In 2015 wordt deze Shooting Brake-variant van de CLA gelanceerd. De CLA Shooting Brake zal het vijfde model zijn dat het MFA platform van Mercedes, samen met de A- Klasse, B-Klasse , CLA en GLA, meekrijgt. Ondanks dat de foto’s nogal wazig zijn, kan je duidelijk het Shooting Brake concept herkennen. We zien ook duidelijk dat het om de CLA gaat aangezien de wagen hier dezelfde vallende daklijn heeft als de coupé. De CLA Shooting Brake is dus duidelijk geïnspireerd op de CLA maar neemt achteraan toch vooral elementen over van de CLS Shooting Brake. Dit kunnen we afleiden door de geïntegreerde achterspoiler en de stijlvolle achterklep achteraan.
Gerelateerde artikels
Met een facelift biedt de zuiver elektrische Mercedes EQS limousine nog meer luxe, comfort, rijbereik … en op de grille prijkt er zowaar opnieuw een fiere ster!
Terwijl de Mercedes EQS luxelimousine eigenlijk pas midden 2021 gelanceerd werd is de tijd al aangebroken voor een facelift. Eentje behoorlijk subtiel maar wel tastbaar. Dit met de blijde herintrede van een fysieke ster op de motorkap. Net zoals bij de S-Klasse! Voordien had de EQS een ster in de grille met erboven het (2D) logo, vanaf nu staat er weer fysiek een (rechtopstaande) ster op de neus. Hoe fier kunnen/zullen ze in Stuttgart zijn?! Al had de EQS Maybach reeds zo’n rechtopstaande ster.
Tezamen met een grotere batterijpack (118 ipv 108,4 kWh) en enkele aerodynamische aanpassen loopt het rijbereik van de Mercedes EQS facelift op tot maar liefst 822 km (WLTP). Toch voor de achterwielaangedreven EQS450, de 4MATIC+ variant haalt nipt de 800 km grens niet. En die vierwielaangedreven varianten zien hun trekvermogen oplopen tot 1.700 kg (ipv 700 kg).
Binnenin blijven de wijzigingen voor de Mercedes EQS facelift vrij beperkt. Namelijk met B-stijl ventilatieopening omlijstingen in het gegalvaniseerd chroom. En de luxueuze zetels achterin hebben zowaar nog meer (verstel)mogelijkheden! En over mogelijkheden gesproken, daarvoor ben je bij de Manufaktur Selection catalogus aan het juiste adres.
De opgewaardeerde Mercedes EQS kan vanaf eind april 2024 worden besteld. Ondanks de verbeterde standaarduitrusting blijven de Belgische basisprijzen ongewijzigd. Zoek dus maar ministens 111.320 euro (EQS450+ AMG Line) bij elkaar!
Lees hier onze rijtest met de Mercedes EQS580!
In afwachting van de zuiver elektrische EQG toont Mercedes nu al de reguliere G-Klasse (én G63 AMG).
De iconische Mercedes G-Klasse mag dan nog al meedraaien sinds 1979, zijn heerlijke vormgeving en ijzersterk merkimago zijn zowaar tijdloos. Terwijl we wachten op dé langverwachte en vooral zuiver elektrische EQG evenknie presenteert Das Haus alvast de reguliere G-Klasse modellen. Kwestie van beide varianten nog eventjes naast elkaar te kunnen verkopen.
Met de nieuwe modelcode (W465) kan Mercedes officieel van een nieuwe generatie spreken, visueel oogt het net zoals voordien. Gelukkig maar! Deze G-Klasse heeft zowaar een verbeterde luchtweerstand (0,48 ipv 0,53 Cw) wat gunstig moet zijn voor het verbruik/rijgedrag. Dit dankzij een kleine spoilerlip (boven de voorruit), extra windgeleiders achteraan én (licht) afgeronde hoeken. Met extra isolatie moet het binnenin dan weer stiller zijn. Tevens wordt het allemaal (nog) wat luxueuzer met extra uitrusting zoals gekoelde bekerhouders, verwarmde armsteun, nieuw stuurwiel, moderner MBUX infotainment (12,3”) én zowaar keyless entry! Handig voor bij het (serieus) offroaden zijn de vele camera’s rondom die je zowaar “door” de motorkap kunnen doen kijken.
Wachten op de elektrische G-Klasse
De G500 motorisatie laat zijn luidkeelse V8 achterwege en rekent vanaf nu op een 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor (449 pk / 560 Nm). Daarmee duurt het slechts 5,4 seconden om 100 km/u te bereiken! Voor de professionele gebruiker/veelrijder is er de G450d, eveneens een drieliter zescilinder diesel (376 pk / 750 Nm). Erboven vinden we de G63 AMG topversie en zijn 585 pk / 800 Nm sterke 4.0-liter V8. De 100 km/u mijlpaal bereik je hiermee in 4,3 seconden en bij 220 km/u is de elektronisch begrensde topsnelheid bereikt. Tenzij je oplegt voor de Performance Package, dan kan je 240 km/u rijden. Onderhuids bespeuren we enkele interessante nieuwigheden. Zo is er nu 48V mild hybride technologie (20 pk / 200 Nm) aanwezig om waar mogelijk het verbruik te drukken én willen de nieuwe demping ongewenste bodyroll voorkomen. Adaptieve dempers behoren alvast tot de basisuitrusting. De personalisatiemogelijken (oa 18” à 22” velgen) van de nieuwe G-Klasse zijn zowaar eindeloos. Dit terwijl de terreinkwaliteiten best (zéér) hoogstaand zijn. Voor het eerst kan je trouwens de G63 AMG met Offroad Package Pro verkrijgen, te herkennen aan zijn imperiaal én laddertje! Wanneer de nieuwe Geländewagen opduikt bij de lokale Mercedes verdeler is nog niet duidelijk. Net zoals een Belgische prijskaartje. Reken toch op minstens een dikke 100.000 euro!Lees hier onze rijtest met de Mercedes G-Klasse G500!
Net zoals de SL43 AMG rekent ook de Mercedes-AMG GT43 Coupé instapversie op een tweeliter viercilinder, hier wel 421 pk sterk!
Recentelijk gaf Mercedes nog het prijskaartje vrij van de dakloze SL63 S E Performance plug-in hybride topversie. Aan de andere kant van het spectrum had deze sportieve zonneklopper reeds de SL43 instapversie. Deze is nu ook beschikbaar in de technisch gelegateerde AMG GT Coupé (codenaam C192) evenknie.
De Mercedes-AMG GT43 Coupé rekent op de potente 2.0-liter viercilinder turbobenzine van de hedendaagse 45 AMG modellen. Ondanks het “beperkt” aantal cilinders is er met 421 pk / 500 Nm weinig reden tot klagen. En dankzij 48V mild hybride ondersteuning is er tijdelijk nog eens 14 pk en véél Newtonmeter koppel beschikbaar. Deze drieënveertig knalt met Race Start in 4,6 seconden naar 100 km/u en haalt een gelimiteerde maximum van 280 km/u.
In tegenstelling tot de AMG GT V8 varianten is er hier ook gewoon achterwielaandrijving aanwezig. Zo profiteert de AMG GT43 van een bijna perfecte gewichtsverhouding wat positief moet zijn inzake rijbelevenis. En dus ook rijplezier! Al kan je dat via de lange optielijst wel nog wat versterken (of finetunen) waar nodig.
Visuele verschillen tussen de verschillende AMG GT’s zijn dan weer behoorlijk miniem … op de ronde uitlaatmonden en wat uitrustingsverschillen misschien. Maar opnieuw, niets wat de optielijst niet kan oplossen!
De Belgische prijs van de AMG GT43 gaf Mercedes nog niet vrij, misschien weet de lokale concessiehouder wel meer. Het zal alvast (véél) minder zijn dan 196.504 euro (AMG GT63 4MATIC+) en iets meer dan 132.495 euro dat ze voor daar voor de SL43 AMG Roadster (met slechts 381 pk…) vragen.