Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - RijtestMet 204 pk in het vooronder nemen we een krachtig afscheid van de Mercedes GLK.

De huidige generatie Mercedes GLK nadert langzaam maar zeker het einde van zijn carrière. De Sex and the City SUV die in 2008 gelanceerd werd als concurrent voor onder andere de BMW X3 en Audi Q5 krijgt in 2015 immers een volledig nieuwe opvolger. Die wordt dynamischer, iets sportiever en tegelijk wat groter om onderin het gamma de nieuwe GLA alle speelruimte te geven die hij nodig heeft. Als welgepaste vaarwel gingen wij op stap met de in 2012 gelanceerde facelift. En met een 204 pk sterke 2.2-liter dieselmotor onder de motorkap wordt het meteen ook een krachtig afscheid.

Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 05

Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 01Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 09

Designmatig was de facelift maar een kleine stap vergeleken met het origineel. De GLK kreeg een nieuwe voorbumper, andere koplampen en LED dagrijlichten. Het geheel oogt nog steeds vrij hoekig en kubusvormig, maar zijn nadrukkelijk vrouwelijke kantje schudde de GLK wel van zich af. Het front oogt stoerder, de flanken zijn strakker en de kont oogt breder en lager. Zeker met het AMG Sportpakket, dat naast de typische grille met twee dikke chroomlijsten ook de knappe vijfspaaks 19-inch AMG-velgen toevoegt. De LED achterlichten brengen dan weer wat elegantie en doen zelfs wat denken aan die van de nieuwe S-klasse. Tot slot is overdadig veel chroom te vinden onderaan de achterbumper, op de laaddrempel, op de dakrails, in de flanken alsook op het gehele onderste deel van de voorbumper. Nog enkele spinners monteren en de GLK vervangt de Cadillac Escalade in enkele rappers hun muziekvideo’s.

Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 06

Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 03Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 02

Binnenin zijn de verschillen iets groter en neemt de GLK duidelijk afstand van het oubollige interieur van de eerste generatie. Klassiek is nog steeds het thema, maar met het nieuwe instrumentenpaneel en de stijlvolle ronde ventilatiemonden oogt alles een stuk moderner. Het optionele COMAND online multimediasysteem biedt verder een 17,8 cm groot kleurenscherm, navigatie, internetconnectiviteit en eventueel zelfs digitale TV-weergave. Ook met zijn USB-aansluiting en Bluetooth muziekstreaming is de GLK volledig up-to-date. Verder verhuisde de hendel van de automaat naar het stuur, wat enige gewenning vraagt maar anderzijds een heleboel ruimte vrijmaakt onderaan de middenconsole. De beenruimte in de GLK zou achteraan iets royaler mogen en de koffer is met een bagagevolume van 450 liter een stuk kleiner dan die van de BMW X3 en Audi Q5, maar anders kunnen we echt niets aanmerken. De afwerkingsgraad is tot slot ongeëvenaard: prachtig gestikt leder wordt afgewisseld met geborsteld aluminium en houtinleg, de gebruikte materialen zijn allemaal top-notch zoals je het in een Mercedes verwacht.

Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 12Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 16

Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 10

Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 11Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 17

Wat je ook verlangt in een Mercedes is dat het toch een beetje vooruitgaat. In de GLK wordt die wens vervuld door ofwel een 2.2-liter viercilinder diesel, een 3.0-liter zescilinder diesel of tot slot een even grote V6 benzinemotor. Van die eerste motorisatie zijn er drie vermogens beschikbaar en wij gingen op stap met de meest krachtige, de GLK 250 CDI BlueTEC 4MATIC. Deze soepele EU6-norm-conforme krachtcentrale levert dankzij een tweetraps turbo maar liefst 204 pk en 500 Nm koppel. De instappers doen het met louter achterwielaandrijving, maar deze GLK 250 brengt automatisch Allradantrieb. Ook qua transmissie is er in deze topper binnen het viercilinderkamp geen keuze: schakelen gebeurt via een zeventraps 7G-TRONIC PLUS automaat. Maar daar waren we allesbehalve rouwig om, want die automaat vervult zijn taak met glans. Geholpen door het majestueuze koppel is de reactie zeer snel en is zelf schakelen ondanks de handige peddels aan het stuur dus absoluut overbodig. In Sport-stand bereik je het eerste honderdtal op de speedometer al na 8 seconden en de topsnelheid bedraagt 210 km/u. Maar ondanks de blitse versnellingen en het zeer vlotte karakter van de GLK 250 bleef het verbruik tot slot voorbeeldig. Het testgemiddelde van 6,3 liter per 100 kilometer ligt perfect binnen de theoretisch opgegeven range van 6,1 tot 6,5 l/100 km. En dat voor een kleine SUV van bijna 2 ton met vierwielaandrijving…

Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 07

Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 04Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 08

Die 1.925 kilogram en de voor een SUV typische rijhoogte hebben natuurlijk hun weerslag op het weggedrag. Al zorgt het AMG Sportpakket voor een zogenaamde sportophanging, de afstelling in de Mercedes GLK lijkt uitsluitend op comfort te mikken. Wegens de zachte demping en de lange veerpoten gaat de wagen in de bochten immers enorm overhellen en zorgen de grote gewichtsverplaatsingen voor een nogal twitchy gevoel. Rechtuit voelt de GLK dan weer zeer stabiel aan en van welk type het wegdek ook is, deze Silver Arrow zoeft er geruisloos overheen. Het comfort wordt ook bijgestaan door verschillende optionele hulpsystemen zoals een dodehoekassistent, een heleboel camera’s voor-, achteraan en langszij de wagen, een automatisch parkeersysteem, een vermoeidheidsassistent en nog veel meer. Mercedes is steeds een pionier geweest qua technologische features dus ook in deze GLK mocht het laatste nieuwe op de markt niet ontbreken.

Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 18

Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 14Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 13

Al hebben alle opties natuurlijk hun prijskaartje en dat brengt de factuur al snel naar het dubbele van de goedkoopste GLK in de catalogus. Dat zijn de GLK 200 CDI BlueEFFICIENCY met 37.268 euro alsook de even veel opbrengende GLK 200 aan benzinekant. Maar in een Mercedes GLK mag het natuurlijk wat meer zijn zoals bij onze GLK 250 BlueTEC 4MATIC, die 204 pk onder de motorkap heeft en enkele opties die het een volledige Mercedes maken. Je moet dan wel leven met een basisprijs van 48.279 euro, wat bovendien een stuk meer is dan de BMW X3 xDrive20d (190 pk) met zijn vanafprijs van 45.490 euro (automaat). Bij de ondertussen al iets oudere Audi Q5 reikt de viercilinder diesel maximum aan 177 pk (43.910 euro), terwijl de 3.0 TDI (245 pk) meteen 50.400 euro kost. Het sportpakket op de GLK kost 2.653 euro, maar meer passende opties die je niet mag missen zijn de lederen bekleding in Saharabeige (€2.480), een automatische airco (€728), een metaalkleur (€963) en het chroompakket (€847). Nog enkele schoonheids- en veiligheidsfeatures later vinden we 5 pagina’s verder de finale neer te tellen som: €69.447,95 euro.

Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 20

Conclusie

De Mercedes GLK gaat al even mee en fans mogen zich binnenkort verwachten aan een volledige make-over, maar ook de in 2012 gefacelifte versie is vandaag nog steeds mee met de koplopers van het peloton. Designmatig is het nog steeds de kubusvormige GLK-zelve, maar het is beslist al iets makkelijker om als man zonder schroom achter het stuur te kruipen. De Mercedes GLK is samenvattend een enorm homogene wagen: hij oogt statig, het interieur is uiterst smaakvol, de gebruikte materialen zijn meer dan hoogkwalitatief en dankzij de pittige motor zijn er lang doorrollende golven aan koppel. De Mercedes GLK is geen apex-zoeker maar dat zou dan ook niet binnen het plaatje passen. De zachte zetels, de lichte stuurbekrachtiging, de hoge zithoogte en de zachte afvering zijn allen op comfort gericht. De sportstand en de peddels van de automaat zijn dan ook overbodig, de normale stand biedt alles wat je verlangt. Het blijft natuurlijk een Mercedes en het prijskaartje is dan ook wat aan de hoge kant, maar aan de pomp blijft de factuur gelukkig zeer beperkt.

Mercedes GLK250 BlueTEC 4MATIC - Rijtest 21

Overzicht

+ Uiterst homogene wagen
+ Comfort
+ Prestaties & verbruik

– Stevige prijzen en dure opties
– Beenruimte achterin

Tekst & Foto’s: Tim De Baets