Peugeot - Frankfurt 2013
Ook bij Peugeot valt heel wat te beleven in Frankfurt!

Peugeot heeft een samenwerking tot stand gebracht met Total en komt op de proppen met de 208 HYBRID FE Concept. Een knap staaltje autotechniek dat belooft ecologisch zeer voordelig te zijn. Hij heeft een meer aerodynamische vorm, unieke aluminium velgen en ecologisch voordelige banden. Hij is maar liefst 200 kg lichter dan de gewone Peugeot 208 dankzij materialen uit composiet en polycarbonaat. Het motorblokje bedraagt een 1.0-liter driecilinder met een EGC-versnellingsbak en een hybride-systeem bestaande uit een elektromotor en een extra bestendige batterij. Met zijn CO2-uitstoot van 49 g/km is hij uniek in zijn soort. De FE in de benaming staat voor Fun en Efficient.

We wachten er al een tijdje op, maar nu hebben we hem dan toch live gezien: de Peugeot 308. Met zijn scherp lijnenspel oogt hij verrassend sportief en met diverse LED-strookjes is hij ook mee met zijn tijd. Binnenin trekt Peugeot de lijn door van in zijn andere nieuwe modellen en is dan ook tot in de puntjes verfijnd. Met een 9.7″ hoogtechnologisch scherm voor je radio, navigatie en entertainment ben je nooit verveeld in de nieuwe Peugeot 308. Hij steunt op het platform van de Citroën C4 en is daardoor in staat om slecht 85 gram C02 uit te stoten.

Peugeot heeft ook gedacht aan de sportievelingen onder ons en bracht mee: de Peugeot RCZ R! Hij is hier, in Frankfurt, officieel voorgesteld en we mogen niet klagen: Hij kreeg wat aanpassingen aan het exterieur in vergelijking met de recente facelift maar bij de R-versie is hij nog eens 10 mm verlaagd, een nieuwe spoiler en 19″ velgen. Het interieur is sportief aangekleed met rode accenten, alcantara bekleding, aluminium accenten en lekkere kuipzetels. Klinkt goed, niet? Waar het eigenlijk om draait bij de RCZ R is natuurlijk wat er zich onder de motorkap bevindt. De turbogeblazen 1.6-liter THP viercilinder is goed voor zo’n 270 pk en 330 Nm aan koppel. Dat is een stijging van 70 pk ten opzichte van de standaard RCZ. De sprintijd bedraagt net geen 6 seconden dus ja, hij is lekker snel. En met zijn CO2-uitstoot van 145 g/km blijft hij zeer mooi binnen de perken. Je kan kiezen uit vier verschillende koetswerkkleuren, namelijk: Nera Black – Moroccan Red – Opal White – Mercury Grey.

Om het allemaal even nog spannender te maken heeft Peugeot ook de 308 R Concept meegenomen. Dit monstertje is gebaseerd op de Peugeot 308 maar dan met de motor van RCZ R ingelepeld. Het gaat hier dus om een 1.6-liter THP met 270 pk bij 6.000 toeren per minuut en 330 Nm koppel. Met een gemiddeld verbruik van 6.3-liter per 100 km en een C02- uitstoot van 145 g/km is hij zeker de moeite waard om te overwegen! Gelukkig zijn er niet alleen motorische aanpassingen. De 308 R heeft een extra ruige bodykit met verbrede bumpers, sideskirts en, op zo’n kleine auto, enorme 19-duimers. Met een verlaagde ophanging en Alcon remschijven met 4 zuigers doet hij zijn stoer imago alle eer aan. Om het plaatje compleet te maken heeft hij een dubbele uitlaat en een in het oog springende achterspoiler.

Na al dat geweld is het tijd om even te polsen hoe het zit bij de gezinswagens van Peugeot. Zowel de Peugeot 3008 als 5008 hebben genoten van een facelift. Beiden ondergaan zowat dezelfde vernieuwingen: een nieuwe grille vooraan, een scherpere neus met LED dagrijlichten, keuze tussen nieuwe lichtmetalen velgen en een opgefriste achterzijde. Op dat vlak weinig spannends. Door het interieur waait er ook een nieuwe wind en komen meer kwalitatieve materialen, een opgefrist instrumentenpaneel en de toevoeging van actieve en passieve veiligheidssystemen die we eerder al zagen bij andere Peugeot’s. Motorisch heeft Peugeot geen veranderingen doorgevoerd en blijven ze zich vastklampen aan de 1.6-liter diesel- en benzinemotoren. Hoewel ze nu ook een 2.0-liter diesel aanbieden als topmotorisatie. Wel zijn alle motorblokken zuiniger en ecologischer geworden.