BMW i8 - specs
Nu de BMW i3 wereldwijd onthuld is, kan BMW zich focussen op de i8: een sportwagen met een elektrisch hart.

Het opmerkelijke design van de BMW i3 is voor vele petrolheads nog een beetje wennen, maar de toekomst zal uitwijzen of de eerste elektrische familietelg een succesverhaal wordt of niet. De volgende BMW i wordt een sportwagen die we al enkele keren zagen passeren in conceptvorm op diverse autosalons, maar waarvan we the real deal in september te zien krijgen te Frankfurt.

Maar om de buzz nog wat in leven te houden geeft BMW de specificaties van de i8 al mee. Zo weten we dat er gekozen werd voor een 1.5-liter grote driecilinder op benzine, alleen al goed voor 228 pk op de achterwielen. Voor de overbrenging rekent de i8 op een zestraps automaat, terwijl dat de voorwielen nog eens 129 pk en 250 Nm krijgen uit een elektromotor met een tweetraps automaat. Gecombineerd levert de i8 dus 357 pk en 570 Nm koppel. Naar goede ECO gewoontes kan je met behulp van diverse settings de juiste rijmodi kiezen waarbij vervolgens optimaal gebruik gemaakt wordt van de diverse krachtbronnen. Zuiver elektrisch zou je ook al 35 kilometer kunnen afleggen, na een laadtijd van ongeveer 3,5 uur kunnen de batterijen terug alles geven!

Een BMW i blijft in hart en nieren een BMW, dus werd er een sportief en scherp rijgedrag voorzien. Diverse actieve- en passieve rijhulpsystemen zijn ter beschikking zoals Dynamic Brake Control, Brake Assist, Brake Standy, Brake Drying Function, Active Cornering en uiteraard ABS. Omdat de zware lithium-ion accu’s heel wat gewicht in de schaal leggen, kiest BMW net zoals bij de i3 broer voor hightech exotische materialen zoals koolstofvezel, een aluminium frame en speciale plastics. Hierdoor klopt de elektrische sportwagen af op slechts 1.490 kg, waarmee hij zich kan spiegelen aan de benzinestokende concurrentie. Als extra troef heeft de BMW i8 een extreem laag zwaartepunt én een perfecte 50:50 gewichtsverdeling.

Qua prestaties slaagt ook de i8 erin op zijn pioniersrol te bevestigen. Zo zit je binnen de 4,3 tellen al aan 100 km/u vanuit stilstand en stopt de wagen pas bij 250 km/u naar goede oude Duitse gewoonte. De eerste leveringen zouden medio 2014 al plaatsvinden, tegen een prijskaartje dat net als het design jammer genoeg nog niet werd vrijgegeven. Maar op het Autosalon van Frankfurt is het wachten normaal gezien écht voorbij, we zijn alvast benieuwd!