Autosalon Frankfurt 2013 Porsche
Porsche is zoals altijd sterk vertegenwoordigd in Frankfurt, de 918 Spyder staat er bovendien in productievorm!

Porsche verdedigt in Frankfurt Duits grondgebied en is dan ook sterk vertegenwoordigd. Dat de 911 dit jaar vijftig kaarsjes uitblaast, maakt er bovendien een nog grootser feest van. De Porsche 911 50th Anniversary Edition, die gebaseerd is op de 991 Carrera S maar wel de gespierde billen van de Carrera 4-modellen heeft, neemt op de stand dan ook de honneurs waar.

Maar er zijn nog andere 911-modellen die hier voor het eerst hun publieke debuut maken: de 911 Turbo en Turbo S. Beiden krijgen achterin een 3.8-liter flat-six ingelepeld met in de Turbo 520 pk en in de Turbo S zelfs 560 pk. Natuurlijk vierwielaangedreven, natuurlijk met PDK. Maar de 911 Turbo S sprint sneller dan ooit naar de 100: slechts 3,1 seconden heeft de geblazen 991 nodig. En in de bochten draaien de achterwielen voortaan mee!

Verder staat op de stand ook de tweede generatie Porsche Panamera, een model dat nog steeds een groot deel van de dagelijkse verkopen voor zijn rekening neemt. Grote wijzigingen bleven uit, maar het geheel werd wel volledig opgefrist. Belangrijk is bovendien de introductie van de Panamera S-E Hybrid, een plug-in hybride met een gecombineerd vermogen van 410 pk. Deze linkt een sprint van 0-100 km/u in slechts 5,5 seconden aan een gemiddeld verbruik van amper 3,1 liter/100 kilometer. De wereld op zijn kop. Minder nieuws is het verlies van de V8-motor in de Panamera 4 en Panamera 4 S. Deze werd vervangen door een gloednieuwe 3.0-liter twin-turbo V6. De nieuwe diesel krachtcentrale daarentegen kreeg ondertussen wel 300 pk en 650 Nm koppel!

Maar dan zijn we het belangrijkste nieuws nog bijna vergeten: de Porsche 918 Spyder, die volledig klaar is om van de band te rollen! De eerste conceptversie op het Autosalon van Genève 2010 lijkt al eeuwen geleden! Net zoals de 911 50 jaar geleden de sportwagen vormgaf, moet de 918 Spyder de sportwagen van de toekomst definiëren. En dat doet hij met een 4.6-liter V8 met 608 pk, een elektromotor met 156 pk en nog een exemplaar met 129 pk. Samen 887 pk en 800 Nm koppel die de 918 Spyder van 0-100 km/u katapulteren in amper 2,8 seconden en pas gestopt worden door de wetten van de natuur bij 340 km/u. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik op papier amper 3,3 liter per 100 kilometer, gelinkt aan een uiterst groene CO2-uitstoot van slechts 79 g/km. Tot slot moet de wagen zo’n 25 kilometer volledig elektrisch door de straten van Monaco kunnen bollen.