Facelift: Audi S8 & A8 2014
De vernieuwde A8 is al op de markt sinds 2009, hoog tijd dus voor Audi om alles opnieuw even op te frissen!

Mocht je proberen de verschillen terug te vinden, zal je van een kale reis terugkomen. De grootste aanpassingen gebeurden onder de motorkap en binnenin. Qua afmetingen blijft de Audi A8 bovendien trouw aan het vorige model, enkel de verlengde A8L groeit 13 centimeter. Vooraan bemerken we een lichte aanpassing van de grille, terwijl de langverwachte LED Matrix ook zijn opwachting maakt. Hierdoor wordt de verlichting ten alle tijden geoptimaliseerd op basis van een sensor en de navigatie.

De achterlichten – uiteraard eveneens met LED’s – werden wat slanker en er werden 5 nieuwe designdetails toegevoegd. Voor de velgen kan je eindeloos grasduinen in de catalogus, de banden zijn dan weer beschikbaar in 6 varianten die maximaal 21″ groot worden.

Motorisch werden alle motoren wat krachtiger en tegelijk zuiniger, zoals dat nu eenmaal hoort anno 2013. De bekendste blijven uiteraard de 3.0 TFSI (V6) en de 4.0 TFSI (V8) benzinevarianten met respectievelijk 310 pk en 435 pk. Aan de dieselzijde vinden we een 3.0 TDI met 260 pk en een 4.2 TDI met 385 pk én een niet te missen 850 Nm koppel. De sprinttijden werden allemaal ook scherper en schommelen rond de 5 seconden, terwijl het verbruik zakt tot 5,9 liter brandstof. De bestuurder is natuurlijk ten alle tijde zelf verantwoordelijk voor de verbruikscijfers, maar dankzij technologische hulpmiddelen zoals cilinderuitschakeling en start/stop systemen werd toch 10% progressie geboekt ten opzichte van de vorige A8.

Daarnaast werden ook nog de 3 speciale Audi A8’s van dezelfde facelift voorzien. Zo hebben we de krachtige A8 L W12 met 500 pk en slechts 11,7 liter benzine per 100 km. De topper blijft uiteraard de S8 met 520 pk waarmee je binnen 4,2 seconden bijzonder comfortabel aan 100 km/u kan zitten. Uiteraard werd de wagen voorzien op dit vermogen, zowel op gebied van prestaties als visueel. Naast al dat pk geweld werd ook de groenste A8, de Hybrid voorzien van deze beperkte facelift. De 2.0 TFSI wordt nog steeds bijgestaan door een elektrische vriend leidend tot een gecombineerd vermogen van 245 pk en 450 Nm koppel.

Binnenin werden alle bestaande multimedia- en navigatiesystemen ook terug up-to-date gebracht. Het interieur is zoals altijd bij Audi een parel en bij de A8 is het voornamelijk achteraan prinsheerlijk genieten. Zo kan je ondermeer surfen of mailen dankzij de Wireless Internet hotspot of genieten van een Bang & Olufsen Advanced Sound System en een Rear Seat Entertainment System.

Op het Autosalon van Frankfurt zullen we deze range topper van de Duitsers kunnen aanschouwen met onze eigen ogen, tot dan moet je het doen met onderstaande foto’s en video. De prijzen zullen hun huidige vorm vrijwel aanhouden, desondanks de vermogensstijgingen. In België betaal je momenteel €95.140 voor een 4.0 TFSI, terwijl de S8 je minstens 119.860 armer maakt, we verwachten dat Audi de eerste opgefriste A8’s dit jaar nog kan leveren!