Skoda Rapid Spaceback 2013
Na enkele teasers onthult Skoda eindelijk de Rapid Spaceback: minder koffer maar met grotere kofferklep.

Omdat Skoda met enkel een Rapid Sedan te weinig mensen bediende, dacht VAG dat het hoogtijd was voor een Rapid hatchback. En om de gedachte te creëren dat dit niet zomaar een hatchback is, noemden ze het maar de Rapid Spaceback. De grootste verschillen zitten natuurlijk achteraan met andere C- en D-stijlen plus een extra zijruit. Optioneel wordt de Rapid Spaceback bovendien voorzien van een panoramisch dak dat doorloopt van de voorruit tot de achterruit. Een kleine achterspoiler zorgt voor een sportieve touch, terwijl een ander kruisje op de optielijst zorgt voor de diepere achterruit en zo ook een knap contrast op de grote kofferklep.

De wielbasis van de Spaceback is dezelfde als die van de Rapid Sedan (2.602 mm), maar in totaal werd de Spaceback 18 dikke centimeters korter. De hoofd- en beenruimte blijven nog steeds de grootste in zijn klasse, maar de bagageruimte moest er wel aan geloven. In tegenstelling tot de Sedan (550 liter) biedt de Spaceback slechts ruimte voor 415 liter bagage. Relatief gezien een serieuze toegift, maar dit cijfer blijft uiterst respectabel en inladen wordt natuurlijk een stukje makkelijker met de grotere kofferklep.

Onder de motorkap komen bij de lancering in oktober vier benzinemotoren en twee diesels die we al eerder kenden uit de sedan. Het vermogen gaat van 75 pk tot 122 pk. In onze streken wordt de Rapid Spaceback Greenline hoogstwaarschijnlijk de meest populaire met zijn CO2-uitstoot van amper 99 g/km en daaraan gelinkt verbruik van slechts 3,8 liter per 100 kilometer. Het vermogen van de 1.6-liter bedraagt een oerdegelijke 90 pk.