auris header
Is de Toyota Auris Touring Sports Hybrid dé oplossing in zijn segment voor zuinig rijden en veel ruimte? Wij zochten het voor u uit!

In 2007 werd de Toyota Auris op de Europese markt geïntroduceerd. Deze kwam  in de plaats van de Toyota Corolla, wat toen best een gedurfde naamswijziging was als je weet de Corolla één van de meest verkochte wagens is ter wereld. Met de komst van de Auris verdween ook gelijk de break-variant. Tot die in 2013 opnieuw gelanceerd werd. Hij is 285 millimeter gegroeid en met een kofferinhoud van 530 liter is het zeker geen kleine auto. Al valt de achterbank wat tegen in vergelijking met de kofferruimte, alsof ze aan plaats moest inboeten om meer laadvermogen te creëren.  Met de achterbanken neergeklapt vergroot je de laadruimte zelfs met zo’n 1.128 liter, zo kom je uit op een indrukwekkende 1.658 liter aan kofferruimte. Dankzij het One Touch Easy Flat systeem kan je in één handbeweging de gehele achterbank platgooien en zo de laadruimte maximaal benutten. Losse voorwerpen zijn dan weer het gevaar denk je dan, maar ook daar heeft Toyota aan gedacht via het bagagenet. Dat het een praktische auto betreft wordt duidelijk gemaakt met het verlaagd laadplatform (zo’n 10 centimeter). Zo kan je gemakkelijk de wagen volstouwen of terug uitladen. Toyota blijkt dus vooral aan het gemak en comfort van de bestuurder te hebben gedacht. Maar hoe zit het met de rest van de wagen?

auris 1

Het uiterlijk van de Touring Sports moet wat sportiever ogen dan de hatchback dankzij de dakrailing samen met de koplampen (incl. LED-dagverlichting) en de laag gelegen grille vooraan. Helaas kregen we op onze testwagen de 15-duims lichtmetalen velgen waardoor de wagen direct wat sex-appeal verloor, alsook zijn sportief uiterlijk. Als je het Lounge of Premium uitrustingsniveau aanvinkt, krijg je mooie 17-duimers die de wagen er al direct een stuk leuker doen uitzien. Maar daarover later meer. Verder is de wagen qua uiterlijk best geslaagd al is het even wennen aan de brede achterbumper in combinatie met zijn smal figuur en aerodynamisch lijnenspel. De voorkant overtuigt dan weer wel met de, zoals eerder gezegd, agressief ogende koplampen.

auris 2

        auris 3              auris 4

Als we binnenin een kijkje nemen, dan valt de automatische versnellingsbak -in dit geval een E-CVT- meteen op. De kleine pook is blauw gekleurd, direct in het thema van de hybride. Dit blauw kan je overigens ook terugvinden in de Toyota-logo’s voor- en achteraan. Voor de rest heeft Toyota het interieur eerder aan de sobere kant gehouden. Alles is vrij zwart, je kan namelijk maar één soort bekleding kiezen en dat is Black Fabric. Wel zijn er drie uitrustingsniveaus mogelijk in de Touring Sports: Comfort, Lounge en Premium. Wij reden in de Comfort-uitrusting en hierin zit standaard Black Fabric zetelbekleding en 15-duims lichtmetalen velgen. Dit is de basisversie en die oogt toch wel vrij kaal als we eerlijk zijn. Gelukkig kan je kiezen tussen het Senso-  en het Senso Pack + Toyota Touch & Go om de auto binnenin toch wat op te leuken. Als tweede optie heb je nog het Lounge uitrustingsniveau, hierbij krijg je standaard 17-duims velgen die er al een heel pak beter uitzien dan de standaard 15-duimers. Ook binnenin worden er wat aanpassingen doorgevoerd. Zo krijgt het dashboard een lederen aankleding in plaats van plastiek. Bij het Premium-uitrustingsniveau krijg je standaard een panoramisch dak en het Touch & Go systeem van Toyota. De navigatie in de wagen is trouwens erg duidelijk en straight to the point. Alles in de Toyota is eigenlijk straight to the point. Je zal niet snel tierlantijntjes of extra’s terugvinden om het geheel wat aangenamer te maken. De Toyota is vooral bedoeld om zuinig te zijn en veel ruimte aan te bieden. Je koopt hem dus eerder als je plichtbewust bent, niet als pure genotswagen.

auris 5

       auris 6               auris 7

Het Comfort-uitrustingsniveau voor de hybride begint bij €25.820. Terwijl het Lounge-uitrustingsniveau begint vanaf €27.500. Voor de best uitgeruste Toyota Auris Touring Sports (het Premium uitrustingsniveau) moet je zelfs €29.999 neertellen. Dit is natuurlijk allemaal niet goedkoop. Zeker niet als je kijkt naar zijn concurrenten zoals bijvoorbeeld de Skoda Octavia Combi met een beginprijs van iets meer als €19.000. Natuurlijk is het geen rechtstreekse concurrent voor de Touring Sports Hybrid, dat weten we ook wel. Want dankzij zijn hybride-technologie heeft hij nog altijd een stap voor op de concurrentie.

auris 8

      auris 9             auris 10

De 1.8 HSD (Hybrid Synergie Drive) houdt vooral van aangename, comfortabele ritten. Het is niet echt een werkpaard. Vooral niet in ECO-mode, daar zijn de hernemingen tergend traag en soms zelfs gevaarlijk. Er zit geen beweging in de wagen, zelfs al vloer je het gaspedaal. In de POWER-mode lukt dat allemaal veel beter en is de wagen zelfs vlot te noemen. De hernemingen mogen er zijn en je voelt wel degelijk dat je de wagen de baas bent. Het enige minpuntje hier is het ongezonde motorlawaai in hogere toeren. Het elektrisch rijden bij de Touring Sports is dan weer best leuk omdat je ook echt het gevoel hebt dat je in een elektrische wagen rijdt, het maagdelijk witte kleurtje op ons testmodel en het zoemende motorgeluid gaf ons de overtuiging dat we echt groen bezig waren. In EV-mode, is het net zoals in de ECO-mode allemaal traag te doen. Als je trouwens iets te snel accelereert, slaat de elektromotor automatisch uit omdat hij niet kan volgen. Dan schakelt deze witte milieuridder vanzelf over naar de benzinemotor en tuft hij rustig verder. De EV-mode is vooral bedoeld om in files, of stadsverkeer de groene vogel uit te hangen. Eens je de 70 km/u gepasseerd bent zal je dan ook niet meer elektrisch kunnen rijden. Qua verbruik valt de Touring Sports mooi in onze verwachtingen, het normverbruik van Toyota van 3.7 liter is uiteraard iets te enthousiast gerekend. Reken op een goeie 5.0 liter per 100 kilometer en u komt al een heel eind. Met zijn CO2- uitstoot van slechts 85 g/km staat hij natuurlijk wel weer aan de top van zijn segment.

auris 13

      auris 12               auris 11

Conclusie

De Toyota Touring Sports Hybrid is een wagen met veel mogelijkheden. Het nieuwe uiterlijk oogt sportief, mits een investering van ongeveer 2.000 euro in optiepakketten. Zijn prestaties zijn niet overdonderend, maar het blijft dan ook een wagen die eerder houdt van comfortabele ritten. De wegligging op zich is oké al mag de rijsensatie wel aan de hogere kant. De Touring Sports scoort vooral met zijn lage CO2-uitstoot en zijn hopen aan ruimte, de achterbank niet inbegrepen want daar is het wat krap zitten. Zijn prijs ligt eerder aan de hoge kant in vergelijking met zijn concurrenten zoals de Skoda Actavia Combi. Maar dat is dan vooral te wijten aan de hybride-technologie. Het interieur is eerder, in tegenstelling tot het exterieur, vrij saai en kaal ingericht. Veel opties zijn dan ook niet mogelijk maar via de verschillende pakketten en uitrustingsniveaus kan je er toch wat van maken binnenin. We kunnen dus concluderen dat de Touring Sports van Toyota vooral garant staat voor een zuinige en comfortabele rit met hopen bagageruimte.

auris 14

Overzicht

+ Verbruik/ CO2-uitstoot + Laadvermogen + Imago

– Interieur – Gebrek aan rijplezier – Prijs

auris 9

Tekst & Foto’s: Cedric Van Mierlo