Rijtest Mitsubishi L200 2013
Wie op zoek is naar een betrouwbare pick-up moet zeker de Mitsubishi L200 eens van dichterbij bekijken!

De Mitsubishi L200 is al sinds 1978 op de markt en is nog steeds een bereidwillige helper voor de vele extreme beroepen of voor grotere gezinnen die nood hebben aan de specifieke vorm van ruimte en kracht. Over de jaren heen zijn er al 4 generaties voorgesteld over de hele wereld, al wordt niet overal de L200 naamgeving gebruikt. De productie vindt plaats in Thailand en sinds de eerste generatie zijn er al meer dan 3,2 miljoen L200’s geproduceerd.

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

De Mitsubishi L200 komt in 3 smaken met elk een specifieke doelgroep, zo is er de Single Cab, de Club Cab en een Double Cab. De Single Cab biedt plaats aan 2 personen en een grote laadbak, ideaal als muilezel of werkpaard, terwijl de Club Cab nog een beperkte bagageruimte biedt achter de zetels. De Double Cab is het topmodel en biedt plaats aan ruim 4 personen zonder te moeten inboeten op het laadvermogen achteraan. Je kan de laadbak open laten of kiezen voor een kofferdeksel of nog voor een gesloten hardtop. De laadbak is overigens waterdicht uitgevoerd in een verhard plastic om langdurig mee te gaan en je krijgt er trouwens perfect een Europalet in! In ons Belgenland is er enkel een L200 Club Cab of Double Cab te verkrijgen, maar mocht je toch specifiek die Single Cab willen hebben moet je maar eens goed gaan praten met de lokale dealer. Misschien valt er wel iets te regelen!

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

 

Rijtest: Mitsubishi L200 2013Rijtest: Mitsubishi L200 2013

Wat het meeste opvalt aan de L200 als we hem even bezichtigen is de reusachtige omvang. Binnenruimte en laadvermogen zijn uiteraard essentieel voor een wagen van dit kaliber, maar als je geparkeerd staat naast een doordeweekse leasewagen is het toch altijd even slikken. Met de bodemvrijheid van 20,5 centimeter is het ook altijd een beetje klimmen & klauteren voor de kleinsten onder ons, maar dat past nog bij het ongetemde karakter van de L200. De grille vooraan met de grote lichtblokken wordt stevig geaccentueerd door de schuine lamellen en het grote Mitsubishi logo terwijl de – elektrisch inklapbare – zijspiegels ook aan de grotere kant zijn. Anoniem verschijnen in de woonwijk zit er sowieso niet meer in met je L200.

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

Achteraan bemerken we een kofferklep die in 2 delen kan worden geopend, ideaal voor grote voorwerpen te vervoeren. De mistlichten vooraan zijn standaard op de hogere uitrustingsniveau’s, achteraan krijg je ze gratis. De 16″ velgen hebben vrij veel ademruimte, maar optioneel kan je kiezen voor nog een maatje meer. De chromen bullbar zijtreden en de verdonkerde achterruiten maken van onze L200 een vrij sinistere verschijning, al kan je ook kiezen voor diverse koetswerkkleuren. Standaard kan je kiezen tussen een Polar White wittint en Aztec Red rood, voor een ander kleurtje betaal je 600 euro extra.

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

Binnenin vinden we ruime goedzittende stoffen stoelen terug met een zilver gestipt patroon, terwijl je ook kan kiezen voor een grijze stof of lederen exemplaren. De tellerpartij bestaat uit een grote snelheidsmeter centraal en 2 kleinere langs weerszijden. Het aflezen gaat ten alle tijden zonder problemen, al kan je misschien niet meer geloven dat we in 2013 leven. Dat gevoel heb je ook bij de boordcomputer die een geheugenfunctie heeft voor de hoogte, de buitentemperatuur en het bereik. Hiermee kan je op een vrij speciale manier diverse rijstatistieken oproepen, al blijft het bijzonder ouderwets.

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

 

Rijtest: Mitsubishi L200 2013Rijtest: Mitsubishi L200 2013

Verwacht ook geen navigatiesysteem of USB-connectie, een AUX connector die verwerkt is de armsteun is nog het enige technologische dat we terug konden vinden. Een Mitsubishi L200 is dan ook een terreinridder en geen modieuze stadsyuppie, daarvoor hebben de Japanners bijvoorbeeld een ASX in het gamma. De 2e schakelpook is misschien wel het meest bijzonder en is specifiek weggelegd voor het Super Select 4WD, maar daarover later meer. De achterruit kunnen we overigens zonder problemen elektrisch openen, bijvoorbeeld om wat frisse lucht binnen te laten! Opbergvakjes vind je ook genoeg in alle richtingen, waarmee hij tezamen met de ruime zetels een aangenaam interieurgevoel kan uitstralen voor de inzittenden.

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

Rijtest: Mitsubishi L200 2013Rijtest: Mitsubishi L200 2013

De Mitsubishi L200 is een werkpaard en moet dus krachtig voor de dag kunnen komen, verwacht dus geen ecoknop of start/stop systeem. Qua motorisatie heb je bijzonder weinig keuze, er is namelijk enkel een 2.5-liter DI-D turbodiesel aanwezig in de Mitsubishi catalogus. Zelf schakelen met de handgeschakelde versnellingsbak met 5 verzetten is ook de meest logische keuze voor een pick-up als deze, al kan je bij het hoogste uitrustingsniveau opteren voor een vijftrapsautomaat (€1.500). Verschil moet er ook zijn, daarom dat er 2 vermogens te verkrijgen zijn. Vooraleerst is er de 136 pk sterke L200 met en 314 Nm, goed voor een topsnelheid van 167 km/u en een sprinttijd van 14 seconden vanaf stilstand tot 100 km/u. Met een CO2 uitstoot van 204 g per kilometer is hij ook geen groene jongen, gelukkig is het officieel verbruik beperkt tot 7,5 diesel per 100 km. De krachtigere L200 krijg dan weer 178 pk en 400 Nm koppel ter behoeve van zijn uitgebreid takenpakket, goed voor een sprinttijd van slechts 12,1 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. Het gemiddelde verbruik zou hier slechts 7,7 liter zijn, al dronk ons testvoertuig na 950 kilometer gemiddeld 8,5 liter. Vrij aanvaardbare cijfers voor een kolos van bijna 1.900 kg met grotendeels snelwegkilometers op de klok!

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

Rijden met de Mitsubishi L200 gaat over het algemeen gezien nog bijzonder vlot. Voornamelijk de ophanging is vrij conventioneel waardoor de wagen vrij stabiel – en daarmee ook comfortabel – blijft ten alle tijden. Eens je vertrouwd bent met zijn gigantische afmetingen – en de achteruitrijsensor – kan je gelijk welke weg, wijk of stad aan in je Mitsubishi L200. De publieke opinie is daarentegen wel nogal afwijzend als je vaak met je terreinridder door de stad gaat rijden, al breekt nood soms wet.

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

Dankzij zijn beperkte draaicirkel – de kleinste binnen zijn segment! – van slechts 5,9 meter is hij wel nog vrij wendbaar en zijn praktische ingesteldheid met de ruime koffer is de natte droom van elke Ikea-shopper. Ook op de autosnelweg kan de L200 zijn mannetje slaan met de cruise control, al is het zicht naar achteren vrij beperkt. Dat kwam soms wel van pas om de te enthousiaste Duitser premium weggebruiker even op zijn plaats te zetten. Met een trekkracht van maximaal 2,7 ton is deze terreinridder van Mitsubishi ook dé vriend bij uitstek voor diegene met een zwaardere trailer voor de boot of het paard.

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

Maar de L200 vertoeft het liefst met zijn vierwielaandrijving in het veld, bos of onverharde wegen aan de andere kant van de taalgrens. Om heelhuids uit extreme situaties te geraken zijn er twee 4WD systemen te verkrijgen, namelijk het Easy Select systeem dat zelf oordeelt wanneer welke kracht naar de voorwielen gaat en anderzijds het Super Select systeem. Hiermee krijg je een 2e versnellingspook waarmee je wanneer het moet de kracht gericht kan overbrengen, indien nodig kan je zelfs het middendifferentieel vergrendelen.

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

 

Qua uitrusting kan je de L200 bijzonder diepgaand personaliseren, al maakt Mitsubishi het je uiteraard iets gemakkelijker door enkele niveau’s met bijhorende opties aan te bieden. Onder de 4Work pijler vinden we het Invite niveau terug voor zowel de L200 Club Cab als Double Cab, terwijl het Invite+ niveau enkel weggelegd is voor de Double Cab. Je krijgt voor de basisversie onder meer elektrische ruiten, een afstandsbediening, manuele airco, het Easy Select 4WD systeem, terwijl je voor een beperkte meerprijs van €1.000 ook nog 16″ lichtmetalen velgen, plankvormige zijtreden, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, een lederen stuurwiel en pook en mistlampen vooraan.

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

Mitsubishi heeft ook nog een 4Fun pijler met de krachtigste motorvariant voor de L200, met hier wederom een Intense en Intense+ niveau. Zo krijg bij het instapniveau onder meer privacy glass achteraan, het Super Select 4WD systeem, cilindervormige zijtreden, automatische airco, cruise control en een boordcomputer. De Intense topper biedt je daarboven nog wat meer aan, bijvoorbeeld 17″ velgen, zijdelingse en gordijnairbags, stabiliteitscontrole en een licht/regensensor. Om het L200 feest compleet te maken is er nog een laatste topversie beschikbaar onder de Instyle noemer. Hiermee krijg je een zwart lederen interieur, verwarmde zetels, een voorbumper met stijlementen, een MMCS navigatiesysteem en de bestuurderzetel is elektrisch verstelbaar in vier richtingen.

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

Met alle mogelijke carrosserievarianten, motorisaties, aandrijflijnen en uitrustingsniveau’s naast elkaar legtv zal je zien dat je een Mitsubishi L200 kunt krijgen tussen de €26.990 en €35.590. Anno 2013 kan je ook geen enkel automerk meer vinden zonder special editions en misschien kan je daar wel de ideale L200 vinden voor een bijzonder aantrekkelijke prijs. Hoe dan ook betaal je niet teveel of te weinig voor de Japanner, al is er bijzonder veel keuze in het segment.

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

 

Rijtest-Mitsubishi-L200-2013-16 Rijtest: Mitsubishi L200 2013

Als we de concurrentie moeten opsommen voor de Mitsubishi L200 komen we uiteraard uit op de Toyota Hilux (2.5 D-4D S – 154 pk – €28.970), Isuzu D-MAX (2.5 – 163 pk – €28.140), Nissan Navara (2.5 dCI – 144 pk – 28.890) en Ford Ranger (2.2 TDCi – 150 pk – €26.935). Als het wat meer mag kosten, komt de meer kwalitatieve Volkswagen Amorak (2.0 TDI – 163 pk – 33.590) ook ten tonele, terwijl je met de geldbeugel in het achterhoofd moet kiezen voor een Ssangyong Actyon Sports (2.0L e-XDi 4WD – 155 pk – €25.990). Ze zijn allemaal 100% terreinwaardig, bieden binnenruimte en bagageplaats bij de vleet en drinken graag diesel, al hebben ze allen hun eigen manier – en optielijst – om hun ding te doen.

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

Conclusie
De Mitsubishi is een rasechte pick-up en ziet er dan ook zo uit. Naast een ietwat Aziatische uitstraling is hij voornamelijk praktisch ingesteld, zowel binnenin als met de grote laadbak achteraan. Het interieur is degelijk en de zetels bieden voldoende steun, al heeft de tijd de L200 technologie toch wel wat ingehaald. De concurrentie is vrij groot, maar de L200 scoort veel punten met z’n comfortabel weggedrag en het grote trekvermogen van maar liefst 2,7 ton.

Overzicht:
+ Terreinbeest in hart & nieren
+ Praktisch wonder
+ Ruim interieur
+ Vlotte besturing

– Interieur is technologisch achterhaald
– Kolossale afmetingen

Rijtest: Mitsubishi L200 2013

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem
Met dank aan Oostende Koerse