Alfa Romeo GT
Aan alle mooie liedjes komt een eind. Niet alleen aan mijn GroenLicht-carrière, maar ook aan het rijden met m’n Alfa GT.

Wegens een nakende verhuis naar het buitenland verkoopt ondergetekende tegen eind mei zijn partner in crime, die de laatste jaren ongetwijfeld meer op parkings van auto-importeurs stond eerder dan m’n dagelijks woon-werk verkeer en een occasionele pleasure drive te verzorgen. Maar als hij dan af en toe de sporen kreeg, viel hij des te meer te genieten!

Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT Alfa Romeo GT

Voor beide types van ritten was de GT zeer goed geschikt: woon-werk verkeer was dankzij de 1.9 dieselmotor met 150 pk niet alleen relatief zuinig, maar tegelijkertijd liet de GT veel ruimte voor rijplezier, inhaalmanoeuvres en – indien gewenst – ook rustig rijden. Toegegeven, op de snelweg kan deze Italiaan wat lawaaierig zijn, maar dat is niets dat de Bose geluidsinstallatie niet kan compenseren. Combineer dat met een aardige set kuipzeteltjes, cruise control en een relatief tolerante ophanging en de ochtendrit naar het werk is plotseling stukken aangenamer. 

Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT Alfa Romeo GT

Ook sportief rijden lukte best aardig met de Alfa GT. De ophanging is voldoende zacht om comfortabel aan te voelen, maar tijdens het betere bochtenwerk ook voldoende stijf om rijplezier te garanderen. In samenwerking met een redelijk scherp stuur, een vlotte zesbak en voldoende vermogen slaagde deze Italiaanse schone er steeds weer in een glimlach op mijn gezicht te toveren.

Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT Alfa Romeo GT

Dat de Alfa GT in kwestie er ondanks zijn vele jaren (je zou het ‘m niet aangeven, maar hij dateert van 2005) nog goed uitziet, is ongetwijfeld te danken aan het inmiddels op de klippen gegane Bertone. Bij dat designhuis ontstond een prachtige coupélijn die de tand des tijds redelijk goed doorstaan heeft. Hier en daar zijn er wel wat imperfecties op de Stromboli lak, maar dankzij zijn bruin/beige-achtige kleur ziet de wagen er niet alleen goed uit, maar is het ook moeilijk om er vuil op terug te zien. Veel wasbeurten behoeft de GT dus niet. De 17″ velgen verdienen wel af en toe een flinke kuisbeurt. Geen evidentie gezien de hoeveelheid spaken, maar wel een werk dat direct loont.

Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT Alfa Romeo GT

Een coupé is per definitie niet praktisch en ook bij dit exemplaar is in- en uitstappen richting achterbank geen evidentie. Maar éénmaal plaatsgenomen in de lederen stoelen, zou het nog verbazen hoeveel ruimte er in deze coupé beschikbaar is. Ook de koffer is geschikt voor lange reizen, zo bewees collega PJS. Verder werd het interieur in beige leer gestoken, dat mooi contrasteert met het zwarte lederen stuur.

Geïnteresseerden kunnen voor details over kilometerstanden en onderhoud altijd een kijkje nemen naar het zoekertje – allicht het enige ter wereld met dynamische foto’s – of contact opnemen via jeroenmaes [at] groenlicht [dot] be.