Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4 De Skoda Yeti is overduidelijk de vreemde eend in de bijt binnen het segment. Toch verdiende hij op basis van de goede verkoopcijfers een leuke opfriskuur! 

De Yeti was de eerste (compacte) SUV binnen het gamma van de Tsjechen en deed het de voorbije vijf jaar vrij goed qua verkopen en tevredenheid bij de eigenaars. Visueel deelde hij zijn minder conventionele looks met de Roomster, terwijl het onderstel eigenlijk van de Octavia – en dus de vorige Volkswagen Golf – kwam. In tegenstelling tot de concurrentie kruipt de Skoda Yeti niet in een wannabe SUV rol, maar brengt hij een sympathieke eigenheid waarin het functionele voornamelijk primeert. Tijdens het Autosalon van Frankfurt laatstleden zagen we een gefacelifte Skoda Yeti, al zijn de aanpassingen misschien niet direct wereldschokkend.

Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4

Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4 Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4

Zo werd de grille een beetje hertekend zodat hij terug mooi zou staan op een Skoda familiefoto. De grote ronde koplampen maken nu plaats voor een rechthoekig geheel – met optioneel bi-xenon verlichting – en de meedraaiende mistlichten komen ook iets lager uit. Achteraan verwelkomen we LED-technologie voor de achterlichten terwijl ook de plooilijnen in het kofferdeksel herkenbaar blijven voor wie al in aanraking kwam met een recente Rapid, Octavia of SuperB. De nieuwe Yeti komt trouwens in 2 vormen: een reguliere variant en een stoere Outdoor die met zwarte beschermstroken en een extra bodemvrijheid van 25 mm die duidelijk maakt dat hij het liefst in het bos speelt. Skoda is bovendien extra fier dat je vanaf nu ook een achteruitrijcamera kan bestellen, anno 2014 mag het al wat meer technologisch dan in pakweg 2009. Personalisatie is ook hot en een eenvoudige bron van inkomsten, dus kan je in de catalogus kiezen uit diverse 16″/17″ velgendesigns, accessoires én 15 koetswerkkleuren!

Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4 Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4

Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4

Wanneer je als eigenaar van een first gen Skoda Yeti zou plaatsnemen in de MY2013 versie zou je een heel herkenbaar gevoel moeten krijgen. Simply Clever is meer dan een baseline bij Skoda dus zit alles waar het moet zitten, zonder veel boem boem of bla bla. Er is heel wat plastiek terug te vinden, maar een echt treurig interieur kan je het niet noemen met diverse chroomaccenten, knappe zetels, duidelijke meterset en een vertrouwde console voor de multimedia en navigatie. Ook heel wat gadgets maken hun intrede in de Yeti zoals automatische airco, zetelverwarming, bediening op het stuurwiel, licht/regensensor, … De hypersnel ontdooiende voorruit is dan weer een godsgeschenk tijdens de koude wintermaanden terwijl de achterbank met het VarioFlex schuifsysteem in een dertigtal verschillende standen kan gesteld worden. De praktische inborst van de Skoda Yeti komt vanzelf naar boven na de eerste kilometers, mocht je toch nog twijfelen kan je misschien overtuigend worden door de duizend-en-een opbergvakken in alle geuren en kleuren. In de koffer past er 416 liter in normale configuratie, als je écht je best doet kan je dat laten oplopen tot 1.760 liter bagage!

Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4

Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4 Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4

Nog voor je aan het passende uitrustingsniveau moet beginnen wacht je de zoektocht naar de ideale motorisatie. Zo zijn er diverse bekende TSI en TDI motorblokken, voorwiel- of 4×4-aandrijving en de keuze tussen een handgeschakelde 5 of 6 bak en een DSG-automaat met 6 of 7 verzetten. De vermogens schommelen tussen de 105 en 170 pk terwijl de topsnelheid steeds boven de 170 km/u ligt. Sprintjes trekken aan het stoplicht is misschien niet het meest essentiële met een Skoda Yeti, toch zou je er ongeveer 10 seconden over doen om 100 km/u te bereiken. Voor de zuinige Belgen onder ons levert Skoda ook hier een Greenline-variant die met puike CO2 cijfers naar buiten komt. Wij deden een goede 800 testkilometers met een 110 pk sterke 2.0 TDI met een vlotschakelende handbak met 6 verzetten en behaalden een verbruik van net geen 8 liter brandstof. Niet de beste leerling van de klas, maar ook niet slecht gezien het gewicht van 1.500 kilogram en de 4×4. De Yeti beperkt echter zoveel mogelijk de vierwielaandrijving en focust voornamelijk op de vooras om een zo gunstig mogelijk verbruik te benaderen, enkel wanneer het nodig mocht zijn bij gripverlies – of via een knop binnenin – wordt alle kracht mooi verdeeld.

Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4 Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4

Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4

De vering van de Skoda Yeti werd niet aangepast bij de generatiewissel en komt dus nog steeds met een vrij stevige setup. Op de mindere stukken Belgisch asfalt – en dat zijn er nu eenmaal heel wat – of drempels communiceren de grote velgen net iets te nadrukkelijk richting de onderrug. Het straffe onderstel zorgt wel voor een stabiel en verrassend dynamisch rijgedrag. Daarbij heb je graag een setje grijpgrage remklauwen, al ontbrak er toch wat vertrouwen toen we het rempedaal aanspraken in onze testwagen. De Yeti ligt bovenal stevig op de weg en voelt niet echt aan als een hoge auto. Ook het stuurgevoel is bijzonder accuraat en soepel, zeker in vergelijking met de segmentgenoten. Op het gebied van veiligheid maakt de Yeti ook progressie, al behaalde hij in 2009 de maximale EuroNCAP crashscore. Naast enkele bekende veiligheidssystemen zoals ABS, ESP, ISOFIX bevestigingspunten, bandenspanningscontrole en vertrek/afdaalhulp voor hellingen zijn er ook enkele nieuwkomers zoals motorsleepmomentregeling, de Driver Activity Assistent die waarschuwt voor sluipende vermoeidheid en antislipregeling.

Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4

Met de nieuwe Yeti voegt Skoda ook enkele extra uitrustingsniveau’s toe waarmee ze de wagen overduidelijk wat hoger in het segment willen positioneren. Met zijn prijskaartje, standaarduitrusting en opties neemt hij afstand van de reguliere volumemodellen (Fabia, Citigo en Roomster) en nestelt zich in de buurt van de premium Tsjechen zoals de Octavia, Superb en andere VAG aanverwanten. De Active uitvoering (vanaf €18.000) zit onderaan de Yeti ladder, maar als je voor de Outdoor uitvoering gaat, start je sowieso bij het Ambition niveau (vanaf €22.070). Een Yeti Elegance schenkt de eigenaar voor €26.420 vrij veel voor een correcte prijs, al neemt de Skoda afstand van zijn vroegere budgettitel. Voor de echte fanboys zonder financiële beperkingen is er ook nog een exclusieve Laurin & Klement uitvoering (vanaf €34.720) met sierstrips, tweekleurige velgen, bruinleder interieur en (imitatie)houtafwerking.

Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4 Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4

Daarmee plaatst hij zich zonder schroom tussen het bekende crossover geweld uit het Oosten zoals de Hyundai ix35, Kia Sportage, Toyota RAV4 en de Nissan Qashqai. Ook de Europese lotgenoten – Kuga, Tiguan, Koleos, … – dingen naar de gunst van de klant, net zoals de budgetspelers binnen het segment: Dacia Duster, Suzuki SX4 S-Cross, Mitsubishi ASX en de Ssangyong Korando. Toch komt niemand dicht in de buurt qua excentrieke looks en praktische ingesteldheid, al ligt de lat misschien niet voor iedereen – budgetmatig – op hetzelfde niveau.

Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4

Conclusie

De Skoda Yeti ging vorig jaar op bezoek bij de plastische chirurg maar blijft verder gaan op zijn elan uit 2009, met een uniek voorkomen toch weten te overtuigen. Zowel op gebied van rijgedrag, interieur als comfort scoort deze Skoda punten, al ligt het prijskaartje van deze new generation misschien wel op een iets te stevig niveau. In ruil krijg je daarvoor gelukkig een grote brok VAG-technologie en kan je kiezen uit diverse motorisaties die allemaal hun strepen reeds verdienden. De Skoda Yeti is dus helemaal niet zo verschrikkelijk als zijn naam wel doet vermoeden, hij geeft wel op een mooie wijze weer hoe de vreemde eend in de bijt zich wederom weet te differentiëren!

Overzicht:

+ Origineel voorkomen
+ Aangename, soepele én zuinige krachtbron(nen)
+ Praktische ingesteldheid
+ Comfortabel weggedrag

– Vaag rempunt
– Stugge vering
– Stevige prijs voor een Skoda

Rijtest: Skoda Yeti 2.0 Outdoor 4x4

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem