Volvo_XC70_TestDe Volvo XC70 onderging een kleine facelift en kreeg naast een subtiel laagje chroom ook een vernieuwd instrumentenpaneel mee.

Om de nieuwe XC70 van zijn voorganger te onderscheiden moet je een geoefend oog hebben. Hier en daar plaatste Volvo wat nieuwe chromen plaatjes, maar daar blijft het dan ook ongeveer bij. Gelukkig is daar op zich niets mis mee, want de Volvo XC70 blijft best een aardige verschijning. Dankzij de “XC”-toevoeging staat de wagen iets hoger op zijn poten en heeft hij net dat beetje meer présence dan de V70. Van street credibility moet deze XC70 niet weten, zijn bumpers voor- en achteraan maken het duidelijk dat off-road credibility hier hoger in het vaandel gedreven wordt. Een stel grote velgen, XC-dakrails en 2 uitlaten – één aan elke kant – doen de rest.

Volvo XC70 test 2014

Volvo XC70 test 2014Volvo XC70 test 2014

Ook aan het interieur veranderde er maar weinig, al vallen die veranderingen dan wel weer redelijk hard op. Voor de bestuurder althans. Want die krijgt een nieuw instrumentenpaneel dat uit een helder scherm bestaat. Dankzij dat high-tech scherm kan de XC70 de lay-out van het instrumentenpaneel ofwel sportief, ofwel elegant, ofwel ecologisch doen lijken. Als gebruiker is het verder een eitje om door alle menu’s te scrollen en de informatie waar je naar op zoek bent snel weer te geven. Een mooi extraatje dus. Bij de rest van het interieur lijkt het alsof de designers Swedish designer drugs genomen hebben. We zijn alleszins grote fan van het beige interieur. Op papier niets spannend, maar in real-life aangenaam om in en uit te stappen. Net als thuiskomen. Dat het multimediasysteem en de afwerking het niveau van de Duitse high-end concurrenten niet aankunnen, is op zich geen ramp. Het geheel ziet er namelijk zeer goed uit en is misschien minder intuïtief te bedienen, maar een bestemming in de navigatie ingeven kan nog steeds vlot.

Volvo XC70 test 2014

Volvo XC70 test 2014Volvo XC70 test 2014

Onder de motorkap van dit werkpaard ligt een D5-motor. Door diesel door de vijf cilinders van deze motor te jagen, genereert de XC70 215 pk. Die kracht gaat samen met 440 Nm’s naar alle vier de wielen en slaagt erin de sprint van nul naar honderd in 8,3 seconden te voltooien. Van 215 paarden hadden we verwacht dat ze iets aanweziger zouden voelen, maar de aandrijflijn van de XC70 is eerder rustig. Het moet gezegd, er is steeds voldoende kracht, maar daarvoor moet het gaspedaal flink ingeduwd worden. Het theoretisch verbruik van 6,4 liter was dan ook moeilijk haalbaar, wij kwamen eerder op 7,5 liter per 100 km uit. Ons testmodel werd van een zestraps automaat voorzien en die is inmiddels toch al eventjes gedateerd. Hij schakelt voldoende vlot, maar 2 extra verzetten zouden deze softroader geen kwaad doen. Dankzij een benzinetank van 70 liter groot is de XC70 ideaal als snelwegcruiser. En dankzij z’n topsnelheid van 205 km/u kan hij ook op de Duitse snelweg best aardig mee.

Volvo XC70 test 2014

Volvo XC70 test 2014Volvo XC70 test 2014

De XC70 rijdt zoals dat een Volvo pur sang betaamt: comfortabel en ten allen tijd veilig. De vering is zo afgesteld dat de XC70 ongeveer alle oneffenheden uit het wegdek wegfiltert. Mocht er om één of andere reden tijdens het rijden toch iets foutlopen, beschikt de XC70 niet alleen over een zeer alerte tractiecontrole, maar ook over een heuse batterij aan veiligheidsgadgets. Wie zijn rijstrook verlaat, hoort een subtiele bieptoon en als je op een object zou inrijden, maakt de XC70 behoorlijk hard van zijn neus. De XC70 maakt zelfs wagens die in je dode hoek rijden zichtbaar met een lichtsignaal in de achteruitkijkspiegel en zorgt ervoor dat je tijdens het  bumperkleven gewaarschuwd wordt. Alle actieve veiligheidsgadgets kunnen uitgeschakeld worden, maar dan nog is zijn er voldoende passieve veiligheidssystemen die je van A naar B zullen brengen.

Volvo XC70 test 2014

De Volvo XC70 komt enkel met de krachtige motoren van het Volvo-gamma. De instapper is de D4 dieselmotorisatie met ofwel 163 pk ofwel 181 pk. De instapper komt ofwel met voorwiel- ofwel met vierwielaandrijving. Zonder vierwielaandrijving moet je €41.400 op tafel leggen, terwijl een vierwielversie ongeveer €3.000 meer kost. De D5 – waar wij mee op pad gingen – gaat voor €46.240 over de toonbank. Aan benzinezijde vinden we een T5-motor terug die met 245 pk kan stoefen, terwijl de topmotorisatie (T6) €58.290 moet opbrengen. Wie een goed uitgeruste XC70 wil met vierwielaandrijving moet bovenop de D4-motorisatie (€44.000) ook nog het Momentum uitrustingsniveau (€3.500) aanvinken met onder meer een digitaal instrumentenpaneel, een hoogwaardig lederen stuurwiel, elektrische spiegels en een heleboel sensoren. Verder is het Advanced Safety Pack (€2.000) ook een must, wat de totaalprijs van een goed uitgeruste XC70 op €49.500 brengt. Daarmee is de XC70 stukken goedkoper dan zijn voornaamste concurrent, de Audi A6 Allroad, die voor minstens €56.000 over de toonbank gaat.

Volvo XC70 test 2014

Volvo XC70 test 2014Volvo XC70 test 2014

Conclusie

De Volvo XC70 is zoals we dan van een Volvo zouden verwachten klassevol, comfortabel en veilig. Van de facelift hebben we niet veel gemerkt, maar het zit ‘m vooral in de kleine details die de rij-ervaring met de XC70 des te aangenamer maken. De D5-motor zorgt voor aardig wat trekkracht, maar da’s dan ook nodig, want de XC70 zou iets sneller van z’n plaats mogen komen. Het rechterpedaal vloeren is de boodschap, waar er al snel een verbruik van ongeveer 7,5 liter per 100 km tegenover staat. Voor lange reizen is de XC70 dankzij z’n comfortabele rit en grote binnenruimte een ideale reisgezel.

Overzicht

+ Comfortabel
+ Aandrijflijn (215 pk – D5 motor)
+ Binnenruimte
+ Afwerking (niet van Duits niveau, maar wel zeer hoog)
+ Interieurvormgeving

– Automaat met zes verzetten is verouderd
– Verbruik (rond de 7,5) aan de hoge kant

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes