Ferrari LaFerrari
Slecht nieuws voor diegenen die nog twijfelden over de aankoop van hun LaFerrari, de Italiaanse sportwagen is nu al volledig uitverkocht!

Maar dat nieuws zal niet inslaan als een bom, het was immers vanaf de onthulling – en waarschijnlijk al een poos ervoor – duidelijk dat er meer gegadigden waren dan er LaFerrari’s gebouwd gingen worden. Ferrari volgt bij de gelimiteerde serieproductie steevast de geschiedenis om 1 exemplaar minder te bouwen dan er nodig zijn, waarmee ze met een of andere gekke logica komen ze dan uit bij 499 exemplaren.

Toen het doek na een eindeloze lange mediacampagne en teasers eindelijk van de Ferrari LaFerrari werd gehaald op het Autosalon van Genève in maart, stonden de vermogende petrolheads al in een lange rij om er eentje op de kop te kunnen tikken. Net zoals bij de vorige Special Operations modellen van Ferrari zoals de F40, F50 en de Enzo is je vermogen geen beduidende factor, je moet voornamelijk gekozen worden door de Italianen en dat kan enkel als je alreeds enkele bolides uit Maranello in je garage staan hebt.

Met meer dan 1.200 geïnteresseerden voor 499 te bouwen LaFerrari’s stond het dus in de sterren geschreven dat de kans klein is dat je er nu nog eentje kan bestellen. Misschien is een rijke Rus of Arabier de V12 aangedreven Italiaan al beu over enkele maanden en kan je hem overnemen voor een milde prijs, maar ga er zeker niet vanuit. Een vlugge digitale zoektocht leert ons dat er momenteel slechts een handvol Ferrari Enzo’s te koop staan, de kans om heel snel nog een LaFerrari aan te schaffen is dus eerder nihil.

De 499 gelukkige uitverkorenen kunnen dan weer wél naar iets leuks uitkijken in 2014. De 6.3-liter grote V12 ligt ongeveer in het midden en drijft al het vermogen naar de achteras. Naast deze conventionele krachtbron komt er ook kracht uit remrecuperatiesystemen zoals het KERS systeem uit de Formule 1, daarnaast is er ook een elektrische motor aanwezig die het totaal vermogen op 963 pk plaatst. Met deze cijfers haal je een topsnelheid van 350 km/u terwijl je in minder dan 3 seconden al voorbij 100 km/u zit. De prijs werd officieel nooit echt meegedeeld maar zou in de regio van een miljoen+ situeren, vergelijkbaar met de concurrentie als de McLaren P1, de Porsche 918 Spyder en de gevestigde waarden zoals de Pagani Huayra, Bugatti Veyron en diverse Koenigsegg’s.

Over Belgische exemplaren is nog niet veel geweten, maar gezien het grote aantal (> 5) Ferrari Enzo’s is het geen publiek geheim dat enkele landgenoten bij de 4.99 gelukkigen zijn. Na de recente Bugatti Veyron en de Aston Martin One-77 is de toekomstig gunstig gezind voor de spotters onder ons!

Ferrari LaFerrari