BMW X5 eDrive Concept IAA 2013
Na Land Rover brengt nu ook BMW een hybride versie van haar populairste SUV.

Onze woorden over de Range Rover Hybrid en Range Rover Sport Hybrid zijn nog maar net koud en BMW kondigt plannen aan om met een hybride X5 op het Autosalon van Frankfurt te staan. De viercilinder turbobenzinemotor wordt bij de nog maar net vernieuwde Duitser geholpen door een 95 pk sterke elektromotor. Deze haalt zijn energie van een lithium-ion batterijpakket geïnstalleerd onder het laadcompartiment in de koffer.

De batterijen van de BMW X5 eDrive kunnen zowel opgeladen worden aan een doodnormaal stopcontact, een publiek laadstation als via een Wallbox die BMW ook introduceert voor de nieuwe BMW i3. Puur elektrisch rijdt de SUV zo’n 30 kilometer en daarbij kan hij zelfs 120 km/u bereiken. Wonder boven wonder zou de X5 eDrive een gemiddeld verbruik kunnen halen van 3,8 liter per 100 kilometer, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van slechts 90 gram per kilometereenheid. Dat terwijl de kolos de sprint van 0-100 km/u klaart in minder dan 7 seconden!

Uiterlijk onderscheidt de plug-in hybride zich door middel van enkele cosmetische ingrepen, waaronder nieuwe dakrails en meer aerodynamische 21-inchers. De blauwe accenten in nieren en de ondergrille vallen natuurlijk ook wel op. Het rijden zelf gebeurt in drie mogelijke modi: intelligent hybrid, pure electric of een “save battery” modus. In deze laatste modus wordt het batterijniveau constant gehouden. In tegenstelling tot de Range Rover Hybrid blijft het hier voorlopig wel bij een concept, over productieplannen wordt nog niets concreet gemeld.