Officieel: Volkswagen Scirocco 2014
Zeg nooit Coupé tegen de tweedeurs Golf, de heren bij Volkswagen doopten die namelijk om tot Scirocco én komen met een vernieuwde versie naar het Autosalon van Genève!

Exact 40 jaar geleden zag de eerste Scirocco het licht tijdens dezelfde autobeurs in Genève, geen betere locatie om dit jaar een nieuw generatie wat leven in te blazen. Visueel zal het niemand verwonderen dat er vooral goed gekeken werd naar de huidige Volkswagen Golf, al werd er designmatig meer werk geleverd dan op de computer eventjes 2 deuren weg te gommen.

De scherpe looks blijven nog steeds van de partij en geven met z’n allen de Scirocco een vrij sportief uiterlijk, al blijft het koperspubliek voor een wagen als deze bijzonder beperkt. Naast een nieuwe voor- en achterkant kan je voor de verlichting nu optioneel ook kiezen voor bi-xenon’s, onderaan vinden we LED dagrijverlichting. De horizontale lamellen die we ook zagen bij de Golf GTI en GTD zijn ook van de partij, net zoals het Volkswagen logo dat achteraan ook dienst doen als kofferklep. Voor de velgen kan je kiezen uit 17″ of 18″ exemplaren, de top-of-the-bill Scirocco R doet het met 19″ exemplaren plus wat R-badges, een dikke diffuser en extra verluchtinggaten.

Binnenin ademen we dezelfde sportieve genen met een zeer herkenbaar dashboard, stuurwiel en middenconsole. Wel nieuw is voor deze generatie Scirocco is het centrale instrumentenpaneel met 3 meters voor respectievelijk de olietemperatuur, de turbodruk en de laptimer. Ook voor het interieur doet de Scirocco R het nog een schepje beter dan de normale varianten, al kan je heel wat zaken toch krijgen via de eindeloze optielijst.

Motorisch zijn er bij de lancering na het Autosalon van Genève maar liefst 4 benzinemotoren en 2 diesels beschikbaar, allen uiteraard wat extra zuiniger, efficiënt én schoner gemaakt. Een supersnel schakelende DSG met dubbele koppeling is bij elke versie te verkrijgen, al mag je bij een Scirocco zelf wel de schakelpook in de hand nemen. De 2.0-liter TDI komt in een versie met 150 pk en eentje met 184 pk, beiden goed voor een verbruik van slechts 4 liter per 100 km! Met een CO2-uitstoot van ongeveer 110 g/km kan je desgewenst de Scirocco zelfs zakelijk rijden!

De benzine-instapper is de 1.4-liter TSI met 125 pk die volgens onze Duitse vrienden in Wolfsburg slechts nood heeft aan 5,4 liter benzine. Van de 2.0-liter TSI zijn er maar liefst 3 versies te verkrijgen! Starten doe je met 180 pk die nood heeft aan 6 liter benzine én dat doet met 139 g/km CO2, de 220 pk sterke variant doet het met dezelfde waarden! De topper binnen het Scirocco gamma blijft de R versie die maar liefst 280 pk meekrijgt.

Prijzen voor deze nieuwe Scirocco werden nog niet gepreciseerd maar als je een goed uitgeruste Volkswagen Golf als basis neemt kom je waarschijnlijk al heel dicht in de buurt. Momenteel kost een hippe Scirocco je minstens €22.500, de dieselversies starten dan weer een dikke €4.500 hoger. Tegen de zomervakantie verwachten we hem hier in het dealernet!