Groenlicht-Peugeot-Onyx-Concept
Peugeot zal terug te vinden zijn in paleis 4 met onder andere de nieuwe Peugeot 308, de vernieuwde 3008 en 5008.

Tijdens de 92ste editie van de European Motor Show Brussels zal de nieuwe Peugeot 308 centraal staan. Een slimme maar ook logische zet aangezien het C-segment ruim een derde van de Europese markt inneemt. Zijn voorganger dateerde van 2007 en werd begin 2011 gefacelift. De nieuwste 308 zagen we voor het eerst in september dit jaar op de IAA in Frankfurt. Niet alleen kregen we de reguliere versie te zien maar ook een opgepepte 308 R Concept met de motor van de RCZ R ingelepeld. Ook in Brussel zal deze 308 R Concept tentoon gesteld worden. Wij testten de vorige versie 308 en waren tevreden over het totaalplaatje. Of we dat ook zullen zijn over de nieuwste 308 valt nog af te wachten. De verwachtingen liggen alvast hoog.

De 308 staat op het nieuwe EPM2-platform (Efficient Modular Platform 2) wat -volgens Peugeot- de nieuwe 308 tot het lichtste en meeste compacte model in zijn segment maakt dankzij een winst van 140 kg en een lengte van 4,25 meter met korte overhangen. Binnenin krijgt de 308 net als andere Peugeots de nieuwe i-Cockpit met o.a. een kenmerkend compact stuur, hooggeplaatste instrumenten, een hoge middenconsole en een aanraakscherm van 9,7 inch. Dat interieur mochten we al testten in de Peugeot 208 en werd goedgekeurd. Peugeot gaat er in Brussel dan ook een volledige zone aan wijden. Onder de kap pronkt Peugeot met hun 1.2 e-THP BlueHDi-versie driecilinder turbobenzinemotor met een recorduitstoot van 82 g/km. Langs de buitenzijde heeft Peugeot nog een primeur voor dit segment in petto waar het ‘full LED’-koplampen standaard monteert op de hoogste uitrustingsniveau’s.

De Peugeot 3008 crossover en de 5008 compacte monovolume zullen ook de beursvloer vullen. De 3008 kwam in 2009 op de markten viel goed in de smaak. Er zijn wereldwijs reeds 506.000 wagens van verkocht (eind juni 2013). In augustus dit jaar kreeg hij een facelift welke we in Brussel zullen kunnen aanschouwen. Ook de 3008 Hybrid4, ’s werelds eerste dieselhybride die in 2012 werd voorgesteld, zal te zien zijn in Brussel. Verder werd ook de 5008 gelijktijdig gefacelift en voor het eerst getoond in Frankfurt. Beide wagens worden gekenmerkt door de zwevende grille tussen de twee koplampen, chroom accenten aan de zijkant en nieuwe velgen van 16 tot 18 inch. Ook een kleuren head-up display behoort tot de nieuwigheden.

Verder presenteert het Franse automerk in Brussel zijn nieuwe BlueHDi-systeem voor dieselmotoren. Dankzij de combinatie van een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) en een roetfilter met additief slaagde Peugeot erin om de NOx-uitstoot met maar liefst 90 % te verminderen, de CO2-emissies en het verbruik te optimaliseren en het aantal roetdeeltjes met 99,9 % te reduceren. De BlueHDi-technologie voldoet al ruimschoots aan de Euro 6-normen en zal vanaf eind 2013 worden veralgemeend naar alle dieselmodellen van het merk. Hierdoor zal Peugeot zijn technologische voorsprong op dieselvlak versterken. Daarnaast zal Peugeot het ook hebben over de HYbrid Air-technologie waarbij een benzinemotor wordt gecombineerd met perslucht om de gebruikskosten te beperken.

De Onyx zal in Brussel opnieuw van de partij zijn. Met zijn 4,65 meter, 20 inch velgen, 3.7-liter V8 hybride HDi met 600 pk, de sequentiële zestrapstransmissie en een chassis in koolstofvezel zal hij zeker de aandacht trekken. Of de Onyx driewieler-Scooter ook te zien zal zijn weten we niet. Een andere blikvanger zal tot slot de Peugeot 208 T16 Pikes Peak zijn. Een raceversie van de 208 met 875 paarden en 882 Nm koppel getrokken uit een dubbel geblazen V6 motor, waarmee de wagen in 1,8 seconden naar 100 km/u sprint en al na 4.8 seconden de 200 passeert.