Rijtest Mazda6 Wagon
Nood aan een nieuwe bedrijfswagen? Vergeet deze keer de Mazda6 Wagon niet te overwegen.

Niet zolang geleden concludeerden we dat de Mazda6 Sedan alles in huis heeft om potten te breken in het CD-segment. Niet alleen in Japan en de Verenigde Staten, maar ook meer dan ooit op het Europese vasteland. Al zullen het niet talloze sedans zijn die plots ons straatbeeld veroveren, de voorliefde voor de break of station wagon lijkt hier al lang niet meer terug te draaien. Het wijze Mazda liet ons dan ook niet lang wachten en nam de Wagon meteen mee bij de lancering. Sterker nog, in tegenstelling tot bij vele concurrenten moet je voor de grotere koffer zelfs geen enkel surplus betalen. Wij gingen, ondanks de minstens even grote voorliefde voor dieselmotoren, op stap met de 2.0-liter SKYACTIV-G benzinemotor en manuele zesbak. Onze bemerkingen over de 2.2-liter diesel kunnen jullie nog steeds hier nalezen.

Rijtest Mazda6 Wagon

Rijtest Mazda6 WagonRijtest Mazda6 Wagon

Ondanks de koffer bij de Mazda6 Wagon precies 33 liter groter is dan bij de Sedan en er zo plaats is voor een totaal van 522 liter aan bagage, is de Wagon met een totale voertuiglengte van 4.805 mm eigenlijk een dikke 6,5 centimeter korter. Gezien de overhangen zo goed als gelijk bleven, wordt dat verschil zo goed als volledig gedragen door de wielbasis. Wil Seppe zijn schopje en strandemmers mee op reis en zusje Kato haar geliefde collectie poppen, dan zullen ze genoegen moeten nemen met 29 mm minder beenruimte eens ze wat groter zijn geworden. De 28 mm extra hoofdruimte achterin werkt dan weer compenserend. Al maakt dat voor papa vermoedelijk weinig uit, hij weet dat het gewoon praktischer inladen is in een break en als echte doe-het-zelver wil hij zo nu en dan eens grotere voorwerpen transporteren. Dat hij met de achterste zetels plat tot 1.664 liter kan stouwen, is voor hem belangrijker. Bovendien is het mooi meegenomen dat hij bij het kiezen voor de Wagon geen offer moet brengen qua design, de Mazda6 Wagon heeft dezelfde KODO-appeal als de Sedan. Dynamische lijnen, contrasterende chroom accenten en op onze testwagen zelfs sportieve 19-inch lichtmetalen velgen.

Rijtest Mazda6 Wagon

Rijtest Mazda6 WagonRijtest Mazda6 Wagon

Toch blijft het rijcomfort bij zelfs dergelijke velgenmaat ten allen tijde comfortabel. Dit verend en dempend vermogen wordt ook bij de Wagon uitstekend verzorgd door de MacPhersons vooraan en de multi-link ophanging achteraan. In de buurt van de BMW 3-Reeks zal hij qua rijplezier niet komen, maar sportiever dan een Volkswagen Passat rijdt hij wel. De Mazda6 Wagon heeft vooral een volwassen rijgedrag met een uitstekende rechtuit stabiliteit. Het stuurgevoel is bij lage snelheden misschien wel iets te vaag, het is alvast lekker licht om comfortabel te manoeuvreren. En naarmate de snelheid toeneemt, stijgt ook de feedback die je krijgt van de voortrein. Tot slot zorgen sensoren ervoor dat de stuurbekrachtiging bij moeilijker terrein geen last krijgt van ongewenst gedrag. En ook met leder bekleed houden de goed vormgegeven zetels je perfect op je plaats.

Rijtest Mazda6 Wagon

Rijtest Mazda6 WagonRijtest Mazda6 Wagon

Onder de motorkap van onze Mazda6 Wagon testwagen lag ditmaal een 2.0-liter SKYACTIV-G benzinemotor, goed voor 165 ongeblazen pk’s. De sprint van 0-100 km/u lukt daarmee vrij vlot in 9,1 seconden en de topsnelheid bedraagt een respectabele 214 km/u. Om daarentegen comfortabel mee te kunnen met het verkeer missen er zo nu en dan toch wat koppelmomenten. Vergelijk de 2.2-liter diesel met deze 2.0-liter benzinemotor en je hebt meteen een schoolvoorbeeld om uit te leggen of vooral te laten voelen wat het verschil tussen vermogen en koppel is. We beschikten nu dan wel over 165 pk ten opzichte van de 150 pk van de dieselmotor in de sedan, qua ‘aanvoelen’ is de diesel gewoonweg een stuk sneller. Het verschil tussen 210 Nm bij 4.000 toeren per minuut en 380 Nm bij 2.000 toeren per minuut laat zich op elk moment duidelijk voelen. Het zijn de hernemingen die tellen in het leven. Onze generatie is niet meer gewoon van terug te schakelen om in te halen, we zijn teveel verwend. Qua efficiëntie scoort de benzinemotor ondanks de turbo dan weer verrassend goed: ondanks een nu en dan vrij sportief rijgedrag, slaagden we erin af te klokken met een gemiddelde van 6,9 liter per 100 kilometer. De manuele zesbak verdient ook een pluim, want bij sportief rijgedrag zijn de Mazda-ingenieurs er vrij goed in geslaagd dat leuke sportieve schakelgevoel van de MX-5 naar een middenklasser te brengen.

Rijtest Mazda6 Wagon

Rijtest Mazda6 WagonRijtest Mazda6 Wagon

Gezien Mazda geen surplus vraagt voor de Wagon-variant, starten de prijzen net als bij de sedan vanaf 24.940 euro. De uitvoeringsniveaus zijn Challenge, Active, Business Line en Executive. Wij kregen ditmaal de topversie mee naar huis: navigatie, parkeersensoren, parkeercamera, knappe 19-inch lichtmetalen velgen, een Bose Sound System met 11 luidsprekers, een elektrisch schuifdak, lederen bekleding, xenons met LED dagrijlichten, dodehoekwaarschuwing, zetelverwarming… We maken onzelf duidelijk: het was een full-option. Gecombineerd met de 2.0-liter benzinemotor, 165 pk en manuele versnellingsbak bedraagt de prijs echter slechts 32.140 euro. We zeiden het al bij de Mazda6 Sedan, maar herhalen het nu nog eens voor de Wagon: de prijs/kwaliteit is voorbeeldig.

Rijtest Mazda6 Wagon

Rijtest Mazda6 WagonRijtest Mazda6 Wagon

Conclusie

De Mazda6 Wagon is meer dan voldoende gewapend voor de strijd met de Europese concurrentie. Zijn design spreekt aan, de technologie is voorbeeldig, elke rit comfortabel en de prijs uiterst aantrekkelijk. De koffers van de Hyundai i40 Wagon en Volkswagen Passat Variant zijn dan wel nog ietsje groter, de Mazda is goedkoper dan beiden en heeft misschien tot wat extra karakter. De 2.0-liter SKYACTIV-G is ondanks zijn efficiëntie niet meteen onze eerste keuze, maar lepel er de 2.2-liter diesel in uit de Sedan die we onlangs reden en we zijn verkocht.

Rijtest Mazda6 Wagon

Overzicht

+ Design
+ Prijs/Kwaliteit

– Visualisatie multimediasysteem
– Hernemingen atmosferische benzinemotor

Rijtest Mazda6 Wagon

Tekst & Foto’s: Tim De Baets