Britse F1-technologie, Japanse high-tech of Duitse perfectie?
De Porsche 911 GT3 was altijd al een lieveling van vele journalisten, en eerlijk gezegd, ook van ondergetekende. Maar de nieuwe 991 GT3 komt met naast achterwielsturing ook met twee elementen die een doorn in het oog zijn van enthousiastelingen: geen linkerpedaal én elektrische stuurbekrachtiging. We weten natuurlijk dat de PDK-transmissie sneller is dan wij ooit zouden kunnen schakelen en dat Porsche de hydraulische stuurbekrachtiging niet achterliet na dagenlang, wekenlang of misschien zelfs jarenlang testen. Maar toch…
Voor ons blijft het voorlopig gissen naar het gevoel van nieuwkomer en voorganger, Jethro Bovingdon van EVO daarentegen kon in persoon nagaan hoe het is om de Porsche 991 GT3 tot het uiterste te drijven. En dat zowel op een leeg circuit als over een heerlijke bergpas. Bovendien neemt hij enig vergelijkingsvoer mee: de McLaren MP4-12C voor het circuit en de goede oude Nissan GT-R voor het onafgebakende werk. Zijn relaas vinden jullie hieronder, maar welke wagen verkiest jullie voorkeur? (Via: EVO)
We geven om jullie te helpen bij jullie keuze graag nog even de cijfertjes én prijzen mee:
Motor | Vermogen | 0-100 km/u | vMax | Prijs | |
Porsche 991 GT3 | 3.8-liter flat-six | 475 pk | 3,5 s | 315 km/u | €140.844 |
McLaren MP4-12C | 3.8-liter V8 | 625 pk | 3,3 s | 333 km/u | €203.360 |
Nissan GT-R | 3.8-liter V6 | 550 pk | 2,7 s | 315 km/u | €94.600 |