Opel 1.6-liter SIDI Turbo
Nieuwe motoren en versnellingsbakken moeten de CO2-uitstoot van het Opel-gamma naar beneden halen.

Naast de nieuwe en volledig aluminium 1.6-liter CDTI met 136 pk komt Opel met een 1.6-liter SIDI turbobenzinemotor. Deze zal aanvankelijk gelanceerd worden in het volledige Astra-gamma, de Zafira Tourer en de Cascada. Tegen 2016 wil Opel immers 80 procent van het motorenaanbod vernieuwen. Het nieuwe motorblok levert 170 pk en een maximum koppel van 280 Nm bij al 1.650 toeren per minuut. Lekker ruim en enorm vroeg beschikbaar voor een benzinemotor.

Opel vergelijkt ook eens graag met de concurrenten en zegt 12 procent meer koppel te bieden dan zijn naaste tegenstanders met 150 – 180 pk. De sleutel van deze prestatie ligt in een directe inspuiting en een nieuw turbosysteem dat specifiek afgestemd is op de lagere toerentallen. Een start/stop-systeem en een nieuwe manuele zesbak zorgen voor een gemiddeld verbruik van slechts 5,9 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 139 g/km.

De meer dan 50 miljoen euro investeringen in de Europese onderzoekscentra resulteren verder in optimalisaties van meerdere transmissies. Talrijke herzieningen van de interne systemen en schakelmechanismen zorgen voor een aanzienlijk verkorte slag met zeer lage weerstand van de versnellingspook. Een meer verbonden gevoel en een versnellingspook die gewillig in de volgende versnelling schakelt zijn de vruchten die afgeworpen worden. Een nieuwe automatische zesversnellingsbak zal ook gelanceerd worden. Deze heeft een lagere wrijvingscoëfficiënt en een Active Select-functie om sportiever te schakelen.

Opel-1.6-SIDI-Turbo-277079-medium