Hardcore V8 Ferrari: 458 Speciale
Eindelijk brengen de Italianen het heuglijke nieuws, de 458 Speciale moet antwoord bieden aan diegenen die meer willen dan een gewone Ferrari 458 Italia!

Na de testbeelden, de eerste bestellingen en de geruchten over een mogelijke Monte Carlo naamgeving biedt Ferrari vandaag een mooi antwoord op al onze vragen. Na de 360 Challenge Stradale en de 430 Scuderia is de 458 Speciale de krachtigere variant van de Ferrari V8 sportwagens. Het recept bleef anders vrij consistent doorheen de jaren: een kleine vermogensstijging, wat scherpere looks, een gestript interieur en een stevig dieet waardoor deze Italiaan zich als een vis in het water op het circuit voelt.

Als basis voor deze Speciale werd uiteraard de krachtige 4.5-liter grote V8 krachtbron genomen uit de Italia en de Spider, maar hier met 605 pk en 540 Nm! Met een drooggewicht van slechts 1.290 kilogram kan je met wat finesse binnen 3 seconden afkloppen op 100 km/u, 6 seconden later zit je al aan 200 km/u. Een topsnelheid is nog niet bekend, maar die zal rond de 320 km/u liggen. Een rondje Fiorano doet de 458 Speciale in 1’23″5 en daarmee is hij een dikke seconde sneller dan zijn normale evenknie. Totaal van ondergeschikt belang, maar toch: de Speciale heeft een CO2 uitstoot van 275 g per kilometer dankzij het HELE systeem.

Om de kracht goed op het wegdek te krijgen werden er diverse nieuwe systemen geïmplementeerd. Sommige kennen we van de Ferrari FF en F12, anderen komen uit de F1 of zelfs van het LaFerrari topmodel. Zo krijgt de Speciale actieve aerodynamica en een Side Slip Angle Control systeem waarmee deze bolide zonder problemen op de limiet kan rijden. Hier speelde bandenboer Michelin ook een zeer belangrijke rol in, de 458 Speciale komt dan ook standaard met de toepasselijke Pilot Sport Cup 2 banden.

De externe aanpassingen blijven op het eerste zicht wat beperkt, aan de achterzijde vallen de doorlopende achtergrille en de twee centrale uitlaten wél op. De leuke striping is uiteraard optioneel, net zoals een divers kleurenpakket. Op het Autosalon van Frankfurt zal deze Ferrari een groot deel van de aandacht opslurpen, hopelijk weten we tegen dan ook iets over de prijs! Mocht je nu toch al interesse hebben, kan je natuurlijk al eens gaan praten met je lokale vertegenwoordiger van het merk uit Maranello.