Laatste Lamborghini Gallardo rolt van de band
In de voorbije 10 jaar werden er maar liefst 14.022 Gallardo’s gebouwd!

Daarmee is deze instapper overduidelijk de populairste wagen die ze ooit bouwden in Sant’Agata. De Gallardo was dan ook het eerste wapenfeit onder de nieuwe VAG-eigenaars en dat kan je niet enkel zien aan gedeelde interieurcomponenten, ook de productiecijfers stegen hard. In het pre-Gallardo tijdperk werden er ongeveer 250 Lamborghini’s per jaar gebouwd, erna steeg dat aantal tot 2.000!

Van de Gallardo zijn er ontelbaar veel speciale edities, uitvoeringen, one-off’s en dergelijke geproduceerd, zoveel dat er voor iedereen wel een versie van de V10-aangedreven Italiaan is die perfect op jouw lijf geschreven staat. Motorisch kreeg je tussen de 500 en 570 pk, de aandrijving ging voornamelijk naar de vier wielen. Voor de fanboys kon je ook nog een achterwielaangedreven Gallardo aanschaffen, maar die verkopen bleven zeer beperkt. Bij de eerste generatie Gallardo kon je optioneel nog een handgeschakelde transmissie kiezen, maar gezien de lage interesse kregen de latere modellen allemaal een E-Gear automaat mee.

Met deze productiestop komt er nu een einde aan het Gallardo-verhaal en kunnen we naar de opvolger beginnen kijken, al mag je de volgende jaren de Gallardo nog steeds in het straatbeeld verwachten. Op enkele goed afgeplakte foto’s, wat videomateriaal en een hoop impressies weten we eigenlijk nog niets officieel, al zou de V10 op post blijven met een 600-tal pk. De laatste Gallardo die van de band rolde was een LP570-4 Spyder Perfomante in de Rosso Mars kleurstelling.

Laatste Lamborghini Gallardo rolt van de band