Rijtest: Kia Ceed SW 1.6 GDI
Heeft een benzineslurpende compacte break toekomst in ons Belgenland? De Kia Cee’d Sportswagen bewijst van wel!

Kia wil maar al te graag Europa veroveren met de compacte Cee’d. Voor elk wat wils binnen de Cee’d familie, met een hatchback, de Sportswagon (SW) en de tweedeurs pro_cee’d. De vorige Kia Cee’d kon al heel wat eigenaars overtuigen met het voordelige totaalpakket, maar met het vernieuwde model en een meer Europees design zetten de Koreanen openlijk ramkoers richting de gevestigde Europese waarden als de Volkswagen Golf, Ford Focus en Opel Astra. Recentelijk werd nog een bijzonder hete Cee’d en Pro Cee’d GT gelanceerd om ook de meer sportieve rijders een passend voorstel te kunnen doen. Plannen voor een sportieve Sportswagon GT – whats in a name – zijn er nog niet, maar zeg nooit nooit uiteraard!

Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI

Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI

Om van een Cee’d hatchback naar een Sportswagon te gaan moet je geen hoogleraar kwantummechanica zijn. Je verlengt de wagen ietwat (+22 cm) om een totale lengte van 4,5 meter te bekomen. Hierdoor stijgt het laadvermogen van 380 liter naar 530 liter, wat met de zetels plat kan oplopen tot 1.318 liter! De koffer herbergt ook een vernuftig systeem om je bagage stevig op z’n plaats te houden. Voor de rest zijn de visuele aanpassingen miniem. Vooraan beperken we de bekende tijgergrille die uit de pen van Peter Schreyer‎ kwam, lange doorlopende lichten – inclusief LED dagrijverlichting! – en een scherpe ondergrille met mistlichten.

Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI

De 17″ aluminium velgen zijn misschien een beetje erover maar het totaalplaatje lijkt bijzonder geslaagd, zeker als we de omstanders mogen geloven. Onze Cassa White witte koetswerkkleur is het enige niet-metaalkleur in de catalogus, naar goede gewoonte heb je ruime keuze uit diverse mogelijkheden. Wil je het grijze Belgische autopark wat opfleuren; doe dan eens gek en ga voor Infra Red, Space Blue of Sand Track!

Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI

Ook binnenin is het goed vertoeven. De zwart/witte kleurcombinatie voor de zetels en deurbekleding overtuigen per direct, zeker als je beseft dat het nog eens goed aanvoelt. De zetels bieden een grote comfortfactor en de steun in de bocht. Het dashboard komt ons vrij bekend voor na de eerdere kennismaking(en) met de andere Kia’s maar dat is zeker niet negatief. De schakellepels achter het stuur wel vernieuwend, dat nu niet direct iets dat je zou verwachten in een ruime gezinswagen. Het stuurwiel is wederom bezaaid met – bijzonder premium! – bedieningselementen, wat op het eerste zicht wat druk overkomt, maar na verloop van tijd ben je er zo mee weg. De meterset is digitaal uitgevoerd en bijzonder strak vormgegeven, maar bovenal werkt het feilloos. Dat kunnen we ook nog steeds zeggen over het multimedia- en navigatiesysteem dat je bijna op elke Kia kan verkrijgen. Desondanks de meerkost toch een belangrijke optie die we enkel maar kunnen aanraden! Achteraan plaatsnemen is zeker geen straf in de Kia Cee’d Sportswagon, 3 volwassenen kunnen perfect plaatsnemen voor korte tot middellange afstanden. Met de grote(re) koffer is deze wagen dan ook de ideale reis- en/of gezinswagen!

Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI

Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI

Het zal geen verrassing zijn dat het motorenpakket van de Sportswagon overeenkomt met de rest van het Kia Cee’d gamma. Dieselliefhebbers en leasers opteren uiteraard voor de 1.6 CRDI met 110 of 128 pk, die laatste kan je ook krijgen met een automatische versnellingsbak. Daarnaast heb je ook nog een kleinere 1.4 CRDI met 90 pk en 220 Nm koppel. Alle deze dieselmotoren voldoen aan de EURO 5 norm en hebben een gecombineerd verbruik van ongeveer 4,5 liter. De topsnelheid ligt boven de 170 km/u terwijl je toch minstens 11 seconden moet rekenen om vanuit stilstaand naar 100 km/u te accelereren.

Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI

Benzinemensen hebben iets minder keuze. De instapper is de 1.4 CVVT met 100 pk en 137 Nm koppel. Hier loopt het verbruik wat op tot 6,5 liter terwijl de topsnelheid stijgt tot 180 km/u en je 13,5 seconden moet rekenen qua sprintsnelheid. De 1.6 CVVT komt zowel met manuele als automatische versnellingsbak en die is goed voor 135 pk en 164 Nm koppel. Met slechts 6,4 liter benzine per 100 km is hij ook nog vrij zuinig, de topsnelheid ligt overigens op 192 km/u.

Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI

Wij hadden het genoegen om de krachtigste benzinevariant te mogen testen. Meer dan vlot genoeg om mee te kunnen met het verkeer en met ongeveer 7,5 liter per 100 km nog vrij zuinig. De automatische versnellingsbak is een zegen voor de vele files die ons Belgenland bevat, maar toch zouden we opteren voor een handbak. Dankzij het Europese testcentra voelt de wagen ook goed aan op de weg, al kan het zeker nog iets comfortabeler als je de 17″ velgen links laat liggen. Ook het FlexSteer systeem is van de partij waarmee we de stuurgevoeligheid wat kunnen tweaken, maar echt scherp wordt het uiteraard nooit. Waarschijnlijk is dat ook niet de eerste bezorgdheid van de family man, al mag het leven in de Cee’d SW toch soms wel wat spannender voor de dag komen.

Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI

 

Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI

De prijzen voor een Kia Cee’d Sportswagon op diesel starten bij €23.590 en gaan tot net onder de €28.000, terwijl je al een benzinevariant hebt voor €17.690. Onze testwagen was dan weer de topper uit SW gamma en kost je minstens €26.690. Naar goede gewoontes kan je kiezen uit 3 aanvullende uitrustingsniveau’s (AccessFusionSense), packs, promoties, special editions, …Voor een panoramisch open dak betaal je overigens €851 extra, voor een leuke koetswerkkleur €401 en slechts €2.000 voor het Luxe Pack dat bijzonder veel aangename extra’s zoals Lane Warning Systems, regelbare zetelkussens, Xenon verlichting, …

Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI

Het C-segment is bijzonder goed vertegenwoordigd, dus diegene die op zoek zijn naar een Kia Cee’d en concurrentie doen er goed aan om alle merken eens goed te bezien. De Europese concurrenten vinden we voornamelijk bij de Renault Megane GrandTour (1.6 Tce – 110 pk – €21.750), Ford Focus Clipper (1.6i Ti-V – 125 pk – €22.250), Volkswagen Golf Variant (1.4 TSI – 140 pk – 26.610), Opel Astra Sports Tourer (1.6i – 115 pk – €22.450). Omdat Kia en Hyundai samenwerken inzake ontwikkeling van nieuwe modellen zal het je niet verwonderen dat de i30 Wagon heel wat overeenkomsten toont, toch lijken beide merken brood te zien in beide modellen.

Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDIRijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI

Conclusie

Concluderend mogen we stellen dat de Kia Cee’d Sportswagon voornamelijk uitblinkt met zijn bijzonder kwalitatief totaalpakket, meer dan de badge voorop wel wil duidelijk maken. Het prima interieur, knappe looks en de grote binnenruimte zijn grote troeven, net zoals de unieke 7 jaar garantie die je steevast van Kia krijgt. De automatische versnellingsbak doet z’n ding als je hem wat tijd geeft, echt puristen verkiezen uiteraard nog steeds een handbak. Het stuurgevoel mist – desondanks het FlexSteer systeem – wat scherpte waardoor de communicatie met de voortrein wat duidelijkheid mist, maar dat is binnen dit segment ook geen prioriteit. Hoe dan ook, als je op zoek bent naar een vlotte benzinewagen met voldoende laadruimte, de Kia Cee’d Sportswagon is je ding!

Overzicht:
+ Kwalitatief voorkomen
+ Krachtig
+ Comfortabel & ruim interieur
+ Prijs/kwaliteit
+ 7 jaar garantie

– Automatische versnellingsbak
– Rijsensatie

Rijtest: Kia Cee'd SW 1.6 GDI

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem