Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design
De Volvo V40 heeft op zich al heel wat troeven om toekomstige eigenaars te overtuigen, maar voor diegenen waar het best wat spannender mag is er nu ook de R-Design uitvoering!

De kleinste Volvo die momenteel van de band rolt in Gent heeft een grote verantwoordelijkheid. Langs de ene kant is hij de instapper van het Zweedse gamma sinds de C30 met pensioen werd gestuurd, daarnaast neemt hij de taak over van de S40 en V50. Niet de gemakkelijkste taak om de eigenheid van al deze wagens te gaan combineren, maar Volvo slaagde in haar opzet en brengt ons een aangename vijfdeurs hatchback met toch voldoende laadruimte en wendbaarheid. Daarnaast mogen we best fier zijn dat de wereldwijde productie van de V40 in Gent plaatsvindt, samen met de Audi A1 nog een van de weinige Belgische autoproducten die je nog kan vinden!

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design

De nieuwe R-Design versie maakt het allemaal wat spannender zonder te overdrijven. Waar andere merken specifiek sportievere versies uitbrengen, blijft het bij de Zweden eerder ingetogen. Je kan namelijk van (bijna) elke motorisatie de R-Design uitvoering krijgen, dat in tegenstelling tot V40 Cross Country. Die krijgt wel een unieke positionering en is eerder weggelegd voor de bergridders, houthakkers en boswachters onder ons!

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design

Aan de buitenzijde herkennen we zeer duidelijk de V40, maar toch blijken de subtiele aanpassingen een schot in de roos. Ons Passion Red testexemplaar bleek aan de blikken van omstaanders te zien bovendien een aantrekkelijke bolide in het straatbeeld te zijn. Een rood koetswerkkleur is vaak net dat tikkeltje overdreven, maar toch vonden we niemand die er echt commentaar op had. In tegendeel! Mocht je toch een R-Design willen in een andere kleurcombinatie, kan je opteren voor de andere witte basiskleur, het leuke Polestar blauw (€330), 4 metaalkleuren (€720) of 1 premium Electric Silver Inscription kleur (€1.050).

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design

Over de hele wagen verspreid vinden we R-Design badges om je buurman duidelijk te maken dat het weldegelijk om een R-Design Volvo V40 gaat. De zilveren omlijsting van de raampartij, de dubbele stalen uitlaat en specifieke R-Design LED dagrijverlichting komen ook allemaal standaard, net zoals de 17″ blitse velgen. Voor een beperkte meerprijs (€830) krijg je ook onze leuke Diamond Cut lichtmetalen velgen. De elektrisch inklapbare buitenspiegels kregen ook geïntegreerde LED verlichting en worden uitgevoerd in het contrasterend zilver. Allemaal bijzonder eenvoudige aanpassingen om een echte eye-catcher te maken van je Volvo!

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design

Bij het instappen komen we in een vertrouwde omgeving terug. Lederen zetels met prima steun waardoor het heerlijk vertoeven is en lange trips geen enkel lichamelijk probleem vormen. De tellerpartij kreeg een specifiek R-Design thema en komt nu vrij blauw over terwijl we ook binnenin diverse badges en logo’s tegenkomen op zowat alle mogelijke plaatsen. De zwarte dakhemel maakt het geheel volledig af, net zoals de witte stitching en diverse zilveren accenten. Achteraan is het ook goed vertoeven, al zijn er betere mogelijkheden binnen het Volvo gamma als je vaak met meer dan 4 volwassenen de baan op moet.

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design

Rijtest: Volvo V40 D4 R-DesignRijtest: Volvo V40 D4 R-Design

Standaard slikt de koffer achterin 335 liter bagage, met de achterbank neergeklapt stijgt dat zelfs tot 615 liter! Hoe hard Volvo ook probeert, het Duitse niveau van interieurkwaliteit is nog steeds ietwat veraf. Al heeft een V40 rijder geen enkele reden tot klagen. De bedieningselementen en het multimedia- en navigatiesysteem werken allemaal feilloos, al stellen we ons toch soms vragen omtrent de unieke bediening. Alles went gelukkig na verloop van tijd, maar er is niets mis met standaardhandelingen en gebruiken overnemen!

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design

We hadden het geluk dat onze testwagen voorzien was van de leuke D4 motorisatie. Geen vierliter of viercilinder diesel zoals de naamgeving doet vermoeden, maar een typische vijfcilinder waarmee Volvo al jaren naam & faam weet te maken. Zowel de D3 als D4 zijn beiden voorzien van een 2.0-liter motor met respectievelijk 150 pk en 177 pk terwijl ook een rijkelijk koppel van 350 en 400 Nm werd voorzien. Desondanks we de krachtigste diesel meekregen bleef het verbruik beperkt tot een aanvaardbare 6 liter, daar waar Volvo zelf rekent op 5,3 liter diesel per 100 km. De topsnelheid bedraagt 220 km/u en met een sprinttijd van 8,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u hoef je jezelf ook zeker niet te schamen. Leuke cijfers zijn vaak een ver-van-ons-bed-show,maar met een CO2 uitstoot van slechts 114 g tovert de D4 ook bij menig leaser een grote glimlach op het gezicht.

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design

Naast de 2 vijfcilinders diesels kan je ook opteren voor een D2 viercilinder, of je gaat per direct voor een T2, T3, T4 of T5 benzinemotor. Enkel de krachtigste Volvo V40 versies zijn overigens te verkrijgen met een automatische versnellingsbak, al waren we zelf bijzonder fan van de manuele overbrenging met 6 verzetten. De brandstoftank biedt steevast plaats aan 60 liter diesel of benzine, daardoor kan je toch een poos wegblijven aan de pomp.

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design

Volvo staat sinds jaar en dag bekend om zijn pioniersrol inzake veiligheidssystemen en ook de V40 kan daar iets van. We zouden een volledige rijtest kunnen wijden aan de werking van City Safety, Blind Spot Information System, Cross Traffic Alert, Collision Warning met Full Autobrake, Pedestrian & Cyclist Detection en nog veel meer. Maar we houden het kort – en maken het ons zo vrij gemakkelijk – zowel de inzittenden, omstanders en de Volvo V40 zijn goed beschermd. Ook diverse snufjes als zetelverwarming, automatische licht- en regensenor en een adaptieve cruise control dragen bij tot een positieve gebruikservaring. Die slimme cruise control meet de afstand tot de voorganger en past indien nodig de snelheid aan, al zou het toch nog iets verfijnder mogen voor ons Belgisch ongeregeld verkeerszooitje.

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design

Een keyless go zit er enkel in als je wat bijbetaalt (€275), op een topmotorisatie als de D4 R-Design zou dat toch wel standaard mogen zijn. Dankzij het voldoende vermogen en de vlot schakelende handbak overstijgt het sportieve gevoel soms, maar dat verdwijnt dan weer snel als je écht scherp de bocht induikt. Het stuurgevoel is voor zo’n zaken toch nog veel te vaag afgesteld, de bochtenridders en circuitheersers zullen moeten hopen een V40 Polestar in de toekomst.

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design

Al dat moois dat het R-Design niveau met zich meebrengt, heeft uiteraard zijn prijs, al valt die vrij goed mee. Slechts €2.700, €1.900 of €500 moet je bijleggen op respectievelijk het Kinetic, Momentum of Summum uitrustingsniveau. Die niveau’s kan je dan nog eens combineren met Packs (oa Light Pack, Dynamic Pack, Business Motion Pack, Advanced Safety Pack, …) waardoor je naar hartenlust kan puzzelen om je perfecte Volvo V40 samen te stellen. De basisversie van de Volvo V40 R-Design in Kinetic vorm kost je €30.690 terwijl de Summum R-Design je slechts €2.000 extra kost!

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design

Dat is niet weinig, maar de concurrentie uit Duitsland kan daar zonder problemen overgaan. Wat de pijn toch enigszins verzacht. Volvo wil maar al te graag meespelen met de grote jongens als de Volkswagen Golf (2.0 TDi Highline – 150 pk – €26.580), Audi A3 (2.0 TDi Attraction S – 150 pk – €27.600), BMW 1-Reeks (120d M Sport Edition – 184 pk – €31.800) en de Mercedes A-Klasse (220 CDI – 170 pk – €32.549). Hier en daar moet Volvo toch nog wat onderdoen, maar het veilig imago, bijzonder fijne motor en overtuigende fiscale prestaties moeten voldoende zijn om je even langs de lokale dealer te sturen. Je kan misschien ook nog eens de Lexus CT200h overwegen, al zit die met zijn (benzine)hybrideverhaal in een andere wereld.

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design

Conclusie

Met een beperkte bijdrage kan je van de Volvo V40 een aantrekkelijkere wagen maken dankzij het R-Design uitrustingsniveau. Echt sportief wordt het uiteraard nooit, al doen zijn blitse looks, sportieve velgen en vele badges het misschien wel vermoeden. De D4 krachtbron weet als geen ander bijzonder vlotte prestaties te combineren met een aanvaardbaar verbruik en fiscaal aantrekkelijke CO2 uitstoot. Het interieur is zeer herkenbaar en zoals altijd bij Volvo goed en bijzonder ergonomisch ontworpen, al doen de Duitse premiumconcurrenten dat misschien nog net iets beter. Volvo kan op zijn beurt dan weer prima adelbrieven voorleggen dankzij de toegankelijke(re) optielijsten en diverse veiligheidssystemen, niet te vergeten dat we hier te maken hebben met een Belgisch product!

Overzicht:

+ Aantrekkelijke looks
+ Prinsheerlijk binnen vertoeven
+ Combineert sportieve prestaties met een mild verbruik
+ Belgische product

– Vaag stuurgevoel
– Eigenwijs Zweeds innerlijk

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem