Golf GTE Plug-in hybrid 2014
Fun zonder schuldgevoel jegens Moeder Natuur: de Golf GTE heeft maar liefst 204 pk en verbruikt gemiddeld slechts 1,8 liter/100 km.

Fun hoeft niet altijd ten koste te gaan van deze aardbol, dat bewijzen steeds meer automerken en nu ook Volkswagen met haar nieuwe Golf GTE. Een 1.4-liter TSI van 150 pk wordt in deze plug-in hybride bijgestaan door een elektromotor van 75 kW en levert zo in totaliteit maar liefst 204 pk. Het koppel bedraagt met 349 Nm amper een eenheid minder dan dat van de Golf VII GTI.

Dat vertaalt zich natuurlijk in knappe prestaties: de Golf GTE zoeft van 0-100 km/u in amper 7,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 217 km/u. Al is volledig elektrisch rijden ook mogelijk, waarbij de elektromotor tot 130 km/u geen helpende hand nodig heeft. Louter vertrouwend op de batterij kan je (tot) 50 kilometer ver raken, met de verbrandingsmotor bij verruimt die autonomie tot 940 km. Impressionant zijn ook de uitstoot- en verbruikscijfers: de Golf GTE verbruikt gemiddeld slechts 1,8 liter per 100 kilometer, overeenstemmend met een CO2-uitstoot van amper 35 g/km.

Aan de buitenkant ziet de Golf GTE er in grote lijnen logischerwijs hetzelfde uit als de miljoenen andere, maar de voorzijde is een onderscheidende symbiose van de e-Golf en de GTI. Vanzelfsprekend zie je in het instrumentenpaneel en op het centrale scherm ook enkele extra zaken zoals een driving range monitor, zero emission statistics en een e-manager. Via het optionele Discover Pro navigatiesysteem is er tot slot een 360° Driving Range functionaliteit waarin eigenaars via een gratis app verschillende functies van de wagen op afstand kunnen bedienen. Wij zijn benieuwd!