Rijtest: Fiat Panda 4x4
Panda’s zijn de laatste dagen niet meer weg te branden uit de actualiteit, wij ging op pad met de enige die er écht toe doet: de Fiat Panda 4×4!

Terreinwagens in alle mogelijke formaten zijn hot in Europa, zeker als ze zeer luxueus of bijzonder krachtig voor de dag komen. Elk zichzelf respecterende autoconstructeur heeft daarom wel enkele vierwielaangedreven modellen in de catalogus staan, al doet Fiat ongetwijfeld een goede deal door ook de kleine Panda aan te bieden in een volwaardige 4×4 trim. Op het eerste gezicht verwacht je geen straffe terreincapaciteiten van deze Italiaan uit Napels, maar wanneer het er écht toe doet zal je meer dan versteld staan.

Rijtest: Fiat Panda 4x4

De Fiat Panda rolde sinds 1980 al meer dan 6 miljoen keer van de band, in 2011 kregen we de 3e generatie te zien tijdens het Autosalon van Frankfurt. Voor het design werd voor zowel het exterieur als het interieur veelvoudig gebruik gemaakt van squircles (square circles, afgehoekte cirkels) en die lijn trekt Fiat ook door voor de Panda 4×4 die toch 15 cm bodemvrijheid meekreeg. We krijgen 2 nieuwe exclusieve koetswerkkleuren (Silica Orange en Toscana Green), een nieuwe voor- en achterbumper en plastic spatborden voor de wielkasten die standaard 15″ M+S terreinbanden herbergen. Visueel is de 4×4 nog steeds zeer herkenbaar als een reguliere Panda, al maakt deze Fiat vanaf de eerste kennismaking duidelijk dat het menens is!

Rijtest: Fiat Panda 4x4Rijtest: Fiat Panda 4x4

Binnenin blijft het ook allemaal zeer herkenbaar en sober, al kreeg de praktische middenconsole een likje matgroene verf die het stoere SUV gevoel wat positief versterkt. De shiny pianolakafwerking oog ook heel premium tot de eerste kennismaking met je vingertoppen, zo weinig mogelijk aanraken dus. De hogere zitpositie van de Panda 4×4 is dan weer aangenaam in het verkeer net zoals het ruime gevoel en de comfortfactor, al mocht de zijdelingse steun toch wat meer aanwezig zijn. Het stuurwiel kreeg handige bedieningselementen mee om het audiosysteem (radio/cd/mp3) te bedienen, voor een navigatiesysteem moet je jezelf wenden tot een draagbaar Blue&Me systeem (+ €300). In de koffer past voor 225 liter bagage, maar indien je de achterbank neerklapt (40:60) kan je toch een hoop extra bagage kwijt in deze avontuurlijke stadswagen met een lengte van 3,65 meter. Volgens Fiat passen er ook 3 volwassen op die (verschuifbare) achterbank, al kies je dan best inzittenden met een BMI lager dan 18. Het is en blijft een A-segmenter en die blinken dan ook vooral uit in compactheid.

Rijtest: Fiat Panda 4x4

Rijtest: Fiat Panda 4x4Rijtest: Fiat Panda 4x4

De Fiat Panda 4×4 komt in België op de markt met zowel een 0.9 TwinAir Turbo benzinemotor als een 1.3 MultiJet diesel met steeds een handgeschakelde vijfbak, respectievelijk goed voor 85 pk, 145 Nm & 114 g/km CO2 en 75 pk, 190 Nm & 125 g/km. De topsnelheid ligt ergens ten noorden van 150 km/u, maar in die regio’s vertoef je best niet met je Panda 4×4. Voor de befaamde stoplichtsprint reken je ook best op een dikke 13 seconden. Tot slot is deze Panda 4×4 75 kilogram zwaarder dan zijn gewone broer en dat brengt dan ook een lichte verbruiksstijging met zich mee. Officieel spreekt Fiat van een verbruik onder de 5 liter, wij brachten na een stevige testweek de 1.3-liter MJet terug met een gemiddelde verbruik van 5,9 liter. Met een brandstoftank van 35 liter geraak je ook aan een rijbereik van ongeveer 600 kilometer!

Rijtest: Fiat Panda 4x4

Rijtest: Fiat Panda 4x4Rijtest: Fiat Panda 4x4

De viercilinder diesel is niet van de jongste en laat zich dus net iets te veel horen op de voorgrond tijdens snelwegkilometers, in de stad voelt hij zich dan weer volledig in zijn sas met een soepelschakelde versnellingspook. Aanrijdingen tot een snelheid van 50 km/u kunnen ook vermeden worden dankzij het optionele City Brake Control, daarnaast krijg je standaard gelukkig toch al remhulp, stabiliteitscontrole, 4 airbags (+ 2 optionele) én een antislipsysteem om de veiligheid te garanderen. De Fiat Panda 4×4 bewijst zijn terreinwaardig met een korte eerste versnelling en de Torque on Demand technologie met twee differentiëlen en een elektronisch geregelde koppeling (ELD). De permanente vierwielaandrijving kan hierdoor optimaal zijn krachten verdelen om de Panda ook in behoorlijk extreem terrein zijn mannetje te laten staan, al zal je tijdens een namiddagje offroadplezier in de Ardennen met je vrienden en hun Mercedes G-Klasse of Land Rover Defender toch de rol wat moeten lossen.

Rijtest: Fiat Panda 4x4Rijtest: Fiat Panda 4x4

Rijtest: Fiat Panda 4x4

De Fiat Panda 4×4 met de TwinAir tweecilinder is de jouwe voor reeds €15.950, terwijl er nog eens €1.000 bijkomt voor de MultiJet dieselmotor. Gezien de basisprijs van slechts €9.250 voor een reguliere Panda is toch een serieuze meerprijs, al krijg je gelukkig wel een stevige basisuitrusting met onder meer elektrische ruiten, een start/stopsysteem, manuele airco, elektrische verstelbare/verwarmde spiegels, dakrails, … Ben je verliefd op de looks van de Panda 4×4, maar heb je geen interesse in de techniek, ga dan voor het Trekking uitrustingsniveau op de voorwielaangedreven Panda! Als je nog wat avontuurlijker ingesteld bent ga dan per direct voor de Panda 4×4 Cross die binnenkort in het gamma zal opgenomen worden! De sportievelingen blijven op hun beurt nog even op hun honger zitten aangezien de Abarth Panda het alleen maar bij geruchten houdt.

Rijtest: Fiat Panda 4x4Rijtest: Fiat Panda 4x4

Concurrentie voor de Fiat Panda 4×4 moet je ook niet echt lang zoeken, die is er namelijk niet. De Suzuki Swift AWD komt segmentgewijs misschien wel het dichtst in de buurt, maar zal niet ver geraken in het bos. De Opel Mokka 4×4, Chevrolet Trax, Dacia Duster, Suzuki Jimny en Ssangyong Korando staan dan weer wat hoger op de ladder, al komen die ook minder compact voor de dag. Top Gear Magazine verkoos in 2012 deze 3e generatie Panda 4×4 uit tot SUV Of The Year, dus je hoeft je nergens voor te schamen. In het warmere Zuiden van Europa kom je deze Fiat ook tegen op elke straathoek, de Poolse en Italiaanse overheid kozen de Panda 3.0 zelfs uit voor hun strijdkrachten!

Rijtest: Fiat Panda 4x4

Besluit

De nieuwe Fiat Panda 4×4 doet wederom waarvoor hij al decennia bekend staat: bewonderenswaardige terreincapaciteiten leveren met beperkte afmetingen voor een zeer toegankelijk prijskaartje. Dat je daarvoor in ruil een minder premium afgewerkt interieur en een aanwezige krachtbron krijgt, zal de toekomstige eigenaar worst wezen. Hij is vooral fier op zijn Panda en diens stevige basisuitrusting. Gezien zijn marktmonopolie is de kans bovendien klein dat deze Fiat Panda met uitsterven bedreigd is..

Overzicht:

+ Ruim & aangenaam interieur
+ Prijs
+ Terreincapaciteiten
+ Rijgedrag

– Luidruchtige krachtbron
– Materiaalmissers in het interieur

Rijtest: Fiat Panda 4x4

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem