Opel Insignia SIDI 2013
Met de opgefriste Insignia kan Opel terug een tijdje verder, wij trokken voor jullie op pad met de nieuwe 1.6 ECOTEC  turbobenzinemotor!

De Opel Insignia is een succesverhaal an sich, sinds de lancering in 2008 werden er van de Vectra-opvolger alreeds 600.000 exemplaren gebouwd én verkocht. Die was voornamelijk praktisch en logische aankoop, maar de Insignia probeert – met succes – nu ook op het gevoel in te spelen met een groter (+20cm) voorkomen met premium looks. Vorig jaar zagen we dat Opel de Insignia een welverdiende facelift gaf, al bleven extreme verrassingen wel achterwege. Never change a winning team, dachten ze ongetwijfeld daar in Rüsselsheim, de grootste nieuwigheden van deze generatie is wel de toevoeging van de Insignia Cross Country. Dit nieuw familielid richt zich meer op de avontuurlijke papa’s en mama’s terwijl de échte sportievelingen nog steeds opteren voor de krachtige OPC variant. Naast de Opel Insignia vierdeurs die wij meekregen heb je tot slot ook nog een vijfdeurs die enkel een langer aflopende daklijn weet te bieden en de Insignia Sports Tourer die tot 1.530 liter bagage kan slikken.

Rijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDI

De Opel Insignia viel al vanaf de eerste kennismaking bij velen in de smaak, daarom zijn de visuele wijzigingen op 1 hand te tellen bij deze facelift. Zo zijn er aluminium sierlijsten in de voor- en achterbumper en werd de indeling van de kop- en mistlampen wat bijgeschaafd. Uiteraard met LED’s, die de wagen zelfs overdag een unieke signature geven. Achteraan neemt de nieuwe Insignia wat stijlelementen over van de dakloze Cascada voor de verlichting en het kofferdeksel met een subtiele ducktail. In de optielijst vinden we diverse nieuwe metaalkleuren (+ €610) terug waaronder het Esmerald Green dat onze testwagen aangemeten kreeg. Ook voor de velgen is er heel wat keuze uit diverse designs en afmetingen, gaande van standaard 16″ exemplaren tot de dikke 20″ jetsers uit het OPC-gamma. Bij de betere motororisaties helpen actieve lamellen in de bumper om de luchtstroom te optimaliseren, Opel is bovendien best fier op hun Cx-waarde van 0,25, waarmee ze de beste van de klas zijn.

Rijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDIRijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDI

Rijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDI

Ook voor het interieur ging Opel op hetzelfde elan verder: wat alreeds goed bevonden was een beetje bijschaven en vernieuwen wat beter kon. De algemene kwaliteitsindruk kan nog niet tippen aan de Duitse landgenoten van die Grote Premium merken, al ligt de lat daarvoor wel bijzonder hoog. In dit segment scoort Opel alvast hoge punten met zijn interieurafwerking. Gelukkig begrepen ze goed onze verzuchtingen inzake de onoverzichtelijke middenconsole en kwamen ze met een vereenvoudigd geheel op de proppen. Het nieuwe 8″ grote navigatie- en multimediasysteem kan je maar liefst op 4 verschillende manieren bedienen: via het touchscreen (niet aan te raden wegens vuile vingervlekken), via het multifunctionele stuurwiel (handig tijdens het rijden), via stemcommando’s (werkt enkel met een engelengeduld) en via een innovatieve touchpad. Een ware revolutie in vergelijking met de concurrentie en de voorgaande Insignia, al heeft het wat een vreemde werking en duurt het even alvorens je het ietwat onder de knie hebt. Afhankelijk van de gekozen motorisatie en uitvoeringsgraad krijg je analoge of digitale meters, deze laatste werken bijzonder smooth en dragen bij tot een premium gevoel. Dankzij een geluidssysteem van Bose (+ €600) met 8 luidsprekers ben je verder zowel voorin als achteraan voorzien van een oerdegelijke geluidservaring. Ben je gesteld op je privacy, dan kan je geblindeerde ramen (+ €200) krijgen. Ben je eerder een liefhebber van de stralende zon, dan ben je aangewezen op een elektrisch zonnedak (+ €850)! De Ikea fanboys en professionele verhuizers beseffen uiteraard dat ze voor de Insignia Sports Touer moeten kiezen als ze bagagecapaciteit hoog in het vaandel dragen. De vier- en vijfdeurs Insignia doen het respectievelijk met 500 en 530 liter, maar krijgen wel een meer gestroomlijnd silhouet. Voor de interieurbekleding heb je keuze uit een tiental verschillende mogelijkheden op basis van elke smaak en budget, wij deden het met Brand niet-geperformeerd Nappaleder, inclusief accenten in Jet Black met afwerking in Diamo Black (+ €3.750). Voor deze aardige som geld krijg je gelukkig de optionele AGR-stoelen die niet enkel goed en perfect ergonomisch zitten maar ook nog eens verwarmbaar/verstelbaar zijn in alle mogelijke richtingen.

Rijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDI

Rijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDIRijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDI

De ideale motor zoeken voor jouw Opel Insignia is gemakkelijker gezegd dan gedaan, al kan je uitgebreide aanbod in krachtbronnen, technologie en brandstofvarianten ook positief aanschouwen. Om het beknopt te houden vertellen we je graag dat je inzake benzine de keuze hebt tussen een 1.4-, 1.6 én 2.0-liter Turbo, gaande van 140 tot 250 pk met een CO2 uitstoot van 123 g tot 194 g/km. Vervolgens kan je deze nog gaan combineren met een start/stopsysteem, automaat, handbak of vierwielaandrijving. Opel zet al enkele jaren in op alternatieve krachtbronnen, zo kan je de nieuwe Insignia ook verkrijgen met een 1.4 Turbo op LPG! De diesels doen het allemaal met een 2.0-liter CDTI viercilinder, goed voor 110 tot 195 pk terwijl deze logischerwijs een interessante CO2 uitstoot weten te brengen met slechts 98 g tot maximaal 167 g/km. De brandstoftank is met 70 liter ook aan de ruime kant, hierdoor is krijgt de Opel Insignia een autonomie van meer dan 1.000 km na een stevige tankbeurt.

Rijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDI

Wij deden het een week met de Opel Insignia met een gloednieuwe 1.6-liter ECOTEC DIT – Direct Injection Turbo– benzinemotor in het vooronder. Goed voor 170 pk en 280 Nm – plus 20 Nm in overboost -, een topsnelheid van 210 km/u en een sprintsnelheid van 9,9 seconden alvorens je 100 km/u bereikt vanuit stilstand, al zijn die laatste misschien minder van belang voor een 4,84 meter lange prestigieuze sedan. Theoretisch zou deze Insignia voldoende hebben met 6,6 liter benzine per 100 km, al verbruikten we toch bijna 2,4 liter meer dan voorzien. Omtrent de automatische versnellingsbak met 6 verzetten waren we een heel stuk minder enthousiast. Zolang je hem voldoende tijd geeft voltooit die zijn taak op een slakkengang, duw je de Opel wat op de staart dan weet hij niet meteen wat hij moet doen. Zelf een handje helpen met de schakellepels achter het stuurwiel is misschien een noodoplossing, maar het GroenLicht aankoopadvies is: wegblijven van de automaat! Voor de Belgische automarkt komt ongetwijfeld de 1.4-liter Turbo benzine-instapper het beste naar voren met 140 pk en 220 Nm, aan dieselzijde ligt de focus voor de zakelijke rijders op de 2.0 CDTI die vooraan ook beschikbaar is in een versie met 163 pk wat leidt tot een lagere BIV in Brussel en Wallonië in vergelijking met de vorige generatie.

Rijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDIRijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDI

Dankzij de automatische versnellingsbak is de rijbelevenis een tikkeltje minder aanwezig dan wanneer je zelf de schakelpook omarmt, al stijgt de comfortfactor wel gestaag en trek je er maar al te graag uit voor (middel)lange trips. Een dieselmotor is dan misschien wel een meer logische keuze, al voldeed de 1.6 ECOTEC aan onze verwachtingen op het hoge benzineverbruik na. Dankzij de hoge raamlijn heb je ook een beperkt zicht rondom wat hinderlijk is in een stedelijke omgeving, al is dit een noodzakelijke toegeving in ruil voor de knappe daklijn. Opel scoort ook wederom goed inzake veiligheidssystemen op diverse vlakken zo getuige de maximale score bij de NCAP crashtest. Zo is er de adaptieve cruise control, een achteruitrijcamera, een rijstrookassistent en een dodehoekwaarschuwingssysteem. Het gelauwerde AFL+ verlichtingssysteem is uiteraard ook beschikbaar en past de meedraaiende verlichting afhankelijk van de situatie wat aan. De Duitser luistert ook goed naar je stuurhandelingen, al ga je beter direct voor de OPC variant als je een fetisj hebt voor een strakke wegligging en dito stuurgevoel.

Rijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDIRijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDI

Qua Insignia uitrustingsniveau’s volgt Opel de familiale naamgeving zijde in opklimmende vorm: Comfort, Edition (+ €900), Sport (+ €1.500) en de topper Cosmo (+ €2.500). Samen met alle motoren, transmissies en carrosserievormen kan je een kleine stationsroman schrijven omtrent het gigantische aanbod inzake Insignia’s. Om je toch een richtprijs te geven, de goedkoopste vierdeurs Insignia met een benzinemotor heb je voor €25.900 terwijl je voor de duurste toch €39.300 kwijt bent, met een diesel in het vooronder betaal je tussen €25.550 en €38.450. Om het samenstellen toch wat te vergemakkelijken heeft Opel net zoals alle merken ook wat Packs voorzien met logisch gegroepeerde items, zo is het het Winter Pack (€500), OPC Line Pack (€1.200), OPC Line interieur Pack (vanaf €450), Seat Comfort Pack (€300), Sight & Light Pack (€350) en zelfs 3 versies van het Driver Assistence Pack (vanaf €600). Erna kan je indien gewenst ook nog grasduinen in de lange optielijst met losse opties, al kunnen we overtuigend stellen dat er een Opel Insignia is op ieders wensen. De lokale dealer of de online configuratietool staan je gelukkig maar al te graag bij in dit spannende proces!

Rijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDIRijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDI

Als we de door ons geteste Opel Insignia (1.6 ECOTEC AT Cosmo – 170 pk – €30.150) gaan vergelijken met de concurrentie in het drukbevochten (lease)segment komen we ondermeer uit bij de Volvo S60 (T4 PowerShift Summum – 180 pk – €38.470), Volkswagen Passat (1.4 TSI Highline DSG – 160 pk – €37.250) en Hyundai i40 (1.6 GDi MT6 Style – 135 pk – €25.899) plus de andere Duitsers zoals de BMW 3-Reeks (320i EDE – 170 pk – €39.260), Mercedes C-Klasse (C180 – 163 pk – €36.022) en de Audi A4 (1.8 TFSI Multitronic – 170 pk – €38.000)! Elk zichzelf respecterend automerk heeft wel een wagen voor het D-segment! Beperk je tijdens de autozoektocht dus niet tot dit lijstje, al beperkt de fleetmanager jouw mogelijkheden waarschijnlijk wel wegens diverse redenen.

Rijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDI

Conclusie

Opel deed wat moest doen om hun Insignia vlaggenschip terug zeewaardig te houden voor de komende jaren. De visuele wijzigingen bleven daarbij beperkt, de grootste veranderingen vinden we voornamelijk onder de motorkap, inzake personalisatie en met de komst van de nieuwe Cross Country variant. Het bijzonder brede aanbod helpt je om de perfecte Insignia samen te stellen zonder dat de prijs de boel al te veel negatief beïnvloedt en qua technologie en veiligheid slaagt er bijna geen enkel merk Opel te kloppen. Voor een aangename gebruikservaring blijf je wel best weg van de automatische versnellingsbak, al leverde Opel alvast een mooie inspanning om het drukke interieur wat meer structuur en rust te schenken.

Overzicht:

+ Comfortabele kilometervreter
+ Looks
+ Technologisch innerlijk
+ Optiebeleid & prijspolitiek

– Automatische versnellingsbak (hoog verbruik, tergend trage schakelsnelheid)
– Beperkt zicht rondom

Rijtest: Opel Insignia 2013 1.6 SIDI

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem