheden moest hij de Volkswagen Golf’s, Opel Astra’s en Ford Focus’en het leven moeilijk gaan maken. Vervolgens zou de Giulia als opvolger voor de 159 diezelfde taak op zich nemen voor de hogere segmenten terwijl een nieuwe Alfa Romeo 166 als vlaggenschip door het leven zou gaan, om maar te zwijgen van de plannen voor een SUV of crossover.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm Distinctive

Vandaag de dag zijn we een goede vier jaar later en zitten we nog steeds met een tweedelig Alfa Romeo gamma met de Giulietta en MiTo, hier en daar werden we doodgezwegen met een special edition. Met de komst van de exclusieve 4C – die eigenlijk een Maserati is – hebben ze bij Alfa alvast de goede smaak terug te pakken en ook de toekomst ziet er nogmaals rooskleurig uit, al hebben heel wat Alfisti onderweg al afgehaakt. Tot wanneer het nieuwe FGA masterplan vruchten begint af te werpen en terug sportieve en passievolle modellen weet te brengen naar de Alfa Romeo dealer bij jou om de hoek moeten de MiTo en Giulietta het Italiaanse waakvlammetje wakker houden, vandaar een beperkte facelift zich aandrong!

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm Distinctive

Aan de buitenkant zijn de wijzigingen aan de magere kant, zo krijgt de Giulietta een verchroomd radiatorrooster, andere omhullingen voor de koplampen en extra mogelijkheden inzake personalisatie door middel van diverse 16″, 17″ of 18″ velgen en nieuwe koetswerkkleuren. Alfa Romeo deed dus niet al te veel moeite aan de buitenzijde, de creatie van de eigen Centro Stile designafdeling doorstond dan ook moeiteloos de tijdsgeest. Binnenin vinden we ook niet al te veel nieuwigheden op een hertekend stuurwiel en een nieuw navigatie- en multimediasysteem na. Dat gaat nu door het leven als UConnect en komt in 2 afmetingen, onze Giulietta kreeg de 6,5″ variant mee én biedt nu een – eindelijk! – een prima functionerend en gebruiksvriendelijk geheel aan voor de telefoon, navigatie én muziek. Ook werden de deurpanelen wat hertekend, bieden de goedzittende zetels wat meer steun en werd de USB/Aux ingang verplaatst naar de middenconsole. De kofferruimte biedt plaats voor 350 liter, wanneer je de achterbank neerklapt loopt die capaciteit nog eens op.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm Distinctive

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm DistinctiveRijtest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm Distinctive

Ons testexemplaar was voorzien van de krachtigste diesel die je momenteel kan vinden, een 2.0-liter JTDm met 150 pk en 380 Nm die over een heel breed spectrum aanspreekbaar bleken te zijn. Het officiële normverbruik van 4,2 liter werd niet gehaald maar met een typisch Italiaanse rijstijl sloten we de testweek af met een gemiddelde van 7 liter. Dankzij een eigenzinnige start/stop met een eigen wil bespaar je waar mogelijk. De handgeschakelde versnellingsbak met 6 verzetten versterkte het Zuiderse gevoel van een echte rijdersauto, de nul-naar-honderd-tijd van 8,8 seconden lijkt op papier dan weer trager uit te vallen dan in het echt. Dooraccelereren kan tot 210 km/u. Dankzij een CO2 uitstoot van slechts 110 g/km CO2 lijkt een zakelijke optie zeker niet onmogelijk, al doet de kleinere 1.6 JTDm met 105 pk en 104 g/km nog net iets beter. Dankzij de brandstoftank van 60 liter haal je een goede 750 kilometer actieradius, dankzij de cruise control haal je met een constante snelheid zonder veel moeite een groter rijbereik. Benzinerijders hebben de keuze uit een 1.4-liter Turbo met 105 of 120 pk, het bekroonde MultiAir blok met 170 pk is zowel verkrijgbaar met handbak als TCT automaat. Wil je het nog sportiever dan ben je aangewezen op de nieuwe Giulietta Quadrifoglio Verde die het hart en de versnellingsbak van de 4C toegewezen kreeg!

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm Distinctive

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm DistinctiveRijtest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm Distinctive

De Alfa Romeo Giulietta werd in het verleden niet enkel gelauwerd wegens zijn looks, ook met zijn scherp weggedrag kon hij veel zieltjes winnen. De alreeds vertrouwde DNA schakelaar kreeg gelukkig een geheugenfunctie zodoende je hem in alle tijden in Dynamic kan laten staan, wanneer het nodig mocht zijn kan je altijd teruggaan naar Normal of All Weather waarmee je het motorvermogen en scherpheid wat tempert. Of je jezelf nu beloont met een heerlijk bergachtig en bochtenrijk traject of je maalt een hoop snelwegkilometers, de voortrein volgt je commando’s goed op en biedt tegelijk een comfortabel gevoel, de geluidsisolatie ging er gelukkig ook heel wat op vooruit.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm DistinctiveRijtest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm Distinctive

De Alfa Romeo Giulietta komt met 2 uitrustingsniveau’s – Progression en Distinctive – waardoor je €20.200 aftikt voor de goedkoopste benzine, aan de andere kant van het spectrum betaal je maximaal €27.000 alvorens je aan de optielijst toekomt. Verkies je een diesel dan kom je op €22.200 tot €29.000 uit. Om een ideale samenstelling te bekomen kan terecht bij Packs zoals Sprint, Super, Sport of Premium die interessante combinaties maken. Als je daar na – veel kijken & vergelijken – uit geraakt wacht nog de keuze uit diverse interieurbekledingen, velgen en koetswerkkleuren om zo een begeerlijke Italiaan te verkrijgen. Ons testmodel was goed voor €30.800 wat een correcte prijs lijkt voor hetgeen we terugkregen, niet tegenstaande dat je ook een stevige som betaald voor het passievolle imago.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm Distinctive

De grootste concurrent binnen het C-segment is uiteraard de Volkswagen Golf die geen introductie meer hoeft, in zijn zog zitten nog altijd de Ford Focus, Renault Mégane en Opel Astra. Ook in de Oostere hoek vinden we sinds kort enkele noemenswaardige alternatieven zoals de Hyundai i30, Kia Cee’d, Mazda 3 en consorten. Sommige van deze eerder genoemden komen met een interessanter prijskaartje, kwalitatiever interieur, betere restwaarde of speelser weggedrag, toch kan geen enkel tippen aan de Italiaanse charme die in deze wagen ingebakken zit. Alfa Romeo vergelijkt zelf daarom de Giulietta maar al te graag met de premiumjongens zoals de BMW 1-Reeks, Audi A3, Mercedes A-Klasse en de MINI’s, desondanks hun stevige meerprijs is een rationele vergelijking misschien net iets te hoog gegrepen.

Conclusie

De Giulietta moet het vel van de Italiaanse beer nog even zien te redden alvorens we een vloot nieuwe Alfa Romeo’s mogen verwelkomen, met deze beperkte facelift lijkt de wagen nog enkele jaren mee te kunnen. In tegenstelling tot zijn concurrentie kan hij nog steeds zeer overtuigend uitpakken met zijn looks waarmee hij tegelijk zijn technologische achterstand wat kan maskeren. Zowel op de snelweg als in de bochten weet hij zijn sportieve roots te verzilveren, enkel jammer dat de gemiddelde Europeaan de weg naar de Alfa Romeo dealer in de loop der jaren al vergeten is.

Overzicht:

+ 100% Italiaans design, zowel binnen als buiten
+ Vlotte krachtbron met aanvaardbaar verbruik
+ Dynamisch en nauwkeurig weggedrag
+ UConnect multimedia- en communicatiesysteem

– Emotionele aankoop
– Eigenzinnige ventilatie & start/stop systeem

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm Distinctive

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Tim De Baets