Nissan Pulsar
Zal de Pulsar een even grote impact hebben als de Qashqai destijds?

Nissan komt met een antwoord op de successen van de segmentleiders uit het C-segment. Indien de Pulsar eenzelfde verandering teweegbrengt als de Qashqai een zevental jaar geleden, dan mogen ze bij Volkswagen, Ford en Opel hun hart vasthouden. De Pulsar wordt dit najaar verwacht bij de dealers.

Nissan claimt dat de Pulsar met een totale lengte van 4.385mm en wielbasis van 2.700mm de meeste been- en schouderruimte heeft in zijn klasse. Ter vergelijking, segmentleider Golf is 4.255mm lang en heeft een wielbasis van 2.637mm. De kofferruimte lijkt op de foto echter minder royaal, nochtans ziet de kont er wel vrij dik uit. Vooraan krijgt de Pulsar het nieuwe familiegezicht gemonteerd dat we reeds kennen van de net geteste Nissan Qashqai en de X-Trail. Binnenin herkennen we ook impulsen van o.a. de Micra. Zo komt het center van het dashboard deels naar voren.

Voor diegenen die nu al “verkocht” zijn, is het motorenaanbod iets kleiner dan voor diegenen die nog geduld hebben tot na het autosalon begin volgend jaar. Zo komt Nissan volgend jaar met een 1.6-liter benzinemotor met 189 pk. Tot dan is er keuze tussen een 1.2-liter DIG-T benzinemotor met 114 pk en een 1.5-liter dCi dieselmotor met 109 pk en 260 Nm koppel. Pittig detail bij die laatste motor is de CO2-uitstoot van slechts 95 g/km. Alle motoren zullen worden gelinkt aan een manuele zesversnellingsbak terwijl er optioneel ook een CVT verkrijgbaar zal zijn.

Aan veiligheidssystemen is er geen tekort, zo blijkt uit deze korte opsomming: dodehoekwaarschuwing, Lane Departure Warning, registratie van bewegende objecten en noodrem. Ook de tweede generatie van het NissanConnect systeem zal terug te vinden zijn in Nissans nieuwste.