Rijtest: Kia Carens 1.7 CRDI Fusion
De vorige generatie Kia Carens kan niet snel genoeg uit ons geheugen gewist worden, daarom deden de Koreanen hun uiterste best om een frisse gezinswagen te brengen!

De Kia Carens is al sinds 1999 aanwezig in autoland, hoewel er wereldwijd heel wat verschillende namen gebruikt werden om de grote gezinswagen van Kia te definiëren. Ongetwijfeld een logisch keuze om met een grote kroost voor de Carens te kiezen of als je een sterke fetisj hebt voor bagageruimte. Voor petrolheads of designliefhebbers zijn er dan weer wat betere alternatieven. Kia trekt tegenwoordig steeds sterker de Europese kaart, dus moest er ook een leuke MPV in het gamma opgenomen worden voor diegene die niet voldoende hebben aan een Cee’d Sportswagen. De keuze voor een nagelnieuwe Carens was dus vlug gemaakt.

Rijtest: Kia Carens 1.7 CRDI Fusion

Als basis werd het onderstel van de nieuwe Cee’d genomen en we herkennen ook nog heel wat stijlelementen en componenten, maar daarnaast heeft de Carens een eigen persoonlijkheid. De productie vindt ook niet plaats op het Europese vasteland, Kia verkoos een wereldwijde productie in Hwasung te Zuid-Korea. Hierdoor oogt de wagen misschien net dat tikkeltje minder Westers dan zijn familieleden, toch bezit de Carens een vrij dynamisch geheel voor een monovolume aldus de goedkeurende blikken tijdens onze testperiode!

Rijtest: Kia Carens 1.7 CRDI FusionRijtest: Kia Carens 1.7 CRDI Fusion

Vooraan krijgen we dan ook de bekende Tiger Nose grille die ondertussen al een bekend gezicht is geworden in het straatbeeld. Grote Xenon lichtblokken – met LED’s uiteraard, wat had je gedacht – en verticale mistlichten onderaan vervoegen het vooraanzicht. Langszij komen de gladde en dynamische lijnen bijzonder goed uit. Al heeft die lage(re) daklijn ook gevolgen voor de bagageruimte en het zicht rondom in vergelijking met de concurrentie, kiezen blijft nu eenmaal verliezen! Aan de achterzijde oogt het eerder wat inspiratieloos, jammer dus voor de Belgische filerijders die achter jou staan. Voor het koetswerkkleur kan je kiezen uit 8 mogelijke opties, van het meer saaiere Clear White en Bright Silver tot het meer gedurfde (+ €450) Inferno Red of Titanium Silver. Inzake de niet onbelangrijke velgen krijg je standaard 16″ stalen sloefen maar gelukkig kan je ook kiezen voor diverse leuke 17″ of zelfs 18″ aluminium exemplaren voor een kleine meerprijs!

Rijtest: Kia Carens 1.7 CRDI Fusion

Rijtest: Kia Carens 1.7 CRDI FusionRijtest: Kia Carens 1.7 CRDI Fusion

Als we plaatsnemen in de Kia Carens bemerken we een grote lichtinval door het leuke zonnedak, een lederen stuurwiel dat bijzonder druk bezaaid is met bedieningselementen en een middenconsole die we ook al enkele keren de revue zagen passeren. Voor een optionele €1.500 krijg je van de Zuid-Koreanen een perfect werkend navigatiesysteem dat je zonder problemen op je eindbestemming brengt én onderweg ook nog eens voorziet van muziek van op een CD, een USB stick of je Bluetooth verbinding. Standaard komt de Carens met stoffen zetels in het beige of zwart, dankzij het Leder Pack (+ €1.700) krijg je een aangename zetelbekleding met koeienhuid. Ook de achterbank krijgt net zoals de voorste rij comfortabele en stevige zetels, een roadtrip naar het Zuiden van Frankrijk zou geen enkel probleem mogen zijn voor 4 inzittenden. In de koffer zitten nog eens 2 extra zetels verstopt onder de vlakke laadvloer, maar deze zijn zoals vaak in dit segment enkel weggelegd voor de kleinere – en stoute – kinderen onder ons. In de zevenzits Carens is de bagageruimte beperkt tot 103 liter, met 5 normale plaatsen wordt dat net geen 500 liter. In een vingerknip – en een hendeltrek – valt de achterbank plat en ontstaat er een zee van ruimte, maar liefst 1.650 liter bagage kan je versjouwen! Om niet te verdwalen in de koffer voorziet Kia standaard een zaklamp, bijzonder zinloos maar je zal die maar eens nodig hebben! Daarnaast blinkt de Carens uit in moduleerbaarheid met de neerklapbare & verschuifbare 2e zetterij, terwijl er ook opbergvakken bij de vleet zijn.

Rijtest: Kia Carens 1.7 CRDI Fusion Rijtest: Kia Carens 1.7 CRDI Fusion

Desondanks de Carens maar 5 centimeter langer is dan de Kia Cee’d worden de motoren toch niet volledig overnomen, ook de meer (trek)krachtige Optima krachtbronnen komen in het aanbod. De kersverse MPV legt dan ook een goede 1.450 kilogram op de weegschaal waardoor er enige vlotheid van doen is. Daarom is de 1.6 GDi de enige handgeschakelde benzinemotor die leverbaar zal zijn in de Carens, goed voor 135 pk en 165 Nm koppel. Daarnaast is er ook nog een 2.0 GDi met automatische versnellingsbak die 166 pk met 213 Newtonmeters weet te combineren. Met een topsnelheid van boven 185 km/u en de bekende nul-tot-honderdtijd van ongeveer 11 seconden zul je voldoende hebben om dagdagelijks door te komen, al kiezen de kilometervreters onder ons uiteraard beter voor een diesel. Daarvoor is de 1.7 CRDi aanwezig in het Carensgamma in 3 versies: een instapper met slechts 115 pk en een 136 pk versie die zowel met een handbak (331 Nm) als een automaat (320 Nm ) geleverd wordt! Hier liggen de prestatiecijfers in dezelfde grootteorde als de benzinevarianten, indien je deze van prominenter belang zijn opteer je beter voor iets anders dan een gezinswagen. Wij reden de Carens 1.7 CRDi met een handgeschakelde zesbak die officieel 5,3 liter diesel verbruikt per 100 km/u, maar zoals altijd ligt dat net een klein beetje hoger in het echte leven. Dankzij het ISG Start/Stop systeem wordt het verbruik wel zoveel mogelijk beperkt wanneer dat mogelijk blijkt, dankzij een brandstoftank met 58 liter inhoud kan je sowieso al poos rijden zonder te moeten tanken. Met een CO2 uitstoot van onder de 140 g/km is de Carens ook nog een te overwegen zakelijke wagen voor de gezinsmannen en vrouwen onder ons!

Rijtest: Kia Carens 1.7 CRDI Fusion

Wie van de Kia Carens een strakke wegligging en sportief rijgedrag verwacht, zal van een kale reis terugkomen, net zoals bij de andere Kia’s is deze Multiple Purpose Vehicle eerder op comfort afgesteld. De kunstmatige stuurbekrachtiging is wel al een tijdje de sfeerverpester bij de Koreanen, al kan je het zelf nog wat verbeteren met het Flex Steer Control op het stuurwiel. De zesbak doet daarnaast z’n ding met meer dan verve, maar je zal sowieso wel goed je best moeten doen om de zweep er wat op te houden Gelukkig is motor vrij stil en een daarmee bijzonder aangename rijgezel voor de rustigere ritten. Door de lage daklijn en het verfrissende design is het zicht rondom ook niet echt ruim, maar gelukkig heeft het multimediasysteem een achteruitrijcamera om zo een goed beeld te vormen van wat er achter je gebeurt.

Rijtest: Kia Carens 1.7 CRDI Fusion Rijtest: Kia Carens 1.7 CRDI Fusion

Om de perfecte Carens voor jou te kiezen, beslis je best eerst welke viercilinder je in het vooronder wil, erna wacht de keuze voor het uitrustingniveau. Zoals steeds kan je bij Kia kiezen voor de instapper Lounge met heel wat maar toch nog niet alle leuke dingen, het goed uitgeruste Fusion (+/- €2.000 extra) met alvast heel wat gadgets en dan het Sense niveau (+/- €4.000 extra) als topper met bijzonder veel voor een aantrekkelijke prijs. Daarnaast kan je nog beperkt optieshoppen in het kleur, een automaat (+€1.000), leuke velgen of wat Packs, afhankelijk van de gekozen versie zijn er ook nog losse uitbreidingen mogelijk. Met deze uitrustingspolitiek kan je de kooplustigen leuke samenstelling aanbieden, al zou er toch wel wat meer vrijheid mogen zijn. Een Kia Carens met 1.6 GDi Lounge heb je al vanaf €21.190, terwijl de tweeliter benzine in Sense trim je minstens €29.390 kost. De instapper aan dieselzijde is de 1.7 CRDi Lounge met 115 pk voor €23.190, terwijl je de 1.7 CRDi Sense met 136 pk duurste diesel kan krijgen vanaf €30.290.

Rijtest: Kia Carens 1.7 CRDI Fusion Rijtest: Kia Carens 1.7 CRDI Fusion

Als we verder kijken dan onze Koreaanse vriend en in de regio blijven, vinden we de Toyota Verso S (1.4 D-4D Style – 90 pk – €21.000) die motorisch iets lager gepositioneerd werd maar toch wel vergelijkbare bagageruimte bezit. Daarnaast zijn het toch meer de Europese constructeurs die volop de kaart trekken van de ruime gezinswagens. Zo is er naast de Ford (Grand) C-Max (2.0 TDCI Titanium – 136 pk – €24.850), de Renault (Grand) Scénic (1.6 dCi Intese – 130 pk – €29.050) en Citroën C4 (Grand) Picasso (2.0 HDi Exlusive – 150 pk – €31.950) ook nog de Volkswagen Touran (2.0 TDI Highline – 140 pk – €30.680). Wanneer het budget een grotere rol speelt dan de badge voorop, mag je uiteraard de Roemeense Dacia Lodgy (1.5 dCI Prestige – 107 pk – €17.00) niet vergeten!

Rijtest: Kia Carens 1.7 CRDI Fusion

Conclusie

De Kia Carens doet wat hij moest doen: de vorige Carens passage uit ons geheugen wissen. De nieuwe Carens is een mooi en kwalitatief alternatief voor de vele Europese MPV’s die het segment rijk is, al kan hij zeker qua rijgedrag nog niet tippen aan de scherpte van bijvoorbeeld de Ford C-Max. Anderzijds mag je natuurlijk nog steeds niet vergeten dat het hier om een gezinswagen gaat. Met zijn fris voorkomen fleurt de Kia Carens ongetwijfeld je straat of schoolomgeving op, al heeft het dynamische design ook invloed op het zicht rondom of de laadcapaciteit. Binnenin is het overigens zeer goed vertoeven, lange en korte ritten zullen nooit nefast uitdraaien. Of je nu kiest voor 7 inzittenden of een gigantische hoop bagage, de Kia Carens is steeds paraat en doet dat nog eens zonder te vervelen en voor een correcte prijs!

Overzicht:

+ Frisse looks
+ Aangenaam interieur(kwaliteit) & moduleerbaarheid
+ Uitrustingsniveau
+ 7 jaar garantie

– Vaag stuurgevoel
– Zicht rondom

Rijtest: Kia Carens 1.7 CRDI Fusion

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem