Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet
Een legendarisch icoon als de Cinquecento omvormen tot een familiale softroader, het lijkt heiligschennis. Toch slaagt Fiat bijzonder goed in het opzet met de 500L Trekking!

De tijd dat we enkel een Fiat 500, 500C en een 500 Abarth terugvonden in het Italiaanse gamma ligt al een eeuwigheid achter ons. Er zijn grotere én nog grotere varianten, er zijn prachtige coachbuilds en anderzijds ook iets minder prachtige creaties. De 500 doet het met zijn tweede generatie ook zodanig goed dat het Fiat-gamma in de toekomst voor de helft op deze wagen zal gebaseerd worden. De andere helft zal de Fiat Panda voor zijn rekening nemen!

Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet

Maar dat is toekomstmuziek, nu terug naar de Fiat 500L. Deze opgeblazen Cinquecento biedt voldoende plaats aan 5 inzittenden en komt in 3 uitvoeringen voor de dag. Een gewone, een 500L Living met nog eens 2 extra zitplaatsen en 20 cm extra plaats achterin tot ons zonnekindje van vandaag met de kanariegele 500L Trekking. Hoe avontuurlijk die naam ook moge klinken, verwacht geen vierwielaandrijving of vergevorderde terreincapaciteiten, die eer is weggelegd voor een komende Fiat 500X. Laten we het houden op een ruime gezinswagen met stevige stapschoenen!

Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet

Aan de buitenzijde herkennen we voornamelijk de unieke bumpers die de visuele terreinwaardigheid wat verhogen, de bodemvrijheid groeit op zijn beurt 10% tot 14,5 cm. De 17″ lichtmetalen Black Diamond velgen komen al mee met de standaarduitrusting, net zoals de M+S banden (Modder + Sneeuw)! Qua koetswerkkleur kan je kiezen uit saaie kleuren, spannende kleuren (+ €500) of leuke combinaties met een wit of zwart dak (+ €800), ongetwijfeld voor elk wat wils. De enthousiaste fans van onze kanariegele Giallo kleurstelling waren ietwat in de minderheid, en het GroenLicht aankoopadvies neigt dan ook eerder naar het aangename Verde British (donkergroen) of Rosso Metal (donkerrood). De grote ronde lichten zijn een mooie verwijzing naar de feitelijke 500, al verstrekt het ook ietwat het opgeblazen gevoel. De deurklinken zijn op hun beurt eveneens aan de grote kant, maar wel bijzonder kwalitatief afgewerkt!

Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet

Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJetRijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet

Binnenin heerst er een ongelooflijk gevoel van ruimte dankzij de compacte stijlen en het grote glasoppervlak. De zetelbekleding vormt een combinatie van grijze of zwarte stof met lederen inzetstukken. Vooraan zit en voelt het allemaal goed aan, achteraan bemerken we toch wat reliëf om de inzittenden goed op hun plaats te houden. Hiermee is duidelijk dat Fiat nog steeds de kaart van de gezinswagen trekt met de 500L Trekking in de plaats van een stoere (compacte) SUV. Het grote glazen – elektrisch – dak is de beste vriend voor elke aspirant-astronaut, al is de meerprijs (+ €1.100) niet van de laagste kant. De optionele geluidsinstallatie komt van de hippe heren van Beats By Dr. Dre (+ €670) en levert maar liefst 520 W en een bijzonder aangename geluidservaring. Het vernieuwde UConnect multimediasysteem kan zonder problemen overweg met Bluetooth, USB, radio en CD’s al is het jammer dat je voor de TomTom navigatie nog eens moet bijbetalen (+ €550), ecotips om je verbruik te beperken krijg je gelukkig wel gratis. De algemene interieur-indruk van de Fiat 500L Trekking is vrij positief, al moeten we toch niet te lang zoeken alvorens enkele materiaalmissers.

Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet

Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJetRijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet

Motorisch gezien zijn er geen verrassingen voor de Fiat 500L Trekking, er zijn zowel 2 benzine als diesels beschikbaar, verkies je een automaat dan ben je op deze laatste aangewezen. Aan benzinezijde hebben we een 0.9 TwinAir met 105 pk & 145 Nm (vanaf €20.450) plus een 1.4 met 95 pk & 127 Nm koppel (vanaf €19.050). Wie veel kilometers zal malen met zijn 500L Trekking is aangewezen op een diesel, hier kan je kiezen voor de 1.3-liter MultiJet met 85 pk en 200 Nm koppel (vanaf €20.850) met keuze uit een handmatige versnellingsbak of een automaat (+ €1.000). Onze testwagen was voorzien van de krachtigste diesel in het gamma, een 1.6-liter grote viercilinder met 105 pk en 320 aanwezige Newtonmeters (vanaf €21.850). Hiermee waren we in staat om een topsnelheid van 175 km/u te halen terwijl de gekende sprint de volle 12 seconden in beslag neemt. Niet direct cijfers waarmee je kan opscheppen bij de buren, maar toch slaagde de 500L Trekking erin zich meer dan vlot in het verkeer te mengen, zowel in het dorp als op de snelwegen.

Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet

Onderweg gedraagt de stoere 500L Trekking zich meer dan voortreffelijk, de handbak schakelt soepel en geeft een ontspannen indruk. Dankzij de hoge(re) zitpositie heb je ook een mooi overzicht van wat er allemaal rondom je gebeurt, al kan de wagen bij het bochtenwerk toch wat lastig hebben met de koetswerkhoogte. Het stuurgevoel is eerder aan de lichte kant en voor stadsmanoeuvres kan je het nog zachter instellen met de bij Fiat gekende City knop. De comfortabele ophanging maakt van de Fiat 500L Trekking een graag geziene gast bij jonge gezinnen, al moet de sportieve papa/mama geen wonderen verwachten. Praktische ouders zullen hoe dan ook de Fiat met open armen verwelkomen, met zijn verschuifbare en volledig neerklapbare achterbank creëer je in geen tijd de ideale setup. Starten doe je altijd met 455 liter bagageruimte, maximaal kan dat oplopen tot maar liefst 1.480 liter! In die optimale omstandigheden geraken er zelfs voorwerpen tot 2,4 meter in, ideaal voor Taxi Ikea!

Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet

Naast een stoere naam, ruig(er) uiterlijk en stevige banden komt de 500L Trekking standaard ook met het Traction+ tractiecontrolesysteem. Hiermee wordt de aandrijfkracht verdeeld over het wiel met het meeste grip, ideaal dus voor op onverharde ondergrond of slecht berijdbare wegen. Dit werkt tot een snelheid van 30 km/u en kost uiteraard minder dan een volwaardig 4×4 systeem. Daarnaast zijn er ook heel wat actieve en passieve veiligheidssystemen zoals de 6 airbags, ABS, ESC, … Het innovatieve City Break Control detecteert zelf obstakels en activeert indien nodig de remmen tot een snelheid van 30 km/u om zo de (gevolgen van een) aanrijden te vermijden.

Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet

Officeel zou de Fiat 500L Trekking voldoende hebben met 4,7 liter diesel per 100 kilometer maar zoals vaak is dat net iets te rooskleurig voorgesteld. Wij deden het met 6 liter wat nog steeds een aanvaardbaar is, dankzij een brandstoftank van 50 liter sta je pas na 750 kilometer terug aan de pomp. De TwinAir benzinemotor en beide diesels krijgen standaard ook een Start/Stop systeem mee om het verbruik te temperen, enkel werkt het niet altijd even feilloos als je zou hopen.

Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJetRijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet

Naast een competitieve prijs voor een leuke gezinswagen als de 500L Trekking biedt Fiat een bijzonder strakke basisuitrusting aan zoals elektrisch bedienbare ruimen voor- én achteraan, elektrisch verstelbare én verwarmbare buitenspiegels in koetswerkkleur, cruise control, een lederen stuurwiel, leuke 17″ velgen en privacyglas achteraan. Daarbovenop kan je nog wat grasduinen in de optielijst en dan mag je behoorlijk tevreden kijken naar het totale prijskaartje. Daarnaast kan je de Fiat 500L Trekking zodanig ver personaliseren als je budget toelaat, van stickerpacks tot een koffiemachine!

Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet

De concurrentie die het meeste in de buurt komt van de bijzondere styling van de Fiat 500L Trekking is misschien wel de MINI Countryman. Jammer genoeg zit die toch nog in een hoger segment inzake materiaalkeuze, weggedrag en het bijhorende prijskaartje/optiebeleid (vanaf €26.500). De recent geteste Renault Scénic XMOD (vanaf €23.300) is ook een gezinswagen met een aangepast tractiecontrolesysteem, maar is wel nog een pak groter en iets conventioneler. Daarnaast mag je als kooplustige ook de crossovers niet over het hoofd zien zoals de Renault Captur (vanaf €19.200), Peugeot 2008 (vanaf €20.250) of de Opel Mokka (vanaf €21.640)!

Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet

Besluit

De Fiat 500L Trekking weet het beste van zowel een hatchback, gezinswagen én een softroader te combineren met een overdosis Italiaanse flair. In ruil voor een mooie aankoopprijs krijg je een behoorlijke basisuitrusting, terwijl je de bolide tot in het oneindig kan personaliseren! De Trekking heeft hier en daar nog enkele kleine mankementen, maar gelukkig ook een aangenaam interieur en bijzonder veel binnenruimte. Met slechts een beperkte meerprijs ten opzichte van de gewone Fiat 500L lijkt de Trekking waarschijnlijk wel de beste keuze. Het maakt de Italiaan misschien niet technisch beter, maar hij weet toch het geheel alvast nóg aantrekkelijker te brengen!

Overzicht:

+ Groot van binnen, klein van buiten
+ Personalisatie
+ Bruikbaarheid

+/- Apart uiterlijk

– Licht stuurgevoel
– Twijfelende Start/Stop

Rijtest: Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem