2014 Mercedes-Benz S63 AMG
Mercedes haalt het doek van de nieuwe – 585 pk sterke – S63 AMG!

Sinds de lancering in mei van de nieuwe S-Klasse was het voornamelijk uitkijken naar de krachtigere AMG varianten. Deze zijn naast gigantisch snel nog een heleboel duurder, maar toch halen ze vrij goede verkoopcijfers. Zeker in de VS is er een bijzonder grote interesse voor ultrakrachtige sedans als de nieuwe S63 AMG.

Motorisch werd er in lijn met de andere 63 AMG zoals de E63 en CLS63 AMG gekozen voor het 5.5-liter grote V8 blok met 2 turbo’s. Hierdoor klopt de sportieve limousine af op maar liefst 585 pk en een waanzinnige 900 Newtonmeters aan koppel. Prestatiegewijs haalt de S63 AMG binnen 4,4 seconden het eerste honderdtal, bij 250 km/u is het gedaan met accelereren, al kan je daar wel een mouw aan passen met een grote zak geld. Dankzij een gewichtsbesparing van 100 kg tov de voorganger en een ECO start/stop systeem is de nieuwe S63 ook ‘bijzonder’ zuinig, Mercedes spreekt zelf van slechts 10,5 liter benzine per 100 km.

Binnenin krijgen we nog steeds de uitmuntende kwaliteit en het luxueuze interieur van de gewone S-Klasse, maar dan overgoten met een sportieve saus. Overal krijgen we AMG badges, inscripties en op verzoek kan je nog wat shoppen in de AMG Performance Studio om je S63 naar hartenlust te personaliseren. Naast een resem actieve en passieve veiligheidssystemen krijgen we ook wat hippe gadgets zoals het Night View en Magic Body Control systeem standaard. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar reken maar op een stevige €150.000.

Qua prestaties heb je zeker niet te klagen en binnenin is het ook heerlijk vertoeven, maar toch wil Mercedes de veelzijdige klant op de wenken bedienen. Zo is er een S63 AMG met korte en lange wielbasis en kan je opteren voor het 4MATIC vierwielaandrijvingssysteem. Dat laatste is enkel beschikbaar op de verlengde S63 AMG en de prestaties blijven grotendeels gelijklopend.

Visueel herken je de S63 AMG aan de scherpere voorbumper, de aangepaste zijschorten en achteraan aan de dubbele uitlaat aan beide kanten. De V8 BiTurbo badges aan de zijkant verraden ook al een hele boel, al kan je die wel laten verwijderen om anoniem door het leven te gaan. De geperforeerde remschijven binnen de 19″ velgen zijn dan het ideale controlemechanisme, al zal je wel snel aan de rijsnelheid merken dat je met een S63 AMG te maken hebt.

Mercedes onthult tegen onze verwachtingen toch de S63 AMG op de tweejaarlijkse Duitse automotive hoogmis in Frankfurt begin september. Vanaf dan kunnen we ook beginnen uitkijken naar de S65 AMG… die nog krachtiger zal wezen.