BMW i3 2013
De productieversie van de BMW i3 werd vandaag wereldwijd onthuld.

Zoals reeds lang aangekondigd was het vandaag eindelijk tijd voor de officiële onthulling van de BMW i3. Geen conceptversies meer, dit is de wagen die vanaf november de straten zal bevolken. De afbeeldingen waren reeds gelekt en ook de details wisten de geïnteresseerden al lang van buiten, maar we zullen ze toch nog maar even herhalen.

Wat maakt de BMW i3 anders dan zijn concurrenten? Naast een zeer mooi marketingverhaal dat het i-gamma volledig afzonderlijk positioneert zou de i3 werkelijk de eerste elektrische seriewagen zijn die echt wat fun kan brengen. Met de Renault Twizy beleef je dat ook al eens, maar naast de i3 lijkt die niet meer dan een insect waarover de i3 vlotjes heen rijdt. De elektrische aandrijving gebeurt naar echte BMW-normen volledig op de achterwielen en die krijgen 250 Newtonmeter koppel te verwerken. Met zijn bovendien ruim vermogen van 170 pk sprint de elektrische stadsmus van 0-60 km/u in 3,7 seconden en doet hij de meer ingeburgerde 0-100 km/u in amper 7,2 seconden. Efficiëntie-motieven leiden tot een begrensde top van 150 km/u.

Over de constructie van de i3 werd bovendien heel hard nagedacht, zo hard dat zelfs een koolstofvezel passagiercel en een chassis van aluminium werden gebruikt. Zo weegt de wagen slechts 1.195 kilogram, een lichtgewicht ten opzichte van vergelijkbare concurrenten. En naast de straffe prestaties zorgen die weinige kilo’s ook voor een realistisch rijbereik van 130 tot 160 kilometer, genoeg voor de volgens BMW dagelijkse rit van wereldwijd gemiddeld 64 kilometer. Optioneel zorgt een tweecilinder range-extender van 34 pk voor een uitbreiding van de autonomie tot zo’n 300 kilometer. Je moet er wel zo’n 5.000 euro extra voor betalen bovenop de standaardprijs van 35.500 euro. Een prijs die gezien het eigenlijk een ‘premium’ BMW is én een elektrisch voertuig, best wel meevalt. Onderhoudskosten zouden over drie jaar bovendien tot 40% lager liggen dan bij een stoker van fossiele brandstoffen.

BMW kadert de i3 tot slot in een holistisch verhaal: 360° ELECTRIC. Naast het feit dat de elektriciteit nodig voor de productie van de wagen volledig uit windenergie komt en deze Leipzig-fabriek 50% minder energie en 70% minder water verbruikt dan de al efficiëntie Bimmer-plants, heeft BMW een uitgebreid service-programma uitgewerkt waarmee ze alle klanten tot op hun persoonlijke wenken willen bedienen. En die klanten zal BMW naar eigen zeggen niet ver moeten zoeken: reeds 90.000 mensen vroegen om een testrit en als de i3 echt dat BMW-rijkarakter heeft dat ze beloven, dan gebeurt het ondertekenen van de bestelbon vermoedelijk meteen daarna. De looks mogen dan nog wat verschillen van de conceptversie, vink een leuk tweekleurig tintje aan op de optielijst met respectabele jetsers en hij ziet er best stoer uit! Wij zijn benieuwd!