2014 Chevrolet Corvette Stingray
Het afscheid is nakend, maar het Autosalon van Brussel 2014 laat Chevrolet niet links liggen. Er vallen koopjes te rapen en er wordt een service-continuïteit verzekerd.

Niet zolang geleden moesten we helaas melden dat Chevrolet zich terugtrekt uit Europa. Na 2015 is het over en uit, behalve voor de nieuwe Chevrolet Corvette en nieuwe Camaro, die beiden in Brussel hun Belgische première beleven. Wel verbindt Chevrolet er zich toe alle garantie- en servicebepalingen en verplichtingen volledig na te komen. Ook zullen alle benodigde wisselstukken nog minimaal 10 jaar in voorraad gehouden worden, zodat eigenaars van een kersverse Chevrolet zich niet meteen zorgen moeten maken. Om na 2015 de servicebehoeften te voldoen, richt Chevrolet een netwerk van geaggregeerde reparateurs op die zullen instaan voor onderhoud, garantie en reparaties van alle Chevrolet-voertuigen op de markt.

Daarom is het voor sommigen onder jullie misschien niet ondenkbaar om toch een slag te slaan op de Chevrolet-stand. Momenteel beschikt Chevrolet Belgium immers over 1.500 nieuwe voertuigen op stock die allemaal de deur uit moeten. Alle wagens worden aan vlijmscherpe prijzen aangeboden, maar op=op, dus wees snel.

Maar de blikvanger die tot de verbeelding blijft spreken is natuurlijk de almachtige Corvette. De nieuwe Corvette Stingray gaat vanaf 69.990 euro de deur uit en is daarmee een van de goedkoopste supercars op de markt. De nieuwe 6.2-liter levert maar liefst 480 pk en met een koppel van 630 Nm trek je probleemloos kasseien uit de grond. De sprint van 0-100 km/u duurt slechts 4,2 seconden, maar ook in de bochten kan de Corvette zich de laatste jaren probleemloos meten met het Duitse geschut. Een nieuw aluminium frame dat 57% stijver en 45 kg lichter is dan het stalen exemplaar van zijn voorganger helpt daarbij. Andere nieuwtjes zijn een handgeschakelde zevenbak à la Porsche 911 (mét Rev Matching), cilinderdeactivatie, een dry-sump oliesysteem uit de racewereld en een Drive Mode Selector met vijf standen die 11 parameters van de wagen beïnvloedt. Kortom, de nieuwe Corvette is meer high-tech dan ooit tevoren.

De nieuwe Camaro onderging minder wijzigingen, maar werd vooral aerodynamisch geoptimaliseerd en kreeg ook in het interieur een update. Onder de motorkap blijft alles echter bij vanouds: eveneens een romige 6.2-liter zorgt hier voor de aandrijving. Het vermogen bedraagt ondertussen 432 pk en het koppel tikt af op 569 Nm. Deze goede ouderwetse muscle car in een modern kleedje bereikt de 100 na 5,2 seconden met manuele zesbak, de cabrio met automaat doet er 5,4 seconden over. Lees gerust hier wat wij van de uitgaande Chevrolet Camaro vinden.

Andere nieuwtjes op de Chevrolet-stand zijn een zuinige 1.7-liter VCDi dieselmotor voor de Cruze en voor het eerst een voorwielaangedreven versie van de Chevrolet Trax 1.4 turbobenzine. De zelfontbrander in de Cruze levert 110 pk en verlaagt het gemiddelde verbruik tot 3,7-liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot bedraagt slechts 99 g/km. De wagen gaat vanaf 18.899 euro de deur uit, maar misschien kan je daar gezien de situatie toch nog wat afsnoepen. De Trax 1.4T met uitsluitend voorwielaandrijving moet 20.199 euro opbrengen. Jullie vinden Chevrolet in Paleis 9.