Test MINI Countryman JCW
De MINI Paceman blijft eigenzinnig, maar met het sportieve JCW-sausje verandert hij twijfelende blikken in lachende gezichten.

We zouden MINI nooit als angsthaas kunnen afschilderen. Onder de vleugels van BMW haalde het niet enkel uit met de MINI Countryman, de Coupé en Roadster, maar ook met de MINI Paceman. Keer op keer een gewaagde zet in het onbekende waarmee enerzijds een extra publiek werd aangesproken, maar anderzijds ook al eens minder lovende kritiek gevangen werd. Zeker bij het zevende en voorlopig laatste model in de line-up zijn er duidelijk lovers en haters te signaleren. Maar of je hem nu mooi vindt of lelijk, verantwoord of overbodig, gooi er een John Cooper Works sausje over en de groep liefhebbers wordt plots een flink stuk groter. Is het de kleurstelling, de bodykit, zijn het de blitse prestaties of gewoonweg de plofjes uit de dubbele uitlaatpijp? Eerlijk gezegd, aan het stuur van de MINI Paceman JCW kon het ons niets meer schelen wat alle anderen dachten. Wij hadden de sleutels, wij hadden het plezier.

Test MINI Paceman JCW

Test MINI Paceman JCWTest MINI Paceman JCW

En dat was geen vooroordeel, want na onze eerste kennismaking met de MINI Paceman John Cooper Works in de Ardennen konden we toch enigszins spreken uit ervaring. We wisten al min of meer waaraan we ons konden verwachten, al is de speeltuin in Vlaanderen natuurlijk een stuk kleiner dan die onder de taalgrens. Aangenaam verrast waren we daarentegen al vanaf het moment dat we de wagen mochten ophalen in Bornem. We kregen eens niet het standaard JCW-jasje, maar een Light White exemplaar met strepen, dak en spiegels in Chili Red. Verandering doet leven! De zijschorten, brave splitter vooraan en dikke bumper achteraan zijn dan weer legio. Alsook een dikke uitlaatpijp aan elke zijde en de geslaagde 18-inch Twin Spoke Black Burnished velgen, die net als de onderste omlijsting rondom de wagen mooi contrasteren met het maagdelijke witte koetswerk en de rode remklauwen. Mooier of niet laten we tussenbeide, gespierder en dynamischer staat daarentegen buiten kijf.

Test MINI Paceman JCW

Test MINI Paceman JCWTest MINI Paceman JCW

Binnenin oogt de MINI Paceman JCW een stuk beschaafder dan hij buitenaf doet blijken. De vier individuele zetels werden immers omhuld met knap zwart leder en Championship Red omlijning, een optie die een luxueus kantje breidt aan de sportieve basis. Rood komt terug in de stiksels van het stuur en de versnellingspook, terwijl er voor de afwerking gekozen werd voor een combinatie van Carbon Black en Piano Black. Allesbehalve een speelgoeddoos, terwijl de toerenteller naar JCW-gewoonte een antraciet gekleurde achtergrond heeft. De rest van het interieur is op enkele JCW-badges na gekend uit de reguliere Paceman en de rest van het MINI-gamma. In de koffer is nog steeds plaats voor 330 liter, terwijl er op de achterbank ondanks de aflopende daklijn meer dan voldoende hoofdruimte is. De beenruimte is wel iets minder royaal en om de heerlijke uitlaatplofjes van dichterbij te aanhoren, moet je nog een extra offer brengen, want een wegdek bestaande uit betonplaten is voor de achterste inzittenden allesbehalve comfortabel.

Test MINI Paceman JCW

Test MINI Paceman JCWTest MINI Paceman JCW

Niemand die echter denkt aan comfortabel wanneer hij een bestelbon voor een John Cooper Works ondertekent. Je verwacht een sportieve afstelling van het onderstel en die krijg je dan ook. Vergeleken met de standaard Paceman rijdt de JCW 10 mm lager en gezien het zwaartepunt nog eens een dikke 4 cm lager ligt dan bij de Countryman, voel je daadwerkelijk het verschil bij het betere bochtenwerk. De sturing is naar MINI gewoonte heel direct en zeker in Sport-stand vrij zwaar, maar als je een gokart-beleving nastreeft is dat nu eenmaal een vereiste. De zitpositie is wel nog steeds vrij hoog en zeker wanneer je uit een BMW Z4 komt is het even wennen, maar verder houdt de harde ophanging het overhellen naar best vermogen tegen. Er is nog een merkbaar verschil met de hatchback, maar toch kan je met de MINI Paceman JCW enorm snel de bocht in. Bovendien is het ALL4-systeem net als bij de Countryman JCW standaard en de voordelen daarvan voel je. Op een droog wegdek mag de MINI John Cooper Works dan wel sneller zijn, als het nat ligt is het net zoals bij alle andere hot hatches met meer dan 200 pk op enkel de voorwielen schaatsen en ondersturen. Dankzij de vierwielaandrijving ligt de grens in die omstandigheden een stukje hoger en kan je vaker genieten van de kracht die het 1.6-liter blok voortbrengt.

Test MINI Paceman JCW

Test MINI Paceman JCWTest MINI Paceman JCW

Ook deze viercilinder krachtcentrale levert 7 pk extra vergeleken met de andere John Cooper Works modellen (uitgenomen de Countryman) en klokt af op 218 pk bij 6.000 toeren per minuut. Het motorkoppel is al veel vroeger bij 1.900 toeren beschikbaar en bedraagt maximum 280 Nm (incl. overboost).  Toch begint het pas echt vooruit te gaan bij 3.500 toeren per minuut en meer. Dan voel je merkbaar de adrenaline de hoogte in schieten en word je mooi de zetel ingedrukt. In tegenstelling tot de Paceman JCW die we in de Ardennen aan de tand voelden, beschikte dit model bovendien over een goede ouderwetse manuele zesbak. En eerlijk gezegd, de sensatie ligt daardoor zoals verwacht een stuk hoger! Sensatie die nog eens extra bevorderd wordt door de plofjes uit de dubbele uitlaat bij het lossen van het gas. Alleen daarom al zou je de Sport-stand voortdurend ingeschakeld laten, naast de opmerkelijk voelbare directere gasrespons en een nog iets zwaarder wordende stuurbekrachtiging. Met zijn 1.475 kilogram is de MINI Paceman JCW natuurlijk ietwat trager dan de MINI JCW, maar 0-100 km/u in 6,9 seconden is nog steeds behoorlijk snel. Terwijl de krachtbron in de Paceman 1,3 kilogram extra per pk moet meezeulen, blijft het verschil eigenlijk zelfs beperkt tot 0,4 seconden. De topsnelheid van de MINI Paceman JCW bedraagt tot slot 226 km/u.

Test MINI Paceman JCW

Test MINI Paceman JCWTest MINI Paceman JCW

Maar natuurlijk is de JCW-badge en alles wat ermee meekomt niet gratis. Ten opzichte van de goedkoopste Paceman betaal je een kleine 14.000 euro extra, ten opzichte van de Cooper S Paceman ALL4 slinkt het verschil tot 6.600 euro. De basisprijs bedraagt 37.900 euro voor de versie met manuele transmissie en de John Cooper Works Paceman met automaat kost minstens 39.470 euro. Kijken we naar onze testwagen dan komen daar nog het Wired pack (€1.505) en Chili pack (€1.920) bij. Het eerste voegt onder andere een navigatie en Bluetooth/USB-connectiviteit toe, het tweede zorgt voor de exclusieve kleurtjes, Xenonlichten, een multifunctioneel stuur en nog wat andere zaken. De totaalprijs van ons testmodel bedroeg 42.830 euro en best houd je ook nog wat geld opzij om af en toe langs de pomp te passeren, want wij sloten de test af met een gemiddeld verbruik van 9,5 liter/100 kilometer. Even bedroeg het zelfs 11 liter, maar enkele snelwegkilometers hielpen dat cijfer al snel terug naar beneden.

Test MINI Paceman JCW

Conclusie

Achter het stuur van de MINI John Cooper Works Paceman sta je geen seconde stil bij het controversiële uiterlijk dat omstaanders te zien krijgen. De directe sturing, de harde ophanging en het potente 1.6-liter turboblok trekken je volledige aandacht. Het verschil met de hatchback als ultieme kart blijft voelbaar, maar toch kan je met de Paceman JCW uiterst snel de bocht om. Bovendien geniet je niet enkel op een droog wegdek, maar zeker tijdens regenachtige dagen van het ALL4-systeem dat standaard meekomt. Zoals in elke hot hatch – of is het hier hot Sports Activity Coupe – zouden we zelf kiezen voor de manuele zesbak, gezien deze de sensatie merkbaar verhoogt. Bovendien bespaar je zo  1.570 euro, want de MINI Paceman JCW is met een basisprijs van 37.900 euro al geen koopje. Gewoon een MINI John Cooper Works hatch dan maar? Op de nieuwe is het dan wel nog eventjes wachten…

Test MINI Paceman JCW

Overzicht

+ Gedurfd design
+ Pittig 1.6-liter turboblok
+ ALL4

– Prijzig
– Verbruik

Test MINI Paceman JCW

Tekst & Foto’s: Tim De Baets