Citroen Cactus Concept
Citroën toont in Frankfurt opnieuw een Cactus.

In 2007 toonde Citroën al de C-Cactus Concept, nu krijgen we in Frankfurt een concept dat -op de C na- luistert naar dezelfde naam. Designers wilden hier vooral de esthetiek koppelen met het bruikbare en dat laatste is vooral te zien aan de zogenaamde “Airbumps” op de zijkant. Bestaande uit een materiaal dat zowel krassen als stoten kan verdragen, moet dit bij de bestuurder tot iets minder kopzorgen leiden wanneer hij of zij hartje Parijs of Napels induikt. Verder heeft de Cactus een eveneens praktische bodemvrijheid van 21 centimeter en bedragen de afmetingen 4,21 meter in lengte, 1,75 meter in breedte en 1,53 meter in hoogte.

Binnenin werd het instrumentenpaneel vervangen door een 7-inch touchscreen (cfr. BMW i3?). Verrassend is ook dat de passagiersairbag niet in het dashboard, maar op het plafond werd geïnstalleerd. De conventionele versnellingspook werd verder vervangen door drukknopen.

Zonder echt in detail te gaan, liet Citroën weten dat het vermogen van de Cactus Concept afkomstig is van een nieuwe Hybrid Air aandrijflijn met een PureTech motor die tevreden is met minder dan 3 liter per 100 kilometer. Batterijen zijn niet nodig zodat er geen interieurruimte verloren gaat, terwijl het verbruik in de stad toch 45 procent lager ligt dan bij een conventioneel aangedreven wagen. Maar eerst zien, dan pas geloven natuurlijk.