Audi A3 Sportback test
De Vorsprung durch Technik zit ‘m bij de Audi A3 Sportback COD niet alleen onder de motorkap, maar is ook in het interieur terug te vinden.

Aan de buitenkant van deze Audi A3 zou je ’t niet zeggen – cliché-alert: alle Audi’s lijken op elkaar – maar deze wagen is onderhuids – en dan vooral motorisch gezien – behoorlijk verschillend van de doorsnee A3. Dat er TFSI op de kont van deze vijfdeurs A3 staat, geeft zelfs geen aanleiding tot de interessante architectuur van zijn motor. COD in de titel van deze rijtest staat voor Cylinder on Demand. En dat wil zeggen dat de A3 1.4 TFSI zelf kan beslissen wanneer hij alle vier zijn cilinders ter beschikking stelt en wanneer hij voldoende heeft aan twee cilinders. Wanneer de bestuurder rustig aan het rijden is, zal het 140 pk sterke motorblok de tweede en derde cilinder van de vierpitter uitschakelen. Wordt er dan geremd of fors versneld, springen die twee cilinders terug bij om het volledige vermogen beschikbaar te maken. Resultaat: zuinig rijden met dit blok is goed mogelijk, maar tegelijkertijd is er steeds voldoende kracht beschikbaar. De uit- en inschakeling van de cilinders gebeurd haast zonder dat je het zou merken, al is bij flink accelereren toch een zeer kleine aarzeling merkbaar.

Audi A3 Sportback Test

In theorie zou je 4,8 liter per 100 km moeten kunnen optekenen over een gemiddelde cyclus. Een liter minder dan het verbruikscijfer dat we zelf optekenden na een week testen, al mogen we over een verbruik van 5,8 liter per 100 helemaal niet klagen. Zeker niet als je weet dat we onze rechtervoet vaak z’n gang lieten gaan… De 1.4 TFSI is zelfs zodanig zuinig dat hij een tiende van een liter benzine minder opslokt dan de 1.2 TFSI-motor met 35 pk minder. Wie echt zuinig wil rijden, kiest evenwel voor de 1.6 liter grote dieselmotor die amper 3,8 liter van het roete goedje slikt per 100 km. Verder in het dieselaanbod vinden we een 2.0 liter grote TDI-motor met vermogens die variëren tussen 136 en 184 pk. Sportievelingen vinden hun gading bij de 1.8 liter grote benzinemotor met 180 pk of gaan shoppen in de (R)S winkel.

Audi A3 Sportback Test

Niet alleen motorisch, maar ook op ongeveer alle andere gebieden, teert deze Audi A3 Sportback verder op de succesformule van de driedeurs A3. Een strak design wordt in het geval van de Sportback gecombineerd met twee extra deuren achteraan. Hetgeen de vijfdeurs aan sportieve lijnen moet inboeten door de twee extra deuren, wordt dus gelukkig gecompenseerd door een groter gebruiksgemak. Ze maken instappen in de A3 Sportback er een stuk praktischer op, al wordt de achterbank nooit weelderig ruim. Dankzij een standaard kofferruimte van 480 liter is bagage meezeulen een kleine moeite, gooi je de achterbank neer bekom je zelfs een laadruimte van 1.220 liter.

Audi A3 Sportback Test

Aan de binnenkant vinden we naar goede Audi-gewoonte een minimalistisch en modern vormgegeven interieur terug. Geen knopje teveel, geen knopje te weinig. En een uitzonderlijke pluim gaat in dit geval naar het MMI-systeem dat in ons testmodel terug te vinden was. Toegegeven, met een prijs van €3.315 (+ €400 voor het scherm) is het alles behalve een koopje. Maar in ruil krijg je glasheldere navigatie met Google-kaarten, Audi Connected Drive met onder meer live benzineprijzen, het nieuws dat voorgelezen kan worden en vluchtinformatie en verschillende andere gadgets die het leven aangenaam maken. Het enige dat het systeem nodig heeft is internet via een SIM-kaart. En Audi zou Audi niet zijn mocht het daar geen €650 voor aanrekenen. Een compleet multimediasysteem kost je op die manier €4.400. Op het interieur valt niets aan te merken, onze lederen zetels zaten piekfijn, alles was degelijk in elkaar geschroefd en uiteraard werden enkel de beste materialen gebruikt.

Audi A3 Sportback Test

Audi A3 Sportback TestAudi A3 Sportback Test

Op gebied van rijgedrag gedraagt de Audi A3 Sportback zich behoorlijk neutraal. Het stuur is over het algemeen aan de lichte kant en lijkt vooral op comfort afgesteld. Over de ophanging kan hetzelfde gezegd worden. Dankzij een Drive Select knop zou het mogelijk moeten zijn om de wagen ook iets dynamischer af te stellen. Maar zelfs in de dynamische stand – die gevoelsmatig maar weinig verschilt met de comfortinstelling – is het moeilijk de A3 Sportback sportief te noemen. Naast de dynamische en comfortstand is er ook nog een ECO-stand die zuinigheid hoog in het vaandel voert en is het verder ook mogelijk een Individual stand te programmeren, die aan de bestuurder zijn persoonlijke wensen voldoet. In de Auto stand beslist de A3 dan weer zelf hoe hij zijn onderstel en stuur afstelt.

Audi A3 Sportback TestAudi A3 Sportback Test

Hoeveel het kost een A3 Sportback op je oprit te parkeren? In theorie kan dat vanaf €22.100. Al is de kans dat je ooit met een dergelijk prijskaartje bij de Audi-dealer buiten wandelt aan de kleine kant. Helemaal standaard moet je ’t bij deze Audi A3 Sportback namelijk stellen met elektrische ruiten, een start/stop-systeem, een radio en een AUX-ingang. Meer luxe biedt Audi niet gratis aan. En dat terwijl airco, een parkeerhulpsysteem en een boordcomputer toch welgekomen extraatjes zijn. Die zitten allemaal samen in het Pack Intuition dat voor €1.700 verkrijgbaar is. Verder zijn een metaalkleur (€774), cruise control (€671) en sportstoelen vooraan (€284) best betaalbare opties zijn die tegelijkertijd ook toegevoegde waarde hebben.

Conclusie

Een sterk staaltje techniek, die Audi A3 Sportback. Niet alleen weet zijn 1.4 TFSI met COD (Cylinder on Demand) technologie te overtuigen, ook het infotainmentsysteem is de benchmark voor andere premium constructeurs. Voor de techneuten onder ons of voor diegenen die graag een comfortabele rit hebben, is de Audi A3 Sportback dus een uitstekende keuze. Op voorwaarde dat je bankrekening voldoende aangespekt werd over de jaren heen. Voor diegenen die liever geen steriel rijgedrag hebben, is er dan weer voldoende keuze bij het merk met het blauw-witte logo of het merk met de ster.

Overzicht

+ Verbruik
+ Interieur
+ Multimedia

– Ranzig duur
– Steriel rijgedrag

Tekst: Jeroen Maes