Subaru WRX 2014
Subaru toont in Los Angeles de nieuwe WRX: potente boxermotor en symmetrische vierwielaandrijving, maar met een stuk minder spannend uiterlijk dan het concept.

In Frankfurt en eigenlijk al begin dit jaar kregen we een conceptversie te zien, maar nu in Los Angeles toont Subaru ook de definitieve versie van de nieuwe WRX. Op het eerste zicht is die wel een beetje teleurstellend, zeker als je de ontmoeting met de creatie in Frankfurt in gedachten hebt. Al krijg je andere bumpers, een uitgesneden motorkap, unieke achterdeuren, koplampen, achterlichten en zijschorten, de verwachtingen lagen bij vele fans een stukje hoger. De Europese versie kan er uiteindelijk wel nog ietsje anders gaan uitzien.

In het interieur krijg je wel leuke sportzetels, een nieuw instrumentenpaneel, een 4,3-inch informatiedisplay en een automatische airco. Optioneel zijn ook lederen zetels, verwarmde zetels, GPS en een 440 Watt Harman/Kardon audiosysteem te verkrijgen. Aan het stuur van de WRX zou alles ook dik in orde zijn: de 2.5-liter werd vervangen door een 2.0-liter boxermotor, maar levert wel een dikke 268 pk en 349 Nm.  De symmetrische vierwielaandrijving is natuurlijk ook van de partij. Zoals we gewoon zijn van Subaru wordt de verdeling echter continu aangepast naarmate de omstandigheden, stuurhoek, inwerkende G-krachten en andere factoren veranderen.

Schakelen gebeurt standaard via een manuele zesbak, maar als je de sportieve rijervaring volledig wil verloochenen, dan kan je steeds opteren voor een Lineartronic CVT-transmissie. Al is het een sportversie, een dergelijke transmissie verwachten we niet meteen in een WRX. De ophanging zou wel nadrukkelijk sportief afgesteld staan en daar hebben we bij Subaru vertrouwen in. Als het chassis van de WRX zoals Subaru zelf zegt nóg verbeterd is, dan kunnen we niet wachten om hem aan de tand te voelen.