BMW 2-Reeks 2014
Iedereen had hem al gezien, maar nu komt BMW ook met alle specificaties van de nieuwe 2-Reeks Coupé.

Weinig modellen lekten op zoveel mogelijke manieren naar het internet als deze BMW 2-Reeks Coupé, maar nu is ook alles officieel. We zeggen voortaan 2-Reeks, maar iedereen weet ondertussen dat dit de opvolger is van de 1-Reeks Coupé, net zoals de 4-Reeks de Coupé-versie is van de BMW 3-Reeks. Oud nieuws, nietwaar?

Wat echter nog niet exact geweten was over deze nieuwe toevoeging aan het BMW-gamma zijn de gedetailleerde specificaties. De BMW 2-Reeks is 72 mm langer dan zijn voorganger, 32 mm breder en heeft een met 30 mm verlengde wielbasis. Kleine jongens worden groot, en dat kan met deze cijfertjes alleen maar positieve gevolgen hebben op zowel de binnenruimte als de wegligging. Hoofd en benen hebben meer plaats en de koffer slikt voortaan met 390 liter 20 liter extra bagage.

Uiterlijk moet de BMW 2-Reeks een tikkeltje dynamischer overkomen dan zijn broertje. We bemerken dan ook horizontaal uitgelijnde lichtblokken en een unieke grille. De luchtinlaten werden een maatje groter en langszij zien we een prachtige coupé-lijn. Het achterwerk mag ook gezien worden, want zeker in het donker met zijn L-vormige achterlichten ziet de 2-Reeks er bijzonder atletisch uit. Al zal dat vooral p de 2-Reeks Sport Line of de M Sport versie zijn,want in Modern Line gedaante krijgt het luxueuze karakter de bovenhand.

En luxueus is het binnenin evenzeer. We kennen allen het typische BMW-interieur, maar ook hier krijgt de 2-Reeks een onderscheidend kantje. De middenconsole is immers nog opvallender gericht naar de bestuurder, terwijl we ook al meteen de update van de iDrive mogen verwelkomen. Verdere personalisatie hangt natuurlijk af van het budget: een M-sportstuurtje, een M-pookje, lederen zetels, navigatiesystemen met verschillende omvang, alles is mogelijk wanneer je ervoor betaalt.

Onder de motorkap is er ook voldoende keuze, al werden uitsluitend de betere motoren uit de 1-Reeks overgedragen. Aan benzinezijde wordt gestart met de 220i en 184 pk, waarmee de 2-Reeks al na amper 7 seconden 100 km/u bereikt. Bij de dieselmotoren kan je opteren voor de 218d, 220d en 225d, die respectievelijk 143 pk, 184 pk en 218 pk uit hetzelfde 2.0-liter blok persen. Het motorkoppel varieert van 320 Nm tot 450 Nm en de snelste diesel sprint van 0-100 km/u in slechts 6,3 seconden.

Maar de 2-Reeks topper is natuurlijk de M235i, die onder de motorkap de befaamde zes-in-lijn meekrijgt met 326 pk en 450 Nm koppel. De compacte sprintbom bereikt een elektronisch gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u en sprint van 0-100 in 4,8 seconden. Ietsje langer (5,0s) als je verkiest zelf te schakelen. Daarnaast beschikt de M235i over een onderscheidende bodykit, een specifieke grille en een dubbele uitlaat met chroom-afwerking. De ophanging werd met 10 mm verlaagd en standaard wordt er 17-inch lichtmetaal gemonteerd. Binnenin krijg je sportzetels, de gekende aluminium hexagon afwerking en M-plaatjes om je eraan te herinneren dat het menens is. De BMW 2-Reeks is in Duitsland te koop vanaf maart 2014, maar we houden jullie sowieso op de hoogte van de Belgische prijzen en lancering.