Officieel: Volkswagen Polo facelift
Ook de succesvolle Polo blijft niet eeuwig jong, daarom schonk Volkswagen hem een kleine facelift.

Aan de buitenzijde zijn de wijzigingen allemaal zeer beperkt gebleven. Een nieuwe grille vooraan, nieuwe lichtblokken mét LED verlichting die we (her)kennen uit de grotere Golf en een extra dynamische karakterlijn op de zijkanten. Achteraan vinden we nog minder wijzigingen, de nummerplaathouder zou wel breder zijn om zo visueel de wagen te verbreden. Een stadswagen van dit kaliber heeft dan ook niets aan grotere afmetingen, al moeten ze in Wolfsburg nu eenmaal de trend volgen door na enkele jaren een model terug wat op te frissen. Met zijn nieuwe looks past hij ook weer perfect op de familiefoto, op het komende Autosalon van Genève krijgen we voor het eerst de kans om hem zelf op de gevoelige plaat vast te leggen. Midden mei zou hij al bij de dealers staan, dus als je eens goed gaat gaan praten kan je hem waarschijnlijk al bestellen.

Binnenin moeten we ook even goed kijken alvorens we zien dat we hier te maken hebben met een facelift. Het stuurwiel met drie spaken is nieuw, net zoals het infotainment- en navigatiesysteem dat in diverse uitvoeringen beschikbaar zal zijn én bovendien in staat is om via je smartphone bepaalde functies te bedienen. Daarnaast krijgen we ook een resem nieuwe veiligheidssystemen in de Volkswagen Polo met de klinkende namen zoals Post-Collision Braking, Front Assist, City Emergency Braking en Driver Alert System, allen dragen ze bij tot jouw veiligheid. Voor diegene die heel wat snelwegkilometers malen met hun VW Polo is er ook goed nieuws, adaptive cruise control is vanaf heden optioneel beschikbaar!

Ook de motoren van de Volkswagen Polo kregen een update, benzineliefhebbers zijn momenteel nog steeds aangewezen op een 1.2-liter TSI met 90 pk of 110 pk. Later komt de gloednieuwe driecilinder met juist 1 liter inhoud ten tonele die 90 pk weet te combineren met een verbruik van slechts 4 liter. Dieselmotoren doen het nog steeds zuiniger, zo heeft de 1.4-liter TDI Bluemotion slechts nood aan 3,1 liter brandstof-des-duivels nodig per 100 km terwijl de CO2 uitstoot 82 g/km bedraagt. De zakelijke rijders die niet goed genoeg hun best doen weten dus waaraan ze zich mogen verwachten.

Gelukkig zijn er ook minder grijze Polo’s in het gamma, zo verwachten we dat de Polo Blue GT wederom aanwezig zal zijn met 150 pk terwijl de sportieve Polo GTI het zal doen met 192 pk, een toename van 12 pk ! Over een bliksemsnelle Polo R is nog niets gezegd, al houden de Duitsers wel vaker een verrassing achter de hand…