Audi_A3_Cabrio
Audi vinden we dit jaar terug in Paleis 11 op het autosalon van Brussel. De blikvangers daar zijn de A3 Cabriolet en de A3 Sportback g-tron.

De stand van Audi wordt naar eigen zeggen getypeerd door prestige, sportiviteit en energie-efficiëntie. Dat moet blijken uit maar liefst 24 voertuigen met elk 4 ringen die zowel liefhebbers van sportiviteit als van luxe moeten kunnen overtuigen hun handtekening op een bestelbon te zetten. Voor het eerst kan het Belgische publiek de A3 Cabriolet en de vernieuwde Audi A8 in levende lijve aanschouwen.

De Audi A3 Cabriolet is een compacte vierzitter die over een stoffen dak bezit. De wagen is in alle mogelijke dimensies gegroeid in vergelijking met zijn voorganger, behalve in de hoogte. Iets wat zijn baanvastheid ongetwijfeld ten goede komt. Het dak openen kan in minder dan 18 seconden en zelfs bij een snelheid van 50 km/u. De instapmotor aan benzinezijde is een 1.4 liter grote viercilinder met 140 pk, terwijl de krachtigste motor over maar liefst 300 pk beschikt. Dieselen kan met een 1.6 liter vierpitter die over 110 pk beschikt. De A3 Cabriolet kan vanaf de lente van 2014 geleverd worden.

Nog een nieuwigheid in de A3 line-up van Audi is de A3 Sportback g-tron die de Vorsprung durch Technik van het Duitse merk extra in de verf moet zetten. Deze ultralichte wagen kan rijden op het CO2-neutrale Audi e-gas. Op dat gas legt de wagen zo’n 400 km af zonder te tanken, wanneer hij op benzine rijdt wordt daar nog eens 900 km aan toegevoegd. Wie zuinig wil zijn zonder al die nieuwe technologie, kan kiezen voor de Audi A3 ultra. Die beschikt over een 1.6 liter grote dieselmotor met 110 pk en verbruikt in theorie slechts 3,2 liter per 100 km. Dat zou hij weten te combineren met een sprinttijd van nul naar honderd die 10,5 seconden bedraagt en een topsnelheid van 200 km/u.

Ook Audi’s vlaggenschip is op de Brusselse stand van de partij. De A8 werd voorzien van nieuwe Matrix-ledkoplampen die niet alleen voor zichtbaarheid zorgen, maar er ook goed uitzien. Deze 5 meter 14 aan luxe wordt standaard aangedreven door een dieselmotor met 258 pk, maar biedt uiteraard ook krachtige benzine- en dieselmotoren aan. De hybride variant krijgt 245 pk en verbruikt amper 6,3 liter per 100 km. De krachtigste variant, de S8, krijgt dan weer 520 pk en sprint van nul naar honderd in 4,2 seconden.

Voor de sportievelingen is er nog de “Audi Fast Lane”, waar de recentste RS-modellen van Audi tussen de kampioenenwagen van Le Mans dit jaar staan. In die Audi R18 e-tron quattro claimden Tom Kristensen, Alan McNish en Loïc Duval dit jaar de overwinning van de 24h van Le Mans. We vinden hier onder meer de RS Q3, RS7 Sportback en RS6 Avant terug.