Test BMW 320d GT
Bemin uw naaste zoals uzelf. De BMW 3-Reeks GT combineert rijdynamiek voor de bestuurder met een royale binnenruimte voor alle meereizende passagiers.

In navolging van de BMW 5-Reeks GT lanceert BMW nu ook een Gran Turismo versie van de nieuwe 3-Reeks. Deze is langer, hoger en vooral ruimer dan de 3-Reeks Berline en Touring. Maar de 3-Reeks GT is veel meer dan de verlengde 3-Reeks die op de Chinese markt verkocht wordt, louter wat extra beenruimte dekt de term Gran Turismo niet. Bovendien is het linken van een omvangrijk interieur aan uiterlijke elegantie geen sinecure. Naast het geleende verlengde platform ontwikkelde BMW dan ook een volledig nieuwe wagen. Designers gingen aan de tekentafel, ingenieurs bewaakten de rijdynamiek. Van een compromis mocht geen sprake zijn.

Test BMW 320d GT

Maar het harde werk heeft zijn vruchten afgeworpen. Terwijl we over de 5-Reeks GT zeer verdeelde meningen moesten aanhoren, spraken de goedkeurende blikken van omstaanders en meningen van kennissen ditmaal voor zich. De 3-Reeks Gran Turismo wordt algemeen mooi en stijlvol bevonden. Ondanks hij maar liefst 200 mm langer is dan de 3-Reeks Touring en zelfs 81 mm hoger, vrijwaart de zacht aflopende coupé-lijn zijn atletisch karakter. Maar ook de vier frameloze ruiten verhogen de sportieve elegantie.  Qua totale voertuiglengte leunt de GT met 4,8 meter eerder aan bij de 5-Reeks, terwijl de neus onmiskenbaar afkomstig is van de nieuwe 3-Reeks. Imposante nieren dringen zich op, geflankeerd door de voor het model typische lichtblokken. Vergeet ook ditmaal de cirkelvormige LED’s niet, Xenonlampen blijven eveneens bij deze BMW de must-have optie. De zogenaamde Air Breathers achter de voorste wielkasten en de Air Curtains in het voorschort zijn dan weer legio bij elke 3-Reeks GT. Volgens de ingenieurs – of zijn het hier even marketeers –  nemen deze de luchtweerstand de wind uit de zeilen. De eveneens voor de Gran Turismo karakteristieke actieve achterspoiler zorgt dan weer net voor meer weerstand. Vanaf 110 km/u beperkt deze de opwaartse lift en verhoogt hij de druk op de achteras met meer dan 60 procent, wat de rijdynamiek alleen maar ten goede komt.

Test BMW 320d GT

Test BMW 320d GTTest BMW 320d GT

BMW betekent in auto-taal immers nog steeds rijplezier en met uiterlijk alleen verdien je de blauw-witte propellor niet. Achterwielaandrijving is de standaard en die ligt aan de basis van de kenmerkende wendbaarheid en opwindende vinnigheid. Anderzijds lijkt de 3-Reeks GT eerder afgestemd op comfort en moet je je verwachtingen van opwinding ook niet té hoog leggen. Niet alleen het hoger liggende zwaartepunt, maar ook het meergewicht van zo’n 150 kilogram ten opzichte van de 3-Reeks Berline laat zich voelen. Het onderstel lijkt bovendien een tikkeltje zachter, wat dan weer wel in het voordeel spreekt van het comfort. Maar we moeten we ook niet overdrijven: de 3-Reeks GT gaat correct de bocht om en de grip is uitstekend. Iets minder, maar nog steeds meer dan voldoende rijplezier. En als je dan toch niet helemaal zeker bent; BMW biedt ook een M adaptieve sportophanging aan en Variable Sport Steering. Met deze twee opties en eventueel nog een setje 18- of 19-inch lichtmetaal stuurt de 3-Reeks GT ongetwijfeld zo goed als de 3-Reeks Berline. Liegen doen we in de intro dus zeker niet.

Test BMW 320d GT

Test BMW 320d GTTest BMW 320d GT

Nuanceren over de binnenruimte is echter overbodig. Sla de achterdeuren open of druk op de knop van de (steeds elektrisch openende) koffer en je weet meteen wat we bedoelen. Dankzij de toegenomen wielbasis krijgen de achterste passagiers maar liefst 7 centimeter meer beenruimte en ook de hoofdruimte nam toe, waarmee zij werkelijk keizer te rijk zijn. Verder is de koffer met een bagagevolume van een dikke 520 liter 25 liter groter dan die van de 3-Reeks Touring en eigenlijk zelfs 20 liter ruimer dan die van de 5-Reeks GT. De wijde kofferklep maakt inladen bovendien uitermate makkelijk en de achterbank is neerklapbaar in de voor BMW klassieke 40:20:40 configuratie, terwijl multifunctionele haakjes en een compartiment onder de laadvloer de laadefficiëntie nóg verhogen. LED-strips zorgen tot slot voor een fraaie, zeg maar ‘premium’, verlichting van de cargo-ruimte.  En hoe hoger de uitvoering natuurlijk, hoe meer premium. BMW biedt net zoals bij de Berline en Touring 3 afwerkingsniveau’s aan: Sport Line, Luxury Line of Modern Line. Wij waren op weg met die laatste en konden genieten van een stijlvolle (optionele) Oyster dunkel lederen bekleding, die perfect assorti was met het Kalaharibeige koetswerkkleur. Naast het feit dat je als bestuurder en voorste passagier 59 mm hoger zit, zouden we nog een stuk langer kunnen stilstaan bij het interieur, maar als trouwe lezers van GroenLicht kennen jullie de typische BMW cockpit, de iDrive en alle multimediavoorzieningen natuurlijk al blindelings.

Test BMW 320d GT

Test BMW 320d GTTest BMW 320d GT

Ook de combinatie 2.0-liter diesel met ZF achttraps automaat in deze BMW 320d GT klinkt jullie vermoedelijk meer dan bekend in de oren en heeft zich al meermaals bewezen, maar deze rijtest zou niet volledig zijn zonder daar even dieper op in te gaan. Het dieselblok levert 184 pk bij 4.000 toeren en een vanaf 1.750 toeren beschikbaar koppel van 380 Nm. Het is de ultieme running mate van de automaat, want comfortabeler dan dit wordt het echt niet. Dankzij het uitgebreide koppel is een vervelende kickdown in 90% van de gevallen onnodig om een vlot inhaalmanoeuvre te voltooien en de software achter de transmissie is zo intelligent dat ze vaak proactief een verzetje terugschakelt. Zonder dat je er iets van merkt, want dat gebeurt boterzacht! Wil je dat de automaat nog iets gevoeliger reageert en de gasrespons nog directer wordt, dan schakel je de Driving Experience Control gewoon in Sport of Sport+. Een sprint van 0-100 km/u wordt dan voltooid in amper 8,0 seconden en de topsnelheid bedraagt een ruim voldoende 230 km/u. Maar de meest brandstofbesparende modus is natuurlijk de ECO PRO, waarmee volgens BMW een gemiddelde van 5,0 liter mogelijk is. Wij sloten de week af met 5,5 liter, maar deden voornamelijk autosnelweg. Aan 120 km/u doet de motor bovendien slechts 1.750 toeren per minuut, waarmee je gemakkelijk naar je werk cruiset aan het theoretische gemiddelde. En langs de pomp passeren moet je tot slot ook niet vaak, de tank van 57 liter brengt je probleemloos verder dan 1.000 kilometer.

Test BMW 320d GT

Test BMW 320d GTTest BMW 320d GT

Kortom, de BMW 3-Reeks GT is een topwagen waarbij alle stukjes een uniform geheel vormen. Maar dat verwacht je eigenlijk ook wel als je minstens 34.450 euro op tafel moet leggen. Daarvoor krijg je de 318d GT, terwijl prijzen voor de 320d GT pas starten bij 38.400 euro. Duiken we even in de configurator, dan zien we dat de Modern Line nog eens 1.935 euro aan dat bedrag toevoegt en de weliswaar magnifieke automaat het bedrag met 2.190 euro verhoogt. De eerder vernoemde must-have Xenonlichten kosten verder 735 euro en wil je een mooi metaalkleurtje, dan betaal je 855 euro. Geen enkele configurator is zo leuk als die van BMW, maar de eindfactuur is dat telkens iets minder. Onze testwagen bereikte een finale prijs van 52.735 euro inclusief BTW, waarmee de opties de basisprijs vermenigvuldigen met –houd u vast- factor 1,37. Nu goed, niets nieuws onder de zon.

Test BMW 320d GT

Conclusie

Met de 3-Reeks GT is BMW er met glans in geslaagd boordevol ruimte te creëren zonder in te boeten op uiterlijke elegantie. De beenruimte achterin is opmerkelijk, de koffer slikt veel. Rijplezier wordt ook op elk moment gevrijwaard, maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat het verschil met de 3-Reeks Berline en Touring toch voelbaar is. De 2.0-liter dieselcentrale had zich verder al lang bewezen, maar bevestigt ook in deze koetswerkvorm zijn status. Gelinkt aan de crème de la crème der automaten biedt de 3-Reeks GT een uiterst comfortabele, vlotte en stille rit. Alle stukjes van de puzzel vallen perfect samen, maar helaas is ook de niet afzienbare prijs daar eentje van.

Test BMW 320d GT

Overzicht

+ Geslaagd design
+ Boordevol ruimte
+ Motor: prestaties & verbruik

– Prijs & optiepolitiek

Test BMW 320d GT

Tekst & Foto’s: Tim De Baets