Jaguar_XJ_2014
Groot-Brittannië staat misschien bekend om z’n oude tradities en gebruiken, Jaguar daarentegen heeft het vier jaar geleden over een volledige andere boeg gegooid.

De grootste wijzingen vinden we in de Jaguar XJ LWB (Long Wheel Base = lange wielbasis) waar achterin twee volledig elektrisch instelbare en met drie massageprogramma’s uitgeruste fauteuils worden geplaatst. Tussenin is gekozen voor een opklapbare armsteun zodat de kleinzoon ook mee kan. In dat geval moet je de rit wel zonder massage maken, aangezien alle bedieningselementen op deze middenarmsteun zijn ondergebracht. Neem je op voorhand de afstandsbediening eruit, dan kun je de omgevingstemperatuur en zetelverwarming of –ventilatie alsnog bedienen. Ook de elektrische zonwering is nog bruikbaar met schakelaars in de deur.

Ben je alleen op schok (met chauffeur), dan kun je lekker onderuit gaan dankzij de Front Seat Activation knop waarmee de voorste passagiersstoel naar believen versteld kan worden van achterin. Doe je dit liever niet zelf, dan kan de chauffeur via het aanraakscherm in de middenconsole het voor jouw regelen. De met leder afgewerkte klaptafeltjes zijn wel nog manueel open te klappen. Voor 13mm extra hoofdruimte en een verbeterde achterwielophanging hoef je niks te doen, dat is standaard.

Indien je het Rear Seat Entertainment Pack aanvinkt worden twee 10,2” schermpjes in de hoofdsteunen van de voorstoelen geplaatst waarop alle moderne bronnen kunnen worden afgespeeld. Geluid kan je krijgen via de bijgeleverde draadloze hoofdtelefoon maar ook via het optionele Meridian Reference Audio Systeem. Het systeem heeft nu geen 825 Watt en 20speakers zoals voorheen, wel 1300 Watt en 26 speakers! Indien je het verschil tussen de standaard installatie niet zou horen is het wel herkenbaar aan de unieke badges op de portieren en de hoedenplank en aan een rood logo op de luidsprekers in de portieren.

Bovenop 26 speakers krijg je ook vier verborgen microfoons, één boven elke zitplaats, die instaan voor omgevingsgeluiden te detecteren en te overstemmen via de speakers. Met het optionele Conversation Assist, die enkel beschikbaar is in combinatie met bovengenoemd audiosysteem, worden gesprekken in volume versterkt m.b.v. de microfoons via de speakers zodat men elkaar beter verstaat.

Jaguars Intelligent Stop/Start Systeem werd geïntroduceerd in de nieuwe 3.0 liter V6 S/C benzinemotor met 340 pk en 450 Nm. De kleinste motor in het gamma, de 2.0 l viercilinder geblazen benzinemotor met 240 pk /340 Nm die we eerder al testten, krijgt dit nu ook waardoor het verbruik daalt van 9,3 naar 8,5 l/100km. De eerstgenoemde 3.0 liter benzinemotor is vanaf nu beschikbaar met Jaguars Intelligent  All-Wheel Drive Systeem. Onder normale omstandigheden gaat alle kracht naar de achterste wielen, wordt het ruiger, dan gaat maximaal 50% van het vermogen via het tussendifferentieel naar de voorste as. Verder blijven de 3.0l V6 diesel met 275pk /600Nm en de 5.0 V8 S/C benzinemotor met 550pk uit de XJR ongewijzigd.

Veranderingen in het exterieur zijn er niet. Buiten een nieuwe set 18” Manra velgen van gesmeed lichtmetaal en Soft Closing Door technologie die het mogelijk maakt de portieren te sluiten met een minimum aan aanspanning en geluidsontwikkeling.